Kirjoittaja Aihe: PGP-salatut tiedostot GoogleDrivessa  (Luettu 1152 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 847
    • Profiili
PGP-salatut tiedostot GoogleDrivessa
« : 02.08.24 - klo:19.38 »
Joskus aikoinaan olen tallentanut jossain vanhassa Ubuntu-versiossa 16.04 GoogleDriveen tiedostoja PGP-salattuna. En muistaakseni ole koskaan mitään salausavaimia erikseen siirtänyt päivityksissä Ubuntun uudempiin versioihin. Jos näin on, niin säilyykö avaimet koneella versiopäivityksessä? Jokunen vanhempi kone on näin päivitetty.

Onko mahdollista  päästä puhtaasti asennetulla koneella -22.04  käsiksi samoihin tiedostoihin?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11470
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: PGP-salatut tiedostot GoogleDrivessa
« Vastaus #1 : 02.08.24 - klo:20.10 »
Lähtökohtaisesti pitäisi säilyä. Uuteen asennukseen pitää kopioida oikeat avaimet, jotta sillä pääsee noita lukemaan. En ole salannut tiedostoja PGP:llä, joten en osaa lähteä sitä neuvomaan, mutta toivottavasti olet säilyttänyt avaimet jossain. Vanhoista asennuksista kannattaa etsiä kotihakemistosta hakemistoa nimeltään .gnupg (huomaa piste alussa, piilotiedostot täytyy olla näkyvissä).
« Viimeksi muokattu: 04.08.24 - klo:14.46 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 759
    • Profiili
Vs: PGP-salatut tiedostot GoogleDrivessa
« Vastaus #2 : 02.08.24 - klo:20.17 »
Avaimia kannattaa katsoa, jos löytyisi hakemisto ~/.gnupg eli piilohakemisto käyttäjän kotihakemistossa. Jos oikein olen havainnut, niin sieltä löytyy. Avaimet kannattaa tietysti säästää jossain muualla sellaisessa paikassa, josta tietää ne löytävänsä. Mutta kysyjän tapauksessa jälkimmäinen on tietysti tässä vaiheessa vähän myöhäinen neuvo nyt.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 847
    • Profiili
Vs: PGP-salatut tiedostot GoogleDrivessa
« Vastaus #3 : 03.08.24 - klo:18.42 »
Pitääpä tutkia vanhempien koneiden tietoja josko sieltä löytyisi
.gnupg -tiedostoja. Mihinkä ja kuinka ne ympätään nykyiseen koneeseen Ub 22.04?

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 759
    • Profiili
Vs: PGP-salatut tiedostot GoogleDrivessa
« Vastaus #4 : 03.08.24 - klo:20.07 »
Oletuksena ne tallennetaan siis juuri mainittuun piilotettuun gnupg hakemistoon. Jos olet käyttänyt jotain pgp ohjelmaa jo nykyisessä asennuksessasi, niin suurella todennäköisyydellä hakemisto löytyy jo.

Itse käytän Kelopatraa salaamiseen ja purkamiseen. Se käyttää juuri aikaisemmin mainittua piilohakemistoa. Muistelisin, että oletuksena asennuksissa tuleva gnupg (gpg) käyttäisi myös oletuksena tätä samaa hakemistoa.

Se on vähän samanlainen standarti paikka, kun esimerkiksi ssh:n avaimien ~/.ssh -hakemisto.

Ps. itse käytän Debiania, mutta samat kamat ja säädöt löytyy suureksi osaksi myös Ubuntusta ja varmaan johdannaistaankin.