Hei!
Minulla on ongelmana se etten saa tulostettua Samsung tulostimella.
Voinko kysyä apua täältä vaikka vaihdoin jokin aika sitten koneeseeni LinuxMintin?
Olen käyttänyt ubuntua muutaman vuoden mutta en osaa säätää tätä oikeastaan juurikaan pankkiasiat ja netti muutenkin on mitä käytän.
Ajuria printteriä varten ei löytynyt Linuxin sovelluksista vaan jouduin lataamaan Samsungin sivuilta.
Kun nyt yritän ottaa printteriä käyttöön System Settingin avulla minulla on pari ongelmaa.
Valitsen tulostimet ja painan nappia lisää.
Laitteet listalta löytyy Samsung M2020 valitsen sen ja painan nappia Eteenpäin.
Avautuu popup Etsitään Ajureita, ilmeisesti niitä ei löydy.
Tullaan Valitse ajuri näytölle, teen valinnan Anna ppd-tiedosto.
No, latasin Samsungin sivulta ajurit ja tallensin työpöydälle.
Nyt kun valitsen hakemistoksi työpöydän hakemistopolun
uld/noarch/share/ppd-kansioista löytyy Samsung_M2020_Series.ppd tiedosto.
Valitsen sen ja painan avaa.
Palaan Valitse ajuri näytölle ja painan Eteenpäin nappia.
Pystyn antamaan Nimen jne. Painan Toteuta.
Tulee virheilmoitus Puutuva ajuri
Tulostin ”Samsung-M2020-Series” vaatii ohjelman
> ”/usr/lib/cups/filter/rastertospl”, mutta se ei ole asennettuna. Asenna ohjelma ennen tämän tulostimen käyttöä.
Koneellani näyttäisi olevan rastertospl paikassa /home/jetsumint/Ty%C3......./uld/arm/rastertospl
C3:n jälkeen olevat pisteet kuvaavat pitkähköä hakemisto nimeä, siis tuo muoto ei ole oikea.
Mutta mun koneella ei ole usr/lib-hakemiston alla filter-hakemistoa, johon pitäisi rastertospl saada.
Kuinka tuon pystyisi kopioida, siis mitkä komennot päätteellä?
Jos tuon jälkeen printtaus alkaisi toimia lakkaisiko toiminta jos tuhoaisin ajurin työpöydältä?
Siis pitäisikö tuo ppd tiedosto tallentaa jonnekkin ”syvemmälle” (=oikeampaan paikkaan)?
Olen ajatellut että palaaminen ubuntuun saattaisi olla kannattavaa koska Mintistä en löytänyt yhtä jäsentynyttä tukisysteemiä kuin täällä Ubuntulle.