Kirjoittaja Aihe: Onnistuuko Ubuntussa koneen vaihto vaan kovon siirrolla?  (Luettu 3599 kertaa)

Hetunet

• Käyttäjä
    • Profiili
Käytän omalla työläppärillä pääasiassa Fedoraa ja nyt tuli jo toinen koneen vaihto. Eka kerralla ahisti jo aloittaessa että mikä homma tehdä kaikki asetukset uudestaan.... Vaihdoin Acerista kovon Fujitsun Lifebookiin ja *PIM* kaikk toimi. Sama nyt ku vaihoin LG koneeseen. Kaikki toimi netistä ääniin ku veti vaan virrat päälle.

En oo testannu Ubuntulla. Onnistuuko rikkinäisen koneen vaihto yhtä helposti, kokemuksia?

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Onnistuuko Ubuntussa koneen vaihto vaan kovon siirrolla?
« Vastaus #1 : 15.04.14 - klo:14.56 »
En oo testannu Ubuntulla. Onnistuuko rikkinäisen koneen vaihto yhtä helposti, kokemuksia?

Onnistuu Ubuntussa samalla todennäköisyydellä kuin Fedorassa ja muissa yleisimmissä jakeluissa. Ongelmia voi tulla lähinnä järjestelmään asennettujen suljettujen näytönohjainajurien kanssa, jos uudessa koneessa on saman valmistajan näytönohjain, mutta ajuri ei tuekaan sitä kunnolla.

Olen itse mm. siirtänyt Ubuntun sellaisenaan ThinkPadista Macbook Prohon ilman käyttöjärjestelmän toimintaan liittyviä ongelmia. Dualboot OS X:n kanssa tosin vaatii Applen EFI-virityksissä erityistoimenpiteitä.

poiuyt

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.04.14 - klo:16.30 »
Olen siirtänyt varakoneeseen kovalevyn, jossa oli Ubuntu ja Arch, jotka oli siis asennettu eri koneessa. Suljetun näytönohjaimenajurin poistin ensiksi. Molemmat toimii ongelmitta. Ubuntua olen päivittäin käyttänyt noin 3 kuukauden ajan nyt tuolta siirretyltä levyltä, eikä mitään käytännön ongelmaa ole ilmennyt.
Homman teki varmaan helpommaksi se, että molemmat oli samoilla piirisarjoilla, eli koneista löytyi amd:n prosessoria ja näytönohjainta.

Nyt olen kasannut uuden koneen intel-prosessorin ympärille ja pitäisi kokeilla mutaman päivän sisällä, miten toimii tuossa koneessa vai toimiiko. Ainakin kokeilen, olisiko sitten viisainta kumminkin asentaa vaikka kaikki näennäisesti toimisikin ok? Varakoneeseen en jaksanut, kun ei ollut tarkoitus pitkään sitä käyttää.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 15.04.14 - klo:16.41 »
Homman teki varmaan helpommaksi se, että molemmat oli samoilla piirisarjoilla, eli koneista löytyi amd:n prosessoria ja näytönohjainta.

Nyt olen kasannut uuden koneen intel-prosessorin ympärille ja pitäisi kokeilla mutaman päivän sisällä, miten toimii tuossa koneessa vai toimiiko.

Linux ei välitä mitään piirisarjojen tai prosessorin vaihtumisesta, kunhan tuki kaikelle tarvittavalle on mukana kernelissä tai ladattavissa moduuleissa. Ubuntun tapaisissa jakeluissa kernelissä on tuki kaikelle mahdolliselle, eikä sitä muokata pysyvästi kokoonpanon perusteella. Kerneli tunnistaa jokaisessa käynnistyksessä, mitä rautaa on käytettävissä ja lataa sitten tarvittavat ajurit.

Archissa ja Gentoossa on yleisempää käyttää laiteympäristöön kustomoitua kerneliä, josta on karsittu pois turhat ajurit ja ominaisuudet. Silloin siirtäminen edellyttää kernelin konfiguraation muuttamista ja uudelleenkääntämistä.

poiuyt

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 15.04.14 - klo:17.05 »
Tuon oikeastaan halusinkin kuulla. Homma on sitten yhtä helppo , kuin edellisellä kerrallakin.

poiuyt

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 16.04.14 - klo:17.38 »
Noniin, nyt on uudessa koneessa levy ja hyvin tuntuu toimivan. On tämä helppoa, kun siirtää vain käyttöjärjestelmän levyn mukana uuteen koneeseen ja menoksi.