Kirjoittaja Aihe: EasyUbuntun kanssa ongelmia  (Luettu 5001 kertaa)

Panu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
EasyUbuntun kanssa ongelmia
« : 29.06.06 - klo:22.41 »
Moi!

Olen yrittänyt ensimmäisenä Ubuntun kokeilupäivänäni asentaa EasyUbuntun avulla tukea sen tarjoamille tiedostomuodoille. Asennus ei kuitenkaan onnistu, vaan se tyssää virheilmoitukseen: "Muutoksia ei voitu toteuttaa. Korjaa ensin rikkinäiset paketit" (tjsp.). Mitähän tämä tarkoittaa`

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: EasyUbuntun kanssa ongelmia
« Vastaus #1 : 29.06.06 - klo:23.02 »
Olen yrittänyt ensimmäisenä Ubuntun kokeilupäivänäni asentaa EasyUbuntun avulla tukea sen tarjoamille tiedostomuodoille. Asennus ei kuitenkaan onnistu, vaan se tyssää virheilmoitukseen: "Muutoksia ei voitu toteuttaa. Korjaa ensin rikkinäiset paketit" (tjsp.). Mitähän tämä tarkoittaa`

en ole koskaan kokeillutkaan easyubuntua, mutta... easyubuntu ei tarjoa mitään tiedostomuotoja vaan asentaa ubuntun paketteja joskin tietyllä tapaa automatisoidusti. itse suosittelisin pakettien asentamista ubuntun omilla paketinhallintatyökaluilla joiden kanssa pääsisit myös hieman sisälle siihen miten hommat ubuntussa hoidetaan.

mitä itse virheeseen tulee, niin se voi hyvin johtua myös siitä, että ubuntun pakettilähteet ovat hitusen oikutelleet viime päivinä eikä kaikki paketteja ole ollut saatavilla joka hetkellä.
Janne

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: EasyUbuntun kanssa ongelmia
« Vastaus #2 : 30.06.06 - klo:15.58 »
Näyttääkös synaptic, että koneessasi on rikkinäisiä paketteja?

buntti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
  • Ubuntu 6.06 LTS Dapper Drake
    • Profiili
Re: EasyUbuntun kanssa ongelmia
« Vastaus #3 : 22.08.06 - klo:00.03 »
Moi!

Olen yrittänyt ensimmäisenä Ubuntun kokeilupäivänäni asentaa EasyUbuntun avulla tukea sen tarjoamille tiedostomuodoille. Asennus ei kuitenkaan onnistu, vaan se tyssää virheilmoitukseen: "Muutoksia ei voitu toteuttaa. Korjaa ensin rikkinäiset paketit" (tjsp.). Mitähän tämä tarkoittaa`



Minullakin on sama ongelma mutta synaptic näyttää, että ei ole rikkinäisiä paketteja. Missä vika?

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4217
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: EasyUbuntun kanssa ongelmia
« Vastaus #4 : 22.08.06 - klo:00.40 »
Korjataanpa tilanne näin, sulje kaikki EasyUbuntut, Synapticit, yms. paketinhallintaohjelmat.
Varmista että ne kaikki on suljettu. Käynnistä sitten terminaali, esimerkiksi Gnome-terminal joka löytyy menusta jostakin.

Kirjoita terminaaliin komento: sudo apt-get -f install
tämä melkoisella varmuudella korjaa tilanteen, jos ei korjaa pitää huutaa lisäapua heti!

Sen jälkeen jos jotakin on tarvetta asentaa, kirjoitetaan komentoriville yksinkertaisesti:
sudo apt-get install ASENNUSPAKETIN_NIMI TAI_NIMET JOS_USEAMMAN_ASENTAA

Hakemiseen komento:
apt-cache search HAKUSANA

Pakettien tietojen tarkastelemiseen komento:
apt-cache show PAKETIN_NIMI TAI_NIMET
apt-cache show opera firefox epiphany | grep ^Version

Poistoon komento:
sudo apt-get remove --purge ASENNUS_PAKETIN_NIMI

Tässä asiassa ei siis kertakaikkiaan tarvita muita apuvälineitä, ei Synaptikkejä eikä EasyUbuntuja.

