Kirjoittaja Aihe: Mikä on RabbitMQ messaging server?  (Luettu 2468 kertaa)

Pekken

• Käyttäjä
    • Profiili
Mikä on RabbitMQ messaging server?
« : 06.02.16 - klo:23.21 »
Kun kirjaudun pois Gnome-työpöydältä, tulee ilmoitus: Muita käyttäjiä kirjautuneena, rabbitMQ messaging server(konsoli). Mitähän tarkoittanee?

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Mikä on RabbitMQ messaging server?
« Vastaus #1 : 07.02.16 - klo:00.36 »
RabbitMQ on viestijonopalvelin, jota ehkä joku asentamasi ohjelma käyttää. Se käynnistyy jossain vaiheessa taustalle ja järjestelmä ilmoittaa asiasta kirjautuessasi ulos.

Voit kokeilla poistaa rabbitmq-server -paketin apt-getillä, niin saat listan paketeista, jotka poistuvat sen mukana. Älä hyväksy poistoa, jos listalla on jotain tarpeellista.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get purge rabbitmq-server

Pekken

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 07.02.16 - klo:01.08 »
Kiitoksia! Sain poistettua rabbitMQ, ei poistanut muuta :) Miten tämä on mulle tullut, mikä sen tehtävä on? Ei liene perus asennuksessa vakiona? Olenko jotenkin vahingossa asentanut, esim. Synapticin kautta? Onko se ollut haitaksi vai hyödyksi?

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 07.02.16 - klo:01.24 »
Kiitoksia! Sain poistettua rabbitMQ, ei poistanut muuta :) Miten tämä on mulle tullut, mikä sen tehtävä on?

Tehtävä on toimia viestivälittäjänä ohjelmien välillä. Yleensä viestijonopalvelimia käytetään suurempien verkkopalveluiden komponentteina. Työpöytäohjelmat käyttävät muita järjestelmän tarjoamia viestikanavia.

Ei liene perus asennuksessa vakiona?

Ei ole.

Olenko jotenkin vahingossa asentanut, esim. Synapticin kautta?

Ilmeisesti. Ei muistaakseni olisi ensimmäinen kerta, kun sieltä lipsahtaa koneellesi jotain ylimääräistä. ;)

Onko se ollut haitaksi vai hyödyksi?

Ei merkittävää haittaa, eikä mitään hyötyä.

Pekken

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 07.02.16 - klo:01.37 »
Kiitos selventävistä vastauksista! Juu ei ollut ensimmäinen kerta( enkä tiedä, onko viimeinenkään) , kun on tullut kokeiltua sitä ja tätä. Viime aikoina olen  pitäytynyt maltillisesti perus Ubuntussa.
 RATKAISTU!