Kirjoittaja Aihe: Salatun ulkoisen levyn automaattinen liitos  (Luettu 1087 kertaa)

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
Salatun ulkoisen levyn automaattinen liitos
« : 04.11.21 - klo:07.44 »
Kun liitän ulkoisen levyn, Ubuntu on kysynyt salasanan jolla levyn salaus avataan. Samalla on kysytty talletaanko salsana istunnon ajaksi vai pysyvästi, mutta en muista kysymyksen sanamuotoja. Kysymystä nimittäin ei enää esitetä, koska olen jossain vaiheessa vastannut että talletetaan pysyvästi. Haluaisin purkaa tämän asetuksen mutta en keksi mihin se on talletettu, eli mitä kautta saisin sen puretuksi.

Ongelma on lähinnä se, että mounttaus tapahtuu automaattisesti myös silloin kun olen unohtanut USB-kaapelin kiinni buutin ajaksi ja kun automaattinen mount tehdään käynnistyksen aikana, se tehdään rootin oikeuksilla. Haluaisin siis poistaa nimenomaan sen että salaus avataan roottina automaattisesti. Mutta millä tavalla se perutaan?

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Salatun ulkoisen levyn automaattinen liitos
« Vastaus #1 : 04.11.21 - klo:09.37 »
Ehdin jo luulla että löysin ratkaisun:

Koodia: [Valitse]
rm -f ~/.local/share/gvfs-metadata/uuid-*
mutta eipä vaan vieläkään USB-kaapelin kytkeminen kysy salatun levyn salasanaa.

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.11.21 - klo:09.48 »
Nyt löysin: avaa Seahorse, avaa kohta "Salasanat/Sisäänkirjautuminen" ja poista levy(jen) salasana(t).

Vaan tätäpä ei voi tehdä rootille, siellä ei moista kohtaa ole ollenkaan. Silti, jos olen unohtanut USB-kaapelin kiinni käynnistyksen ajaksi ja vasta kirjautumisen jälkeen yritän irrottaa liitoksia, Ubuntu sanoo että irrotus vaatii oikeuksia ja kysyy (sudoa tms. varten) salasanan. Tämän perusteella ajattein että liitos on tehty väärin oikeuksin. Bugi vai fiitseri?

Olen nyt muokannut levyn liitosasetukset (/etc/fstabissa) niin ettei ulkoista levyä liitetä automaattisesti käynnistyksessä.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 04.11.21 - klo:09.57 »
Silti, jos olen unohtanut USB-kaapelin kiinni käynnistyksen ajaksi ja vasta kirjautumisen jälkeen yritän irrottaa liitoksia, Ubuntu sanoo että irrotus vaatii oikeuksia ja kysyy (sudoa tms. varten) salasanan. Tämän perusteella ajattein että liitos on tehty väärin oikeuksin. Bugi vai fiitseri?

Olen nyt muokannut levyn liitosasetukset (/etc/fstabissa) niin ettei ulkoista levyä liitetä automaattisesti käynnistyksessä.

Oliko fstabin liitosasetuksissa parametri users, jotta kaikilla käyttäjillä on oikeus irrottaa liitos? Huomaa, että "user" ei riitä, koska silloin irrotusoikeus on vain sillä käyttäjällä, joka on liittänyt levyn.
« Viimeksi muokattu: 04.11.21 - klo:09.59 kirjoittanut nm »

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 04.11.21 - klo:11.31 »
Olin tehnyt liitosasetukset Levyt-ohjelmalla, en suoraan fstabia editoimalla, mutta user tai users ei taida tulla sieltä. Jos sellainen oli, sen on täytnyt tulla silloin kun gvfs kertoo vaihtoehdot ja valitsen jotain. Ennen vaihtoehdoissa oli myös istuntokohtainen vaihtoehto, mutta nykyään on vaan Muista salasana -ruksiboksi eli joko/tai ilman sitä kolmatta. Silloin kun oli istuntokohtainen vaihtoehto, valitsin sen.

Kokeilin nyt ruksin lisäämistä levyä liittäessä, mutta siitä ei seuraa fstabiin mitään lisäystä. Seahorsessa lisäys näkyy uutena salasanana.

Vastaus on siis: ei tainnut olla, ei  user eikä users, sikäli kuin sitä voi nyt jäkikäteen mistään päätellä.