Kirjoittaja Aihe: Shotwell ja kuvien managerointi??? miten se tehdään?  (Luettu 932 kertaa)

villevaan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Hei! (minulla on Ubuntu 22.04.LTS ja Shotwell  0.30.14)
Tarttis apua kun on täys pertti-peruskäyttäjä (mutta jo vuosia kuitenkin käyttänyt tätä OS).

Haluaisin hallita tuhansien valokuvien massaa Linuxissa. Ja siihen olen hankkinut siis Shotwell-ohjelman. Mutta sen suomiterminologia (FI) on minulle sen verran outo että en ole onnistunut luomaan jostain muistipalikasta tai sitten kokonaisesta kovalevystä sellaista tägeillä varustettua tietokantaa.  Shotwellissä on Tiedosto/Tuo kansiosta ja Tuo sovelluksesta valikot... ja oletan että ensimmäinen olisi se minun tietokannan luontivaihtoehto. Mutta sitten tuleekin sormi suuhun. Tulee ilmoitus että ???Shotwell voi kopioida kuvat kirjastokansioon tai tuoda ne ilman kopiointia--- MITÄ TÄSSÄ NYT PITÄS TEHDÄ??? En halua että kuvat tästä (microSD vaikka) mediasta KOPIOIDAAN kovalevylle... vaan haluan että niistä luodaan tietokanta johon voi laittaa kuvan kohdalla tunnisteita ja tehdä sitten siihen hakuja. Jos taas tuon ne ilman kopiointia niin tuskinpa silloin se kuulostaa ei kovin pysyvältä tietokannalta. Vai miten se menee???

Nämä olisivat ne stepit jotka haluaisin oppia (rautalangasta). SE eka steppi on vaikein.

1. eli ensin pitäsi jotenkin osata laatia se tietokanta
2. sitten pitäs niihin tietokannan kuviin laittaa tunnisteita
3. lopuksi pitäs osata tehdä hakuja kyseiseen tietokantaan
4. Tietenkin pitäisi luoda uusia kantoja jotka olisivat selvästi erottuvia (microsd, USB-kovo, tietokoneen omat hakemistot, jne)

T Ville Vanhus

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 759
    • Profiili
Vs: Shotwell ja kuvien managerointi??? miten se tehdään?
« Vastaus #1 : 04.09.24 - klo:16.39 »
En tiedä onko tästä apua ajatustasollakaan, mutta itse käytän usean 10 tuhannen albumin ylläpitoon digikammia ja annan sen kirjoittaa tägit aina kuvan metatietoihin. Vaikka myöhemmin ohjelma vaihtuu tai vien kuvan jonnekin muualle, niin tägit seuraavat mukana. Ihan ajatuksena vain.

Varmasti kohta joku Shotwell käyttäjä osaa neuvoa juuri tuossa ohjelmassa.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 800
    • Profiili
Vs: Shotwell ja kuvien managerointi??? miten se tehdään?
« Vastaus #2 : 04.09.24 - klo:22.17 »
En tiedä onko tästä apua ajatustasollakaan, mutta itse käytän usean 10 tuhannen albumin ylläpitoon digikammia ja annan sen kirjoittaa tägit aina kuvan metatietoihin. Vaikka myöhemmin ohjelma vaihtuu tai vien kuvan jonnekin muualle, niin tägit seuraavat mukana. Ihan ajatuksena vain.

