Kirjoittaja Aihe: Miten ppd- ajuri tiedosto asennetaan?  (Luettu 2588 kertaa)

Mikael_H

  • Vieras
Miten ppd- ajuri tiedosto asennetaan?
« : 20.08.06 - klo:22.28 »
Olen saanut asennetuksi Ubuntu 6.06:n Windows XP:n rinnalle. En kuitenkaan ymmärrä juuri mitään esimerkiksi ohjelmien tai ajurien asennuksesta. Löysin kirjoittimelleni ajurin, ppd- tiedoston, mutta minulla ei ole aavistustakaan miten se asennetaan? Olen yrittänyt kahlata läpi linux- sivustoja, mutta löytämäni sivut eivät opeta lainkaan tällaisia perusteita.

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: Miten ppd- ajuri tiedosto asennetaan?
« Vastaus #1 : 20.08.06 - klo:22.34 »
Mikähän tulostin on kyseessä? Oletko varma, ettei tulostin toimi Ubuntussa suoraan? Tulostimen saa asennettua valitsemalla: Järjestelmä -> Hallinta -> Tulostus -> Uusi tulostin

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Miten ppd- ajuri tiedosto asennetaan?
« Vastaus #2 : 20.08.06 - klo:22.41 »
Olen saanut asennetuksi Ubuntu 6.06:n Windows XP:n rinnalle.

ok.

En kuitenkaan ymmärrä juuri mitään esimerkiksi ohjelmien tai ajurien asennuksesta.

siitä ei onneksi tarvitse useinmiten ymmärtääkään mitään, sillä valtaosa ajureista tulee kernelin mukana. poikkeuksena digikameroiden ajurit jotka tulevat gphoto2:n mukana, scanneriajurit jotka tulevat sanen mukana ja printteriajurit jotka tulevat cupsin ja gimp-printin mukana. lisäksi on tietty suljettuja ajureita, mutta niitä on syytä välttää...


Löysin kirjoittimelleni ajurin, ppd- tiedoston, mutta minulla ei ole aavistustakaan miten se asennetaan?

ppd ei ole ajuri vaan tekstitiedosto jossa on lueteltu printterisi ominaisuuksia. jos printteriäsi ei löydy printterien konffaamiseen tarkoitetusta sovelluksesta, mutta tulostin on muuten laadukas, voi ppd:n tulostin auttaa järjestelmää ymmärtämään mitä printterisi osaa ja miten. itselläni tilanne on aika samanlainen. printterini osaa jutella postscriptiä ja ppd kertoo mitä kaikkea se todella osaa.

ppd:n asentaminen on verrattain helppoa, sillä se pitää vain kopioida paikkaan josta cups löytää sen (periaatteessa tämä tarkoittaa sopivaa hakemistoa /usr/share/ppd/:n alla). nyt en ole kyllä ihan varma pitääkö cups käynnistää tämän jälkeen uudestaan...

jos pitää, niin se onnistunee vaikka näin:
Koodia: [Valitse]
$ sudo /etc/init.d/cupsys restart
Olen yrittänyt kahlata läpi linux- sivustoja, mutta löytämäni sivut eivät opeta lainkaan tällaisia perusteita.

ppd:N asentaminen ei ole ihan perusasia, kuten ei järjestelmän ulkopuolisten ajureidenkaan asentaminen.
Janne

Mikael_H

  • Vieras
Re: Miten ppd- ajuri tiedosto asennetaan?
« Vastaus #3 : 21.08.06 - klo:08.39 »
Kiitos. Tulostin toimii nyt, joskin hitaanlaisesti.