Kiios että jaksatte tyhmää auttaa...senverran kuitenkin uteliaisuuttani
kysyn, että näkyykö, mitä kaikkea siellä oli solmussa
Paras arvaukseni on, että pakettienhallinnalta oli jääneet hommat kesken ja nyt se sitten konfiguroi keskeneräiset pakettien asetukset loppuun. Kokeilitko jo joko se nyt toimii?
Siinä ei ole mitään käynnistysvalikkoa, koska se ei käynnisty kuten PC
Voiko tämän siten, että kortilla on vai käynnistimiä, kuten
kuten grub,lilo ym
Siellä ei ole grubia tai liloa eikä niitä voi siihen lisätä. Sen sijaan siellä on piirille käynnistyksessä ladattava laiteohjelmisto (start.elf), joka sitten käynnistää Linuxin. Käynnistysparametreja voi kirjoittaa tekstitiedostoon, mutta mitään käynnistysvalikkoa siihen ei saa.
Onko laite herkkä virtapiikeille
Jos tarkoitat sähköverkon virtapiikkejä, niin se riippuu käytetystä virtalähteestä. Tuskinpa se sen herkempi on kuin muutkaan laitteet.
Staattinen sähkö on vähän toinen juttu varsinkin, jos käytät sitä ilman koteloa. Tosin itse en ole vielä saanut yhtään Raspberryä sillä tavalla rikki, mutta pientä varovaisuutta on hyvä noudattaa sitä käsitellessä.
Henkilökohtainen kokemus on, että se on melko herkkä sähkökatkoille. Joskus muistikortin tiedostojärjestelmä voi mennä sekaisin ja pari kertaa olen joutunut muistikortin PC:een kytkemään ja tekemään tiedostojärjestelmän tarkastuksen, jotta se lähtee taas käyntiin. Siihen ilmeisesti vaikuttaa myös käytetty muistikortti eli jotkut ovat siinä suhteessa laadukkaampia, mutta päälle päin on vähän huono mennä sanomaan, mikä toimii paremmin ainakaan käyttämättä sitä itse ensin.