Hei!
Ensimmäinen Ubuntu asennukseni sujui kivasti, kunnes piti testata miten bootti Windows XP:n puolelle onnistuu. No eihän se onnistunut...
Windowsin valitsemisen jälkeen grub toteaa ainoastaan
root (hd0,0)
File system type unknown, partition type 0x7
save default
make active
chainloader +1
ja homma hyytyy siihen. File system type -herjasta pääsi eroon kun korvasi root:n rootnoverifyllä, mutta tilanne ei muuttunut mitenkään. Save defaultin ja make activen poistolla ei ollut myöskään ihmeempää vaikutusta.
XP on kovalevyn alussa (NTFS-)osiolla. Aiemmin levyllä oli vain yksi iso osio, minkä loppuosan Ubuntun asennusohjelma lohkaisi käyttöönsä. Periaatteessa siis ihan yksinkertainen tilanne. Samankaltaisissa tapauksissa näkyy forumeissa ehdotellun mm. tota rootnoverifyä ja LBA-asetuksen muuttamista BIOS:sta, mutta tuossa Toshiban Celeron-kannettavassa ei moista asetusta edes ole.
Olen nyt vähän hukassa mitä tuolle pitäisi tehdä. Tietokoneen mukana tulleella palautuslevyllä Windowsin saisi toki takaisin, mutta ei tekisi mieli jyrätä varsin tuoretta XP:tä ja eilen monta tuntia konffattua Ubuntua. Tietokone on vieläpä veljeni eikä minun, joten pelkän Linuxin käyttö ei ole vaihtoehto.
Windowsin saisi varmaan käyntiin jonkun bootdisk.comin levyn avulla tuhoamatta Ubuntua, jos uudelleenkirjoittaisi mbr:n. Silti olisi kiva tietää mikä tässä meni pieleen ja miten grubin saisi toimimaan. Ongelmia grubin ja lilon kanssa mulla on ollut ennenkin, mutta syynä on poikkeuksetta ollut oma kirjoitusvirhe.
Nyt petti kuitenkin automaattinen asennusohjelma, tai jokin muu vielä hämärämpi systeemi...
Ideoita mitä kannattaisi koettaa? Olisiko Ubuntun asennusta täytynyt XP:n puolella valmistella jotenkin defragin ajamista enemmän? Saako grubista irti enemmän debuggia/virheilmoituksia? grub-install ei valittele mitään ihmeempiä.