Olen ajatellut, josko kokeilisi tehdä kokonaan ohjelmoitua musiikkia Ubuntulla. MIDInä ajattelin ensisijaisesti, jolloin sävellykset tulisi samalla nuotinnettua ja pystyisin edelleen käyttämään kosketinsoittimienikin äänipankkeja. Linuxilla on kaiketi hankalaa saada kunnon sampleria kasaan. Qsynthille en ole ainakaan löytänyt kunnollista äänifonttikirjastoa. Yksi vaihtoehto on varmaan LinuxSampler, mutta vaikka olen ladannut käsittääkseni tarvittavat tiedostot, käyttöliittymä QSampler kaatuu aina heti ensikättelyssä.
Rosegardenia olen käyttänyt ensisijaisena MIDI-nuotinnusohjelmana. Muuten se ajaa asiansa, mutta en vaan tykkää yhtään sen nuottitaivutuksesta (tai en osaa käyttää). Visuaaliseen muokkaimeen saa vain kulmikkaasti töksähteleviä pistepolkuja tjs. Taivutusjaksotyökalusta saisi ohjelmoitua ehkä jotain, mutten ohjeidenkaan jälkeen ole tajunnut sen parametreista mitään. En edes tiedä, saako koko työkalulla useiden sävelaskelien laajuisia suoria venytyksiä vai pelkästään jotain pientä vibratosotkua.
Hydrogenia käyttänen rummuissa. Ardourille varmaan äänitän raidat loppujen lopuksi. Olisiko muuta musiikkiohjelmointiin liittyvää huomiota? Trackereita olen joskus aikoja sitten hieman käyttänyt, mutten Linuxin vastaavista tiedä. LMMS:ää olen vilkuillut, mutta vaikuttaa kovin etäiseltä. Näissä (trackereissa ja LMMS:ssä) ei varmaan ole myöskään MIDI tukea.
EDIT: Opinkin tuon taivutusjakson periaatteen. Maksimi venytys on kuitenkin yhden koko sävelaskeleen enkä tiedä vielä, miten se kontrolloisi koskettimissa korkeutta. Se on myös muiltakin osin hieman kömpelö, joten kiinnostaisi tietää, mitenkä ominaisuus toimisi joissain vaihtoehtoisissa MIDI-nuotinnussoftissa. Mikäli varteenotettavia on.