Luin tästä aloitteesta melko tuoreeltan Afterdawn -palvelun julkistusta uutisartikkelista. Kävi mielessä, että pitäisi allekirjoittaa varmaan mutta en ole vielä allekirjoittanut ja nyt vasta otan kantaa tähän keskuteluun, mitä olen viime vikon keskiviikkosta ollut korkki auki lähipiirissäni tapahtueen ihmisen menehtymisen myötä ja kännissä tulee välttää nettikirjoittelua.
Olen itse elänyt sen ajan, kun pelikoteloissa oli fyysinen media ja manuaalit, lopetin PC-plien oston jonkin aikaa sen jälkeen, kun pelivalmistajat lisäsivät pelkän lisenssiavaimen koteloon.
Ohjelmistofirmojen (pelifirmojen) näkökulmasta on selvää, että tuotteella on jokin elinkaari, ja liikevoiton/tuloksen maksimoinnin osalta kulujen alasajoa yms päättävät tuen sitten, kun enää kysyntää ole riittävästi.
Tavallisen pelejä kuluttavan kansalaisen ja isompi kulttuurisosiologinen merkitys tämänkaltaisella digitaalisen omaisuuden arkistoinnilla yms. toiminnalla on enemmä merkitystä ja erityisesti itse pidän puavihreänä maailmankatsomuksen omaavana koultustani vastaan myös mielenkiintoisempana lähestymistapana tätä digitaalisen omaisuuden kulttuurisosiologista lähestymistapaa.
Täytyy myöntää, eikä ketään voi kiistää, etteikö aika hyvin sellinen digitaalinen tuote, jolla jokin yleisö, on aika hyvin arkistoitunakin netissä hyvin pitkälti alustasta riippumatta, mutta se edellyttää käyttäjän ottavan riskin ohjelmistopiratismiin liittymisestä.
Tietokonepelit ovat omastanikin mielestä arvokasta kulttuuripreintöä, joka pitäisi säilyttää. Mitä peliala on menossa hyvää vauhtia nopeiden nettiyhteyksien kotioloihin saamisessa suotuisaan hintaan (ovqt olleet jo pitkään), että pelaaja maksaa kuukausimaksu pilvialustan, pelin jakelijalle (Käytänössä Google/Microsoft/Sony/Nintendo) ja sitten peli lähetetään livenä pilvialustalta sitä dataa pelaajan päätteelle verkkoyhteyden läpi livenä.
Siinä määrin voisi kuvitella siinä kohtaa kun näiden isojen toimijoiden pilvitallennuskapasiteetti on niin suuri, että sillä ei ole käytännössä mitää hintaa/meritystä, niin sopisi hyvin museoon arkistoitujen pelien pelaaminen olla myös mahdollista. Käytännössä liiketoimintapuoli olisi, että pelifirma "myy" jollekin änistä isoista pelipilvitoimijoista jonkinlaisen räätälölidyn ohjelmistokomponentin, millä muokataan museo-arkistoitu peli pilvessä lähetetttäväksi käyttäjille.
No tässä on tullutkin jo ohjelmistokomponentit mainittua, mutta sen sijaan että myisivät tai pistäisivät jakoon yksityisille käyttäjille, toimisivat B2B -mallilla tulevaisuutta silmällä pitäen, niin pelien loppukuluttajien ei tarvitsisi välittää eikä ymmärtää tekniikasta mitään, vaan voisivat pealta peliä vanhaan tyyliin "Avaimet käteen" -periaatteella.