Kirjoittaja Aihe: LibreOffice arkkien leveys  (Luettu 896 kertaa)

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 284
    • Profiili
LibreOffice arkkien leveys
« : 12.05.24 - klo:10.13 »
Onko mahdollista asettaa LO toimimaan siten, että se säilöö vanhat leveysasetukset? Kun tarvitsen useamman tiedoston yhtä aikaa auki, niin jotkut saisivat olla 25cm, mutta toiset vain 15cm.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2975
    • Profiili
Vs: LibreOffice arkkien leveys
« Vastaus #1 : 12.05.24 - klo:10.34 »
Tähän voisi toimia mallit.

Tiedosto -> Mallit -> Tallenna malliksi

Siis teet asiakirjaan tarvittavat (sivukoon) muutokset ja tallennat sen malliksi. Sitten teet saman operaation toisella sivukoolla ja tallennat senkin malliksi.

Sitten avaat uuden dokumentin Tiedosto->uusi Mallit ja valitset haluamasi mallin dokumentin pohjaksi.

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 284
    • Profiili
Vs: LibreOffice arkkien leveys
« Vastaus #2 : 12.05.24 - klo:12.17 »
Minulla on hämärä mielikuva, että joskus LO säilöi  jokaisen arkin kokoasetukset. Vai oliko se peräti OpenOfficen aikaa?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2975
    • Profiili
Vs: LibreOffice arkkien leveys
« Vastaus #3 : 12.05.24 - klo:12.33 »
Tarkoitatko, että yhdessä Writer-dokumentissa olisi sekä 25 cm leveys että toisella sivulla olisi 10 cm leveys ?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2739
    • Profiili
Vs: LibreOffice arkkien leveys
« Vastaus #4 : 12.05.24 - klo:13.00 »
Asiakirjan voi koota osista, jotka ovat eri tiedoistoissa, ja näille osille vio tehdä keskenään erilaiset asetukset. Etsi ohjeesta sivu "Koko asiakirjan lisääminen" ja siltä sivulta alakohta kohta "Koko asiakirjan lisääminen linkkinä".

En ole itse käyttänyt tuota, joten en tiedä, miten hankala tai helppo se on.

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 284
    • Profiili
Vs: LibreOffice arkkien leveys
« Vastaus #5 : 12.05.24 - klo:16.22 »
Täysin erillisistä tiedostoista on kyse.

Tarkoitan, että jokainen asiakirja tallentuu siinä samassa leveydessä, missä olen sen sammuttanutkin. Ja avattaessa uudestaan, sillä on kyseinen leveys tallella. Tällöin ”muistilaput” ja muut kapeat ovat heti kättelyssä kapeita, vaikka päätiedosto onkin leveä.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2975
    • Profiili
Vs: LibreOffice arkkien leveys
« Vastaus #6 : 12.05.24 - klo:17.02 »
Täysin erillisistä tiedostoista on kyse.

Tarkoitan, että jokainen asiakirja tallentuu siinä samassa leveydessä, missä olen sen sammuttanutkin. Ja avattaessa uudestaan, sillä on kyseinen leveys tallella. Tällöin ”muistilaput” ja muut kapeat ovat heti kättelyssä kapeita, vaikka päätiedosto onkin leveä.

Eikös nuo ainakin itselläni tallennu asiakirjaan, kunhan vain tallentaa asiakirjan sivun leveyden muutoksen jälkeen. Siis ainakin itselläni tallentuu asikirjaan, kun muuttaa asiakirjan kokoa.
Muotoilu -> Sivutyyli -> Sivu -välilehti. Sieltä voi antaa asiakirjalle halutut koot, jotka ainakin itselläni pysyy asiakirjassa, kunhan vain tallentaa asiakirjan muutosten jälkeen.

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 284
    • Profiili
Vs: LibreOffice arkkien leveys
« Vastaus #7 : 13.05.24 - klo:06.56 »
Viimeiseksi sammutettu asiakirja määrittää mitat ja jatkossa kaikki avautuvat samoissa mitoissa. Oli asiakirjan koko ollut eilen ruudun kokoinen tai 15cm.

Lisäksi kaikki avatut asiakirjat asemoivat itsensä täsmälleen samaan kohtaan, eikä 1cm portain kuten toivoisi.

Minä haikailen automaattista mittojen säilöntää. Alan kyllä jo epäillä itseäni, kun kukaan muu ei näytä muistavan tällaista ominaisuutta.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2975
    • Profiili
Vs: LibreOffice arkkien leveys
« Vastaus #8 : 13.05.24 - klo:09.04 »
Viimeiseksi sammutettu asiakirja määrittää mitat ja jatkossa kaikki avautuvat samoissa mitoissa. Oli asiakirjan koko ollut eilen ruudun kokoinen tai 15cm.

Lisäksi kaikki avatut asiakirjat asemoivat itsensä täsmälleen samaan kohtaan, eikä 1cm portain kuten toivoisi.

Minä haikailen automaattista mittojen säilöntää. Alan kyllä jo epäillä itseäni, kun kukaan muu ei näytä muistavan tällaista ominaisuutta.

Ahaa ...
... siis jos ymmärrän oikein, niin kaipaat asetuksia, minkä kokoisena LibbreOffice documentti näkyy näytöllä ?

... Tähän en osaa vastata.