Kirjoittaja Aihe: Taas asennusohjeita tumpelolle (RATKAISTU)  (Luettu 5084 kertaa)

PenaR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Taas asennusohjeita tumpelolle (RATKAISTU)
« : 04.01.15 - klo:20.43 »
Morjens!
Muutama vuosi on tässä mennyt, kun viimeksi neuvoa täällä kysyin. Silloin saatiin kone pelaamaan Ubuntulla oikein mainiosti. Nyt sitten hankin "vereksen" koneen. Se on tyttären vanha Toshiba Satellite L670D-103. Laitoimme siihen uuden Seagate 500 Gb kiintolevyn, siis täysin puhtaan uuden, jossa ei ole mitään sisältöä entuudestaan. Imuroimme myös uuden Ubuntun DVD-levylle. Samanlaisen tempun teimme tytön kanssa aikoinaan tälle vanhalle koneelle, siis uusi kiintolevy vanhaan koneeseen, ja tuolloin asennus onnistui melko helposti. Nyt ei sitten asennus tunnu alkavan oikein millään. Pyörittelee vain samoja numerosarjoja ja kehottaa "boottaamaan" painamalla jotain näppäintä.
Nyt taas veljet, ja sisaretkin, tarvittaisiin tumpelolle jotain järisyttäviä neuvoja, että saisin systeemin pyörimään. Tarkistin, että imuroitu ohjelma on levyllä. Minulla on myös vanha vuoden 2010 versio levyllä. Sen ainakin luulisi olevan täysin virheetön, koska aikaisempi asennus on tehty siltä. Sekään ei pyöri sen kummemmin tuossa Toshibassa.
« Viimeksi muokattu: 06.01.15 - klo:21.00 kirjoittanut PenaR »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16296
    • Profiili
Vs: Taas asennusohjeita tumpelolle
« Vastaus #1 : 04.01.15 - klo:22.08 »
Kone yrittää ilmeisesti bootata kiintolevyltä DVD:n sijaan. Vaihda käynnistyslaite boottivalikon tai bios-asetusten kautta. Näihin pääsee yleensä tietyillä funktionäppäimillä käynnistyksen alussa. Toshiban tapauksessa bios-asetukset saa auki F2:lla tai Escillä.

PenaR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Taas asennusohjeita tumpelolle
« Vastaus #2 : 04.01.15 - klo:23.08 »
Juuri noin se voi olla, mutta eivät ne asetukset muuttuneet, vaikka kolmen ihmisen voimin yritimme saada lataamaan. Kävimme siellä bios-asetuksissa ja muutimme mielestämme asetuksia, että jotain myönteistä tapahtuisi. Kone vain edelleen pyörittelee samaa tekstiä, joka päättyy: Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key. Kävimme siellä asetuksissa toisen kerran ja varmistiime vielä että uudet asetukset olivat tallennettuina.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16296
    • Profiili
Vs: Taas asennusohjeita tumpelolle
« Vastaus #3 : 04.01.15 - klo:23.30 »
Kone voi näyttää käynnistyksen aikana näppäimen, jolla boottivalikon saa auki. Sitä voisi vielä kokeilla.

Jos ei lähde toimimaan, vaikka käynnistysjärjestys on oikein, on myös mahdollista, että DVD-asemassa on jotain vikaa. Yrittääkö se edes lukea levyä?

Muita asennusvaihtoehtoja:

- USB-tikku, esimerkiksi Unetbootin-ohjelmalla Ubuntun asennuslevykuvasta luotuna.
- asennus toisessa koneessa läppärin kiintolevylle.
« Viimeksi muokattu: 04.01.15 - klo:23.32 kirjoittanut nm »

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Taas asennusohjeita tumpelolle
« Vastaus #4 : 04.01.15 - klo:23.59 »
Kone voi näyttää käynnistyksen aikana näppäimen, jolla boottivalikon saa auki. Sitä voisi vielä kokeilla.
F12 on se nappi ainakin minun Toshibassa, eri malli mutta kuitenkin. Bios asetuksissa  minulla USB ylimpänä mutta silti kone yleensä haluaa bootata levyltä, en tiedä onko yleinenkin omituisuus Toshibassa mutta F12 naputtelemalla olen onnistunut käynnistämään tikulta.

