Mä en siis käsitä mistä mä voin tietää millä tiedostolla joku ohjelma käynnistetään. Käsitin että se käynnistystiedosto sijaitsee aina /usr/bin hakemistossa. Yritin etsiä esim bittorrentin käynnistystiedostoa, mutta mistä mä tiedän mikä se niistä kaikista on kun nimet ei kerro mitään järkevää.
Yleensä se selviää jos tietää ohjelman nimen (tai ainakin alun siitä). Tällöin kirjoitat päätteeseen alkua nimestä ja painaa tabulaattoria, jolloin jos on olemassa yksi sillä tavalla alkava ohjelma, pääte täydentää lopun automaattisesti. Muussa tapauksessa niin alkavia ohjelmia on joko 0 tai useampia. Painat toisen kerran tabulaattoria, jolloin jos ohjelmia oli useampia, pääte tulostaa niiden kaikkien nimen.
Jos nimestä ei ole mitään aavistusta, niin sen saa selville myös sen paketin tiedoista, jonka mukana kyseinen ohjelma tulee. Eli avaat synapticin, etsit oikean paketin, valitset "Ominaisuudet", sieltä "Asennetut tiedostot" ja etsit mitä paketti laittaa /usr/bin -hakemistoon.
Miten sitten onnistuu pikakuvakkeen luonti työpöydälle ...
Jos ohjelma on jo Sovellukset -valikossa, otat siitä vain hiiren vasemmalla napilla kiinni, ja raahaat työpöydälle.
Jos ohjelmaa
ei ole Sovellukset -valikossa, klikkaat hiiren oikealla napilla työpöytää, valitset "Luo käynnistin..." ja laitat käynnistimelle vähintään nimen sekä käynnistyskomennon.
... ja millä saadaan uusi ohjelma sovellusvalikkoon jos se ei itse tee kuvaketta sinne?
Sovellukset -> Apuohjelmat -> Alacarte-valikonmuokkausohjelma.