Kirjoittaja Aihe: Verkkolevyn liittäminen  (Luettu 3330 kertaa)

Ossitus

• Käyttäjä
    • Profiili
Verkkolevyn liittäminen
« : 31.08.06 - klo:16.03 »
Taas tarvis apua. Oon pari päivää miettiny et mitenkä ois mahollista tai onko yleensä mahollista mountata verkkolevy näkymään omalla koneella. Tähän asti löytämäni ohjeet koskee jotain levyosion mounttaamista ja en näin aloittelijana osaa sellaisia soveltaa tällaiseen. Tarkotushan olis saada koulun UNIX koneesta oma levytila näkymään omalla koneella. Tää asunto on koulun verkossa ja windowssillahan levyn mappaaminen ainakin onnistuu helposti.
Znote 3215W C3 - Core2 Duo T7500 2,2GHz, 4GB/120GB 7200rpm, Ubuntu 9.04

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Verkkolevyn liittäminen
« Vastaus #1 : 31.08.06 - klo:16.07 »
alias vililikku

Juhhe1

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Valokuva albumini
« Vastaus #2 : 01.09.06 - klo:17.24 »
Taas tarvis apua. Oon pari päivää miettiny et mitenkä ois mahollista tai onko yleensä mahollista mountata verkkolevy näkymään omalla koneella. Tähän asti löytämäni ohjeet koskee jotain levyosion mounttaamista ja en näin aloittelijana osaa sellaisia soveltaa tällaiseen. Tarkotushan olis saada koulun UNIX koneesta oma levytila näkymään omalla koneella. Tää asunto on koulun verkossa ja windowssillahan levyn mappaaminen ainakin onnistuu helposti.

Eli tarvitset varmaan Samban tai NFS:n käyttöön, laita hakua foorumille niin noista tulee juttua. Samba on windowssin verkkojako protokolla ja NFS on taas tutumpi *nix maailmassa.
Itselläni on palvelimella asennettu NFS ja se jakaa pöytäkoneelle ja läppärille musat, leffat, kuvat, ym tiedostot.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 01.09.06 - klo:19.08 »

samba ja nfs jo ehdotettiinkin, mutta luulisi, että kouluta ei jaeta mitään julkiseen verkkoon noiden protokollien yli. ainakaan minä en jakaisi. siispä vielä kaksi vaihtoehtoa...

jos koneelle saa ssh-yhteyden, niin moneiden välille voisi virittää sshfs-systeemin:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=3938.0

tai jos ei aio komentorivillä puuhastella, niin nautilukseenkin tuon saa auki omaksi "hakemistokseen" avaamalla sen joko Places → Connect to Server... kautta tai kirjoittamalla osoiteriville (ctrl+l) ssh://tunnus@palvelin.
Janne