PenaR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Taas asennusohjeita tumpelolle
« Vastaus #5 : 05.01.15 - klo:00.19 »
Sain boottivalikon auki. Siellä ovat vaihtoehdot CD/DVD TSSTcorp CDDVDW TS-L633C, joka näyttäisi olevan valittuna, sekä HDD ST500LM021-1KJ152, kolmas: LAN Realtek Boot Agent. Ja sitten valikosta pääsee biosiin Enter Setup vaihtoehdolla. DVD-asema näyttäisi toimivan siinä vilahtelee valo ja lyhyitä pätkiä hurahteleekin, kuten minun mielestäni kuuluukin. Yhden kerran hurisi hieman pitempäänkin ja ehdin ajatella, että nythän se toimii kunnes taas ilmestyi tuo aikaisemmin kirjoittamani englanninkielinen teksti.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16296
    • Profiili
Vs: Taas asennusohjeita tumpelolle
« Vastaus #6 : 05.01.15 - klo:01.51 »
DVD-asema näyttäisi toimivan siinä vilahtelee valo ja lyhyitä pätkiä hurahteleekin, kuten minun mielestäni kuuluukin. Yhden kerran hurisi hieman pitempäänkin ja ehdin ajatella, että nythän se toimii kunnes taas ilmestyi tuo aikaisemmin kirjoittamani englanninkielinen teksti.

Vaikuttaa siltä, että kone yrittää lukea levyä, mutta DVD-asema ei toimi kunnolla. Tämä johtuu yleensä likaantuneesta linssistä tai laserin ja linssin väliin eksyneistä pölyhiukkasista. Linssiä voi puhdistaa varovasti esimerkiksi silmälasien (tai kameran objektiivin) puhdistamiseen tarkoitetulla mikrokuituliinalla.

Tai sitten suosiolla USB-tikku tulille.

PenaR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Taas asennusohjeita tumpelolle
« Vastaus #7 : 05.01.15 - klo:22.59 »
Eipä homma edennyt tämän päivän aikana. Kävin ostamassa 8Gb muistitikun ja annoin tytölle, että imuroi Ubuntun sinne omalla pöytäkoneellaan. Minulla tämä vanha kone on jo niin iäkästä mallia ja loppuunajettukin, ettei tällä mitään modernimpaa saa aikaiseksi. Tyttö sanoi imuroineensa 14.04LTS:n juuri tuolla Toshiballa entisen kiintolevyn ollessa paikoillaan, ja sen jälkeen vaihtaneensa vasta uuden kiintolevyn. DVD-asema on siis siinä vaiheessa toiminut ja ohjelma on kopioitunut levylle, minkä tarkistin tällä vanhalla myllylläni. Se on sitten eri asia onko kopio virheetön.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1548
    • Profiili
Vs: Taas asennusohjeita tumpelolle
« Vastaus #8 : 06.01.15 - klo:14.34 »
Eipä homma edennyt tämän päivän aikana. Kävin ostamassa 8Gb muistitikun ja annoin tytölle, että imuroi Ubuntun sinne omalla pöytäkoneellaan. Minulla tämä vanha kone on jo niin iäkästä mallia ja loppuunajettukin, ettei tällä mitään modernimpaa saa aikaiseksi. Tyttö sanoi imuroineensa 14.04LTS:n juuri tuolla Toshiballa entisen kiintolevyn ollessa paikoillaan, ja sen jälkeen vaihtaneensa vasta uuden kiintolevyn. DVD-asema on siis siinä vaiheessa toiminut ja ohjelma on kopioitunut levylle, minkä tarkistin tällä vanhalla myllylläni. Se on sitten eri asia onko kopio virheetön.

Jospa virhe onkin juuri menettelytavassa? Ei riitä, että 14.04 .iso tiedosto imuroidaan tikulle. Se täytyy imuroida koneen levylle, mieluiten kotihakemistoon, ja polttaa jollakin poltto-ohjelmalla dvd-levylle optiolla 'polta image'. Se tapahtuu klikkaamalla hiiren oikealla napilla .iso tiedostoa ja pudotusvalikosta 'polta levykuva'. Tai valmistaa boottaava usb-tikku sitä varten olevalla ohjelmalla. Siis jos on käytettävissä Linux jossain koneessa. Windowsin käytöstä samaan tarkoitukseen saa kertoa joku muu.