Jos jotakin ei osaa asentaa/tiedä asennuspaketin nimeä, se löytyy poikkeuksetta Googlella
http://google.com/search?q=Ubuntu+HALUTTU+ASIA+ENGLANNIKSI+TÄHÄN

Hyvänä apulaisena toimii myös Ubuntun pakettihaku osoitteessa: http://packages.ubuntu.com/

Tai asennusohjetta voi tiedustella Suomen kaikilla virallisilla kielillä osoitteessa http://forum.ubuntu-fi.org/  ;D
(myös useat muut kielet lienevät tuettuja)

Ihan oikeasti, EasyUbuntu yms Synaptikit... ei niillä mitään tee,
rohkeasti vain opiskelemaan manuaalista asennusta, ei se ole tuon vaikeampaa kuin yllä esitin. ;)

e: lisäsin show-osuuden
« Viimeksi muokattu: 06.09.06 - klo:11.46 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

buntti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
  • Ubuntu 6.06 LTS Dapper Drake
    • Profiili
Re: EasyUbuntun kanssa ongelmia
« Vastaus #5 : 22.08.06 - klo:01.25 »
 Kiitoksia, tuli kodekit asennettua pienen taistelun jälkeen. :D

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: EasyUbuntun kanssa ongelmia
« Vastaus #6 : 22.08.06 - klo:08.04 »
Ihan oikeasti, EasyUbuntu yms Synaptikit... ei niillä mitään tee,
rohkeasti vain opiskelemaan manuaalista asennusta, ei se ole tuon vaikeampaa kuin yllä esitin. ;)
Joo, easyubuntusta olen samaa mieltä, mutta Synaptic voi olla välillä ihan hyödyllinenkin. Itse olen ainakin sattunut löytämään sillä sattumalta hyödyllisiä paketteja, kun ovat osuneet silmään jotain muuta katsellessa. Lisäksi sitä lajitteluakin on joskus hamassa menneisyydessä tullut käytettyä. Vai onko sekin mahdollista komentoriviltä?

hah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: EasyUbuntun kanssa ongelmia
« Vastaus #7 : 22.08.06 - klo:15.15 »
Mistähän johtuu että mä en löydä sun-java5-pluginia noilla työkaluilla?

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4217
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: EasyUbuntun kanssa ongelmia
« Vastaus #9 : 22.08.06 - klo:15.36 »
Joo, easyubuntusta olen samaa mieltä, mutta Synaptic voi olla välillä ihan hyödyllinenkin. Itse olen ainakin sattunut löytämään sillä sattumalta hyödyllisiä paketteja, kun ovat osuneet silmään jotain muuta katsellessa. Lisäksi sitä lajitteluakin on joskus hamassa menneisyydessä tullut käytettyä. Vai onko sekin mahdollista komentoriviltä?
Joo, samoin siinä Ubuntun asennuksen jälkeisessä siivouksessa se on kätevä, aika hankala muuten siivota ~600 megaa mäkeen. :)

apt-cache search www-browser esimerkiksi listaa selaimet, jne. että kyllä sitä komentoriviltäkin löytää ihan kivasti.

hah: heti löytyi tuolla http://packages.ubuntu.com haulla:
http://packages.ubuntu.com/cgi-bin/search_packages.pl?keywords=sun-java5-plugin&searchon=names&subword=1&version=dapper&release=all
ja on siis multiverse-kirjastossa kuten tn sanoikin.
« Viimeksi muokattu: 22.08.06 - klo:15.38 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

hah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: EasyUbuntun kanssa ongelmia
« Vastaus #10 : 22.08.06 - klo:16.27 »
Johan alkoi löytymään, tnx!

Tosin nyt sain uuden ilmiön aikaiseksi. Nytkun avaan selaimella jonkun sivun jossa tarvitaan java tuki vaikkapa www.elisa.net, niin selain menee nurin. Ideoita?

buntti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
  • Ubuntu 6.06 LTS Dapper Drake
    • Profiili
Re: EasyUbuntun kanssa ongelmia
« Vastaus #11 : 22.08.06 - klo:19.26 »
Korjataanpa tilanne näin, sulje kaikki EasyUbuntut, Synapticit, yms. paketinhallinta-ohjelmat.
Varmista että ne kaikki on suljettu. Käynnistä sitten terminaali, esimerkiksi Gnome-terminal joka löytyy menusta jostakin.

Kirjoita terminaaliin komento: sudo apt-get -f install
tämä melkoisella varmuudella korjaa tilanteen, jos ei korjaa pitää huutaa lisäapua heti!

Sen jälkeen jos jotakin on tarvetta asentaa, kirjoitetaan komentoriville yksinkertaisesti:
sudo apt-get install ASENNUS_PAKETIN_NIMI

Hakemiseen komento:
apt-cache search HAKUSANA

Poistoon komento:
sudo apt-get remove --purge ASENNUS_PAKETIN_NIMI

Tässä asiassa ei siis kertakaikkiaan tarvita muita apuvälineitä, ei Synaptikkejä eikä EasyUbuntuja.