Itse olen unohtanut shotvellin(?) ja käytän digikam:a ja olen määritellyt sen kirjoittamaan tägit kuvatiedostoihin jolloin ne kulkee kuvien mukana, oletuksena se kirjoittaa se kuvannimi.??? (en muista päätettä) tiedostoihin ja jos sinulla on 20 000 kuvaa niin sinulla on sitten kuvahakemistossa 40 000 tiedostoa :(
Aikoinaan versio taisi olla 4.jotain ja digikam tukehtui kun otin sen albumiin yhden kansion, en muista kuinka monta kuvaa siellä oli ja poistettuani sen albumista ja digikam:n datatiedostot siirsin asetuksista ne datatiedostot /kuvat/.digikam piilohakemistoon jossa esim. thubnails-digikam.db tiedosto on nyt 7.5 Gt  :o
Kaatumisia ei sen jälkeen ole kadonnut mutta varmuuskopiot olen kopioinut digikam4.db tiedoston samaan kansioon (old.digikam4.db, old.old.digikam4.db)
Olen yrittänyt siirtää kuvia /kuvat kansiosta sen alikansioihin jolloin se käynnistyy hiukan nopeammin, kun se käy kuvat läpi mutta vain siinä kansiossa joa digikamissa on avattuna.
Ai niin, digikam käyttää omaa roskakoriaan josta poistetut kuvat poistetaan vasta roskakorin tyhjennyksessä digikamissa itsessään
« Viimeksi muokattu: 04.09.24 - klo:22.18 kirjoittanut LeHiX »
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

villevaan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Shotwell ja kuvien managerointi??? miten se tehdään?
« Vastaus #3 : 06.09.24 - klo:14.19 »
Kiitos Igor_2 vastauksestasi! Se oli kiinnostava ja mietin tuotakin vaihtoehtoa mielellään!

Satuin sitten tajuamaan että mullahan on myös toi digiKam ohjelmakin tällä koneella. Eli ei olisi siis iso juttu opetella samalla miten digiKam:lla se tägäys suoritetaan. Ainoa vaan etten ole ekspertti (tai mikään) sen kuvaohjelman kanssa. JOTEN rautalankaohjeet tägien lisäämiseen kuviin olisi kiva juttu! :-D Please!

Ymmärsin että sinun hallintaversiossa sitten tietokanta voi olla se alkuperäinen talletusmedia (USB-kovo, microSd USB-tikku jne.) josta sitten vaan tägeillä etsitään vaikkapa ihan millä tahansa ohjelmalla (tiedostonhallinta, Shotwell, digiKam) niitä kuvia? Tässä on tietenkin omat pulmansa mutta ratkaisu tuokin. Ja kuten sanoit... portability on varmaan se hienoin juttu siinä.

Kaikki liittyy itse asiassa kaukaiseen menneisyyteen... aikoinaan mulla oli Google Picasa niminen ohjelma ... eikä sen parempaa kuvien hallinnointi ja käsittelykin ohjelmaan ollut enkä ole enää törmännyt. Todella harmi! Sillä se oli ohjelmakokoniasuus jossa oli kaikki tarvitsemani (ja lisääkin) ja se toimi kuin toinen vasen käsi. Eikä se siis tehnyt mitään sille originaalille kuvalle. MIkä oli extra hyvä juttu. Sillä eikös ole niin että jos lisää noita tägejä siihen originaaliin kuvatiedostoon sen aikamerkinnät muuttuvat? Sitä haluaisin välttää.

Hauska huomata goolgaamalla muuten ettäi monet muutkin sitä Picasaa muistelee ja vertailee nykysoftiin. Ja siellhän tulee Shotwell ja digiKam esille jatkuvasti. Varmaan senkin takia kun kummatkin ovat ilmaisohjelmia (Linux  ;) ) Nyt pitäs vaan päättää miten sen karseen kuvatietokantaduunin sitten tekee, ja millä ohjelmalla. Mulle ei myöskään käynyt ilmi oikein että MINNE Shotwell esim ne tägäykset kirjaa... siihen failiin vai johonkin erilliseen paikkaan. Ja onko digiKamissa sitten sen tägäyksen ainoa tapa se että tägi kirjataan itse original failiin?

