Saattaisin uskaltaakin, koska exiv2 (exiftool) muuttaa vain kuvan metadataa: Exif, IPTC ja Xmp. Sen ei pitäisi vaikuttaa varsinaiseen kuvaan. En kuitenkaan voi kokeilla, koska exiv2 osaa vain lukea, mutta ei kirjoittaa Sonyn raakakuvatiedostoa (.arw).
Minulle kyllä riittäisikin hyvin raakakuvasta viedyn jpegin käpistely.
Olen myös kuvannut aika paljon objektiiveilla, joilla ei ole mitään sähköistä yhteyttä kamerarunkoon. Kuvakatselin lukee exifistä esim. kuvausaukon: f/0,0 tai polttovälin 0,0 (35 mm filmi), 0,0 (aukko). Noita haluaisin korjata.
Tuolla nm:n ohjeella saan myös sähköttömän objektiivin kuvaan linssin mallin/merkin, vaikka tämä Linux Mintin kuvankatselin ei sitä näytäkään, jotkin muut ohjelmat sen näkevät. Tuo PhotoExifLensModel on selväkielisessä muodossa (Ascii), mutta kun haluaisin laittaa linssin polttovälin tai kuvatessa käytetyn aukon, niin kauan kuin sen muistan, törmään ongelmiin. Nämä kohdat exifissä ovat muotoa Rational, jonka arvo määräytyy laskukaavalla. Esim. aukon arvo menee ilmeisesti kuten
man exiv2
kertoo:
Rational Examples:
$ exiv2 "-Mset Exif.Photo.MaxApertureValue 557429/62500" X.jpg
$ exiv2 "-Mset Exif.Photo.MaxApertureValue F5.6" X.jpg
The Rational format Fnumber is for the convenience of setting
aperture values. Aperture values are stored in Exif is an APEX
value which can be evaluated by the expression:
apex-value = log(Fnumber) * 2.0 / log(2.0)
number = exp(apex-value * log(2.0) / 2.0)
The Rational format Fnumber is valid for any Rational, even when
the key is not an Aperture. More information about APEX value
is available from:
http://en.wikipedia.org/wiki/APEX_systemMenee vaikeaksi, en tosiaan tiedä, mitä pitäisi sijoittaa Fnumberin paikalle kaavaan, jos haluaisi tulokseksi tietyn aukon muodossa (esim.) F11.
Jos et välttämättä halua esittää objektiivin tietoja muille, vaan tarvitset vain oman muistin tukea, voit käyttä exifin kenttää Exif.Photo.UserComment. Tähän voi laittaa vaikka:
exiv2 -M"set Exif.Photo.UserComment charset=Ascii Ihmelinssi 100mm F1.8 kuvausaukko F6.3" kuva1.jpg
Ainakin RawTherapee näyttää nämä user commentit, en ole vielä asiaa enemmän tutkinut, mutta luulen, että varmaan muutkin kuten DarkTable tai kuvaselaimet.