Jos jotakin ei osaa asentaa/tiedä asennuspaketin nimeä, se löytyy poikkeuksetta Googlella
http://google.com/search?q=Ubuntu+HALUTTU+ASIA+ENGLANNIKSI+TÄHÄN

Hyvänä apulaisena toimii myös Ubuntun pakettihaku osoitteessa: http://packages.ubuntu.com/

Tai asennusohjetta voi tiedustella Suomen kaikilla virallisilla kielillä osoitteessa http://forum.ubuntu-fi.org/  ;D
(myös useat muut kielet lienevät tuettuja)

Ihan oikeasti, EasyUbuntu yms Synaptikit... ei niillä mitään tee,
rohkeasti vain opiskelemaan manuaalista asennusta, ei se ole tuon vaikeampaa kuin yllä esitin. ;)


Sain asennettua nuo aivan oikein eilen, mutta esim netissä eivät videot näy ollenkaan. jäikö joku asentamatta? Asensin myös sen dvd homman mutta ei ala näyttämään dvd:tä. Teinkö sittenkin jotakin väärin?  :-\

Markus Valkeapää

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Re: EasyUbuntun kanssa ongelmia
« Vastaus #12 : 24.08.06 - klo:09.05 »
... "Muutoksia ei voitu toteuttaa. Korjaa ensin rikkinäiset paketit" (tjsp.). Mitähän tämä tarkoittaa`

Ei taida olla enaa ajankohtaista, mutta hiirivalinta 'Synaptic pakettienhallinta > Muokkaa > Korjaa rikkinaiset paketit' ehka auttaa.

Sivuilla https://help.ubuntu.com/community/UserDocumentation on "After you've installed Ubuntu" otsakkeen alla linkkeja, jotka minua ainakin auttoivat (erityisesti https://help.ubuntu.com/community/Multimedia). Minakaan en EasyUbuntun avulla saanut DVD toistoa loppuun asti vietya, joskus oli aanet hukassa tai sitten valikkoja ei pystynyt kayttamaan. Tuon Multimedia linkin takaa sitten kavin lapi puuttuvia kirjastoja/codeja jne. Nyt toimii tarpeeksi hyvin, kontrasteja joutuu saatamaan levysta toiseen vaihtaessa, mutta sen kanssa voi kylla elaa ;-)

-Markus

isvard

  • Vieras
Re: EasyUbuntun kanssa ongelmia
« Vastaus #13 : 24.08.06 - klo:15.15 »
Kokeilin tuossa aikanikuluksi, easy ubuntua asennus kerrallaan ja honasin että videos,,, antaa sen herjan että korjaa ensin rikkinäiset paketit ja repository  list:,,, taas jässähtää muutenvaan paikoilleen. Tähän koneeseen asensin  eilen illalla 6.06 ja pistin päivitykset latautuun ja aamusti kone sammuksiin, nyt koitin tätä että mahtaako ne paketit olla toisessapäässä piuhaa särki?
« Viimeksi muokattu: 24.08.06 - klo:18.55 kirjoittanut Yrms »

kotka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Re: EasyUbuntun kanssa ongelmia
« Vastaus #14 : 06.09.06 - klo:11.32 »
Niin,

onkos joku saanut Totemin toimimaan ja näyttämään webbisivuihin upotetut videot FireFox 1.5:ssa? Mä sen kanssa säädin 2 h tuloksetta, joten päädyin sitten asentamaan Mplayer Movie Playerin ja siihen Mozillan liitännäisen -- ja nyt toimii sit videot webissä O.K. Tämä on nyt sitten yksi kiertotie ton ympäri.

Tää on ollut muutamia hikipisaroita paatuneelle Windows-käyttäjälle.. mutta kasvukipuja ;)

No aloittelijan onnea :D

-sami-

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: EasyUbuntun kanssa ongelmia
« Vastaus #15 : 06.09.06 - klo:11.56 »
Niin,

onkos joku saanut Totemin toimimaan ja näyttämään webbisivuihin upotetut videot FireFox 1.5:ssa?

no, minulla ne aikoinaan toimivat. ne vaativat tietty valtaosan koodekeista, erityisesti windows-koodekit ja niitä käyttävän gstreamerin pitfdll-koodekin (jos ei käytä totem xineä) ja tietty totem-(gstreamer/xine)-firefox-pluginin riippuen taas siitä kunpi totemin backen oli käytössä.
Janne