Kirjoittaja Aihe: Kuinka poista ubuntun  (Luettu 5242 kertaa)

Sazoro

• Käyttäjä
    • Profiili
Kuinka poista ubuntun
« : 18.10.15 - klo:10.04 »
Mulla on koneella fedora ja ubuntu.
Haluaisin fedorasta käsin poistaa ubuntun mutta gpartedilla en näe millä osioilla se on?
Miten saan selville mille osioille olen asentanut ubuntun.

jekku

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Kuinka poista ubuntun
« Vastaus #1 : 18.10.15 - klo:12.03 »
Minä kahlaisin levyt läpi ja etsisin hakemistoista /etc/ tiedostoa debian_version

Fedorassa moista tuskin on....

Postimies

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 02.11.15 - klo:22.03 »

Helpoin ratkaisu ongelmaan on ubuntun uusi puhdas asennus  8) On tuohon varmaan muitakin ratkaisuja, mutta itse olen tottunut noihin helpoimpiin ratkaisuihin  8) Jos myllyynsä haluaa useamman käyttiksen kandeis miettiä myös useampaa levyä, tietty mahdollisuuksien mukaan... onko käytössä läppäri vaiko pöytäkone. Itsellä on pöytäkone kahdella ssd-levyllä, tuokin on helpoin ratkaisu asiohin, koska vihaan kaikkea ylimääräistä säätämistä  :)

Helpointa asentaa Fedora uusiksi kun Ubuntusta halutaan päästä eroon. Käynnistyslataajan valikko näyttää mitä
se käynnistää mistäkin. Ensiksi tarkaistaisin onko Ferorassa Grub ja se on oikein asennettu eli se uusiksi. Se kyllä
kertoo millä levyllä Ubuntu majailee. fedorasta ei kokemuksia, mutta grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg
toiminee.

raimo

• Käyttäjä
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
« Vastaus #3 : 02.11.15 - klo:22.17 »
fedorasta ei kokemuksia, mutta grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg
toiminee.

Fedorassa pitää ajaa grub2-mkconfig ja tiedosto on /boot/grub2/grub.cfg eli roottina ajettava Grubin päivityskomento on:
Koodia: [Valitse]
grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfgJos sudo on käytössä niin sitten sillä.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Postimies

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.11.15 - klo:22.51 »
Hyvä korjaus. Muistin näkäjään taas hieman väärin..

welmar

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 02.11.15 - klo:23.27 »
Fedora oletuksena käyttää LVM jonka vuoksi voi olla hankalampaa. Mitä
Koodia: [Valitse]
lsblk näyttää?

juyli

• Vieras
« Vastaus #6 : 05.11.15 - klo:10.49 »
Miten saan selville mille osioille olen asentanut ubuntun.

Voit editorilla (tai vaikka cat -ohjelmalla) kurkata, mitä pitää sisällään tiedosto /boot/grub2/grub.cfg
Tuolta löytyy myös Ubuntun käynnistysvaihtoehto. Sitten vain sileäksi Ubuntu-osiot.
Hävityksen jälkeen voit ajaa jo annetun komennon grub:in turhien rivien poistamiseksi. Ubuntu-vaihtoehto kyllä poistuu, kun seuraavan kerran Fedoran kernel-versio päivittyy.

Postimies

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 05.11.15 - klo:19.19 »
Jos Ubuntu on asennettu Fedoran jälkeen niin se ei välttämättä löydy Fedoran Grubista jos sitä ei ole päivitetty. Käytössä voi olla myös Ubuntun asentama lataaja, joka oletuksena on Grub.  Jos löytyy Ubuntu levyn voi huoletta poistaa. Samalla menee /home jossa tuskin mitään tärkeää. Jos osioitu oletuksen mukaan.