villevaan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Shotwell ja kuvien managerointi??? miten se tehdään?
« Vastaus #4 : 06.09.24 - klo:14.34 »
Kiitos LeHIX varsin detaljoidusta vastauksestasi!
Et taida olla innostunut Shotwellistä vaikka sen kuitenkin Ubuntu Softwaressa samoilla kalkkiviivoilla tuon toisen softan kanssa. Ja mitä luin goolaamalla digiKam arvioita niin ihan sama jupina siinä oli kuin minullakin siitä vähästä kokemuksesta itse ohjelmasta. SEn Picasan ainutlaatuisuus olikin aikoinaan sen intuitiivinen käyttöliittymä. Miksihän sellaisen tekeminen on niin vaikeaa... no....
1. Kysymys: MIten olet määritellyt tägit kirjaantumaan kuvatideostoon? Siis ihan käytännössä. Toi digiKam on tällaiselle perustunarille melko kauhistuttava kavalkadi.
2. Kysymys: Voitko selittää albumin ja kansion eron? TÄmä on tärkeää sillä se varmaan liittyy siihen halinnointiin oleellisesti. MInulle olisi tärkeää että on vaikka se tallennusmedia (joko kokonainen USB-kovo, microsd tai vaikkapa USB-tikku) on yksi asia jostai aina lähdetään. En tallenna kuin väliaikaisesti kuvia (ja videoita) itse tietsikalle... ne kuva on lähtökohtaisesti tuollaisella pitkän säilytyksen medioissa. Onko siis albumi sulla se musititikku vaikka? Johon vaikka vaan lisäsit jotain kuvia kansiossa? Ymmärsinkö tätä edes oikein?
3. Kysymys: Ymmärsinkö että digiKam siis tallentaa ne tunnisteet (tägit: kuten kuvauspvm, kuvassa olevat henkilöt tai otukset, kuvan sijainti)  just tollaseen digikam4.db tietokantaan???
Kitios ja sori näistäkin. :-D

villevaan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Shotwell ja kuvien managerointi??? miten se tehdään?
« Vastaus #5 : 06.09.24 - klo:15.01 »
Sitten vielä yksi kysymys joka oikeastaan kuuluis sellaiseksi omaksi aiheekseen... mutta laitan nyt tähdän kun tuli mieleen.

MInulla on puhelimessa (jolla kuvia otan 90% ajasta) GPS sijainti päällä. Ja se kirjautuu kuvan metadataan. MUTTA en ole vielä koskaan törmännyt mihinkään Linux (kuva)ohjelmaan joka aukaisisi sen helposti, ainakaan Shotwellissä sellaista ei tunnu olevan. Tässä digiKamissa sellainen on!!! JESS! Hieno fiitseri.

 Ainoa (minun) ongelma on se että digiKam ainoa ALBUMI mikä minulla näkyy on tämän tietokoneen KUVAT-hakemisto ja sen alla oleva materiaali. En vain keksi miten tästä monipuolisesta käyttöliittymästä saisin näkymään vaikka Almbumin nimeltä (sisään tökätty) microsd tai joku USB kovo. Olisko jollakulla taluttaa dorkaa siihen lähteelle että MITEN avaan nuo mediat ALBUMIKSI sitten näkymään niin että voin availla niiden kuvia ja sijainteja. Tuo Kuvat-hakemisto (=ALBUMI) alkaa jo kyllästyttää.

 ;D

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 759
    • Profiili
Vs: Shotwell ja kuvien managerointi??? miten se tehdään?
« Vastaus #6 : 06.09.24 - klo:17.10 »
Juu siis digikammin tietokannan polku määritellään ohjelman asetuksissa asetukset/digikam asetukset/Database. Ikkunan alareunassa on kenttä, joka määrittää missä tietokanta sijaitsee.

Asetusten Collecions välilehdellä määritellään paikalliset kuvakokoelmat. Niitä voi olla myös irroitettaville tallennusvälineille tai verkkoon, mutta itsellä on kokemusta vain ensin mainituista.

