Kirjoittaja Aihe: Ohjelmien käynnistys  (Luettu 4472 kertaa)

KaiMaani

• Käyttäjä
    • Profiili
Ohjelmien käynnistys
« : 26.08.06 - klo:01.20 »
Mä en siis käsitä mistä mä voin tietää millä tiedostolla joku ohjelma käynnistetään. Käsitin että se käynnistystiedosto sijaitsee aina /usr/bin hakemistossa. Yritin etsiä esim bittorrentin käynnistystiedostoa, mutta mistä mä tiedän mikä se niistä kaikista on kun nimet ei kerro mitään järkevää. Miten sitten onnistuu pikakuvakkeen luonti työpöydälle ja millä saadaan uusi ohjelma sovellusvalikkoon jos se ei itse tee kuvaketta sinne?

Ryppy

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Ohjelmien käynnistys
« Vastaus #1 : 26.08.06 - klo:01.34 »
Jos sulla on normaali Ubuntu, niin ohjelmathan tietty löytyy työpöydän vas. ylänurkasta (Sovellukset).
Poistuu taka vasemmalle - - -

Minna S

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.08.06 - klo:08.47 »
Kaikki ohjelmat ei sinne jostain syystä ilmesty.

Linux user # 406601

tn

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.08.06 - klo:10.31 »
Mä en siis käsitä mistä mä voin tietää millä tiedostolla joku ohjelma käynnistetään. Käsitin että se käynnistystiedosto sijaitsee aina /usr/bin hakemistossa. Yritin etsiä esim bittorrentin käynnistystiedostoa, mutta mistä mä tiedän mikä se niistä kaikista on kun nimet ei kerro mitään järkevää.
Yleensä se selviää jos tietää ohjelman nimen (tai ainakin alun siitä). Tällöin kirjoitat päätteeseen alkua nimestä ja painaa tabulaattoria, jolloin jos on olemassa yksi sillä tavalla alkava ohjelma, pääte täydentää lopun automaattisesti. Muussa tapauksessa niin alkavia ohjelmia on joko 0 tai useampia. Painat toisen kerran tabulaattoria, jolloin jos ohjelmia oli useampia, pääte tulostaa niiden kaikkien nimen.

Jos nimestä ei ole mitään aavistusta, niin sen saa selville myös sen paketin tiedoista, jonka mukana kyseinen ohjelma tulee. Eli avaat synapticin, etsit oikean paketin, valitset "Ominaisuudet", sieltä "Asennetut tiedostot" ja etsit mitä paketti laittaa /usr/bin -hakemistoon.

Lainaus
Miten sitten onnistuu pikakuvakkeen luonti työpöydälle ...
Jos ohjelma on jo Sovellukset -valikossa, otat siitä vain hiiren vasemmalla napilla kiinni, ja raahaat työpöydälle.

Jos ohjelmaa ei ole Sovellukset -valikossa, klikkaat hiiren oikealla napilla työpöytää, valitset "Luo käynnistin..." ja laitat käynnistimelle vähintään nimen sekä käynnistyskomennon.

Lainaus
... ja millä saadaan uusi ohjelma sovellusvalikkoon jos se ei itse tee kuvaketta sinne?
Sovellukset -> Apuohjelmat -> Alacarte-valikonmuokkausohjelma.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.08.06 - klo:12.18 »
Mä en siis käsitä mistä mä voin tietää millä tiedostolla joku ohjelma käynnistetään.

yleensä se löytyy sieltä menusta tai käynnistyy komentoriviltä ohjelman nimellä.

Käsitin että se käynnistystiedosto sijaitsee aina /usr/bin hakemistossa.

no, siis ohjelmien binäärit asennetaan yleensä tuonne.

Yritin etsiä esim bittorrentin käynnistystiedostoa, mutta mistä mä tiedän mikä se niistä kaikista on kun nimet ei kerro mitään järkevää.

bittorrent on komentorivillä toimiva ohjelma jolle pitää antaa komentoriviparametreja sitä käynnitettäessä. tällaisille ohjelmille ei ole mitään järkeä tehdä kuvaketta menuun. tämä pätee tietty aika moneen muuhunkin konsolisovellukseen.

ilmeisesti kuitenkin olet etsimässä jotain graafisempaa? eikö oletusasennuksesa asentunut gnome-btdownload riitä?

Janne

lunatiC

• Käyttäjä
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
« Vastaus #5 : 27.08.06 - klo:12.32 »
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install bittornado bittornado-guiTuo on aika lähellä bittorrenttia ja tekee myös käynnistysvalikkoon pikakuvakkeen. (vaikkakin mielestäni koko valikko on täysin turha, ohjelmia kun voi käynnistää kätevämminkin esim. konsolissa tai "suorita komento" työkalun avulla.)
Myös Azureus nimiseen ohjelmaan kannattaa tutustua. Mielestäni paras bittorrent clientti. Tarvitsee sun-java5-jre paketin toimiakseen.

KaiMaani

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 27.08.06 - klo:16.51 »
No joo sain BitTorrentinkin toimimaan kun tajusin että sehän käynnistyy ihan omia aikojaan, kun vaan alan lataamaan torrenttia. Eli pulma ratkaistu.