Aikaa sitten ostin melko hyvän järjestelmäkameran Sony NEX-6L. Harrastan valokuvausta, mutta vidointia en ole tehnyt. Mutta nyt lapinporokoirani kohtasi konesuden (= täytetty susi moottorialustalla kauko-ohjattuna). Avulias henkilö videoi tapahtuman kamerallani. Koska koira sai käytöksestään kehuja, haluan leveillä videolla Facebook-sivuillani
Minulla on NUC-purkissa Windows10 ja luulin, että riittää kun yhdistän kameran mikroon. Mutta suureksi yllätykseksi juuri päivitetty Windows ei pystynyt edes näyttämään, mitkä monista muistikortin tiedostoista ovat videoita. Windows ainoastaan kehoittaa hankkimaan sopivan sovelluksen windowskaupasta. Pienintäkään vinkkiä ei tule mikä softa ostaa pitäisi. Sonyn sivuilta ilmenee, että pitää ladata NEX-6L kameraa varten
PlayMemories Home. Se löytyy ja asentuu. Sovellus näkee kyllä kamerassa olevat jpg-kuvat, mutta sekään ei tajua videotiedostoja
Onneksi minulla on huvilalla asennettuna ikivanhaan PC-koneeseen Arch Bang - Linux ja se toki tajuaa MTS-videot ja pääsen ihailemaan porokoiraani, joka ärhäkkäästi haukkuu ja uhkailee konesutta. Se on oikein, sillä uhkaava koira ajaa suden tiehensä. Alistuva koira on sudelle kiva välipala.
Nyt
pitäisi saada MTS-video muunnettua Facebookille kelpaavaksi ja hiukan editoiduksi. Olen kiitollinen vinkeistä