Välilehdellä Metatiedot määritellään kirjoitetaanko tunnisteet, otsikot jne. kuviin vai ainoastaan digikammin koneella olevaan tietokantaan. Tässä tapauksessahan sinä haluat, että kuviin, eli ruksaa tässä kaikki ne metatietotyypit, jotka haluat kulkevan kuvan mukana. Itsellä niitä on Kuvan tunnisteet, Kuvatekstit ja otsikko, Arvio, Poimintamerkki, Värimerkki ja Aikaleimat.


Periaatteessa näillä eväillä pitäisi lähteä toimimaan. Tietysti sinulla pitää olla kirjoitusoikeudet kuviin ja hakemistoon. Tee testi yhteen kuvaan ja sen jälkeen katsot jollain muulla ohjelmalla, että onko merkintä tallentunut kuvan metatietoihin. Tähän tarkoitukseen esimerkiksi exiftool on hyvä työkalu. Etsit kuvan johon teit testimuutoksen, avaat hakemiston terminaaliin ja kirjoitat vain exiftool ja kuvan nimi (esimerkiksi exiftool kuva.jpt). Varmasti tarkistamiseen voi käyttää muitakin kuva-ohjelmia, mutta itse suosin exftoolssia.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 800
    • Profiili
Vs: Shotwell ja kuvien managerointi??? miten se tehdään?
« Vastaus #7 : 07.09.24 - klo:11.02 »
Kiitos LeHIX varsin detaljoidusta vastauksestasi!
Et taida olla innostunut Shotwellistä vaikka sen kuitenkin Ubuntu Softwaressa samoilla kalkkiviivoilla tuon toisen softan kanssa. Ja mitä luin goolaamalla digiKam arvioita niin ihan sama jupina siinä oli kuin minullakin siitä vähästä kokemuksesta itse ohjelmasta. SEn Picasan ainutlaatuisuus olikin aikoinaan sen intuitiivinen käyttöliittymä. Miksihän sellaisen tekeminen on niin vaikeaa... no....
1. Kysymys: MIten olet määritellyt tägit kirjaantumaan kuvatideostoon? Siis ihan käytännössä. Toi digiKam on tällaiselle perustunarille melko kauhistuttava kavalkadi.
Kunpa muistaisi... mutta Igor_2 vastasi

2. Kysymys: Voitko selittää albumin ja kansion eron? TÄmä on tärkeää sillä se varmaan liittyy siihen halinnointiin oleellisesti. MInulle olisi tärkeää että on vaikka se tallennusmedia (joko kokonainen USB-kovo, microsd tai vaikkapa USB-tikku) on yksi asia jostai aina lähdetään. En tallenna kuin väliaikaisesti kuvia (ja videoita) itse tietsikalle... ne kuva on lähtökohtaisesti tuollaisella pitkän säilytyksen medioissa. Onko siis albumi sulla se musititikku vaikka? Johon vaikka vaan lisäsit jotain kuvia kansiossa? Ymmärsinkö tätä edes oikein?
Vähän hakusessa itsellänikin kun en ole sen enempää tarvinnut, esim Dropboxin laitoin vain lisäämällä linkin Kuvat-kansioon
Mutta kurkkasin Asteukset/Digikam asetukset ja kohdassa Valokuvakokoelmat on mahdollista lisätä kokoelmia esim. irroteltavalta tallennusvälineeltä.

3. Kysymys: Ymmärsinkö että digiKam siis tallentaa ne tunnisteet (tägit: kuten kuvauspvm, kuvassa olevat henkilöt tai otukset, kuvan sijainti)  just tollaseen digikam4.db tietokantaan???
Kitios ja sori näistäkin. :-D
Tuosta en osaa sanoa kun tallennan tiedot kuviin mutta se miten tuo kuviin tallennus valittiin on unohtunut vuosien kuluessa :/
« Viimeksi muokattu: 07.09.24 - klo:11.29 kirjoittanut LeHiX »
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC