Kirjoittaja Aihe: Ubuntun asennus live cd:ltä onnistuu mutta ubuntu ei käynnisty  (Luettu 2291 kertaa)

adde

• Käyttäjä
    • Profiili
Elikkäs imeskelin tossa aamulla ubuntun 64bittisen version ja poltin sen nerolla. Noh nyt tässä yritin sitä asentaa.. Kaikki menee ihan hyvin ubuntu asentuu ja pyytää käynnistämään koneen uudelleen, painan käynnistä uudelleen ja ubuntuhan alkaa käynnistymään uudelleen. Mutta jämähtää sitten purettuaan kaikki jutut graafisesti ja sitten siirtyy dos ikkunaan ja jää vaan siihe. viimeisimpänä lukee muistaakseni unloading swap partition -> [OK] ja sit ei tapahdu mitään. Koneena on asus a8n-e, 3800+, 1gt muistia ja 7900gt geforce. Xp on asennettuna sata levylle ja ubuntua olen yrittänyt asentaa vanhalle 20gt kovolle jonka löysin nurkista pyörimästä.. Olen myös laittanu biosista asetukset niin että kone buuttaa tältä 20gt kovalevyltä ensiksi koska arvelin että ubuntu sitten kysyy että kumpaa käyttistä käytetään. Anteeksi asiantuntemattomuuteni mutta tämä on ihan eka kerta elämässä ku linukkaa asentelen.

peran

• Vieras
Jos Grub:n asennus on onnistunut, pitäisi alussa tulla valikko, josta voi valita Windowsin. Valikko on vain n. 10 sekuntia, ja tulee niin nopeasti, että näyttöllä se saattaa näkyä vain muutaman sekunnin. Sinä aikana pitäisi painaa näppäintä, ja valita haluamansa käyttiksen.
Jos 64-bittinen ei toimi, voi myös kokeilla 32-bittistä.
Sen voi ladata, joko asennusCD:n avulla, tosin pitää osata mountata Linux:n asema, jotta saa kovalevytilaa, johon tallentaa iso-tiedosto.
Tosin, jos onnistut grubista käynnistymään XP:n, niin onnistuu tietenkin samalla tavalla kuin 64-bittisenkin. ;)

adde

• Käyttäjä
    • Profiili
Nokun siis ongelmana on se että kun asennus on päättynyt ja ubuntu sammuu uudelleen käynnistystä varten niin se ei käynnisty vaan jämähtää ennenku sammuu. Yritin kahdesti asennusta molemmilla kerroilla sama juttu, odottelin vähän aikaa ja painoin sitten resettiä jonka jälkeen postaus vaiheessa tulee vain teksti "Failed to load operating system". Koko höskä siis asentuu ihan oikein ja menee mun mielestä se grubbikin sisään mutta kun sitten asennuksen jälkeen jämähtää siihen ku ubuntu sammuu josta näyttäs olevan seurauksena se että ei asennu oikein koska ei buuttaa tuolta 20gt kovolta.

eap

• Vieras
Minun ymmärtääkseni grub tallentuu pääkäynnistyslohkolle eli kokeile muuttaa biossista se sata levy boottilevyksi niin se saattaisi toimia.

adde

• Käyttäjä
    • Profiili
Laitoin buuttijärjestyksen heti normaaliksi eli pää sata kovo ykköseksi mutta käynnistyy vain windows.. Noh kaippa minä luovutan ja olen vain windows käyttäjä :) tai sitten kokeilen imeä sen alternative cd:n joku päivä ja koitan asentaa siitä..

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
Kokeile 32 -bittistä Alternate asennus-cd:tä, sillä varmaan toimii.
alias vililikku