Voi tehdä myös joitakin kokeita:
1. Boottaako mikään muu kone siltä dvd-levyltä/usb-tikulta? Ei huolta, ei se riko mitään kun ei painaa valintaa 'asenna'. Näin voi nähdä: onko se dvd/usb asennusmedia kunnossa.
2. Boottaako ko. asennettava kone siltä entiseltä toimivaksi huomatulta dvd-levyltä? Näin voi nähdä: onko se menettelytapa (boottijärjestys ym.) oikea.
3. Jos koneen saa boottaamaan vanhaltakin Ubuntun versiolta (dvd-levyltä) voi ajaa 'kokeile ilman asennusta' optiolla ja silloin saa käyttöön dvd-levyn poltto-ohjelman, jolla voi polttaa hyvän imagen. Saa myös usb-käynnistystikun valmistusohjelman. (Jos siis ei halua Windowsilla niitä valmistaa.)
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

PenaR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Taas asennusohjeita tumpelolle
« Vastaus #9 : 06.01.15 - klo:20.58 »
Jeps! Homma järjestyi. Tyttö tuli ja sanoi,ettei noin vain saanut imuroitua tikulle, mutta oli sitten polttanut Ubuntun uudelleen DVD:lle. Laitoimme levyn koneeseen, ja ihme! Kone alkoi lataamaan. Siis nyt on homma kunnossa. Kaverini tuossa on tuhahdellut, että se Linux nyt on semmoinen nörttien juttu. Minä taas olen sanonut, että se systeemi kuitenkin pelaa, eikä ole ollut pelkoa viruksistakaan, jotka aina yrittävät kiusata Windowsia. Siitä pitää huolen vankka taustayhteisö, johon aina voi tukeutua, kun ongelmia ilmenee. Joten kiitos ystävät!

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1548
    • Profiili
Vs: Taas asennusohjeita tumpelolle (RATKAISTU)
« Vastaus #10 : 06.01.15 - klo:21.33 »
Onnea uudelle harrastukselle...  ;)
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

PenaR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Taas asennusohjeita tumpelolle (RATKAISTU)
« Vastaus #11 : 07.01.15 - klo:03.34 »
Ei tämä niin uusi harrastus ole.Kun olen käyttänyt Linuxia jo nelisen vuotta. Alkoi kun ostin käytetyn miniläppärin v2009, Olen ajatellut, että tämä systeemi sopii myös tumpelolle. Niinkuin on sopinutkin. Seuraava kysymys voisi olla että miksi kursori, kun kirjoitan vaikka sähköpostia, tai tätä viestiäkin, hyppii sinne tänne, eikä pysy rivillä, mutta katsotaan sitä myöhemmin.

PenaR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Taas asennusohjeita tumpelolle (RATKAISTU)
« Vastaus #12 : 07.01.15 - klo:03.48 »
Jos täältä Pohjois-Pohjanmaalta innokkaita asian harrastajia löytyy, niin seuraava innostuksen kohde voisi olla kotiviini ja tuo meidän vanhan pöytäkoneen henkiin herättäminen vaikka Lubuntun avulla  ;D

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Taas asennusohjeita tumpelolle (RATKAISTU)
« Vastaus #13 : 07.01.15 - klo:05.13 »
Ei tämä niin uusi harrastus ole.Kun olen käyttänyt Linuxia jo nelisen vuotta. Alkoi kun ostin käytetyn miniläppärin v2009, Olen ajatellut, että tämä systeemi sopii myös tumpelolle. Niinkuin on sopinutkin. Seuraava kysymys voisi olla että miksi kursori, kun kirjoitan vaikka sähköpostia, tai tätä viestiäkin, hyppii sinne tänne, eikä pysy rivillä, mutta katsotaan sitä myöhemmin.

Onko käytössäsi touchpad ('kosketuslevy') ?

Jos on, niin kokeiles ottaa se pois käytöstä.
Joissain koneissa se onnistuu BIOS Setupin avulla, joissain koneilla tarvitsee päätteessä loitsun:

Koodia: [Valitse]
synclient TouchpadOff=1