Siellä live-ympäristössä on sama Levytyökalu (Disks), jota Ubuntussa normaalistikin käytetään levyjen tutkimiseen ja osiointiin. Kehotin käyttämään sitä laitteiden tarkistamiseen ennen dd:tä, koska muuten olisi voinut huonommalla tuurilla käydä pahasti. Sokkona dd:tä ei pidä mennä koskaan ajamaan.
Siksi pariinkin kertaan kirjoitin että tarkkana sen dd:n kanssa ja jos vähänkin epäilyttää niin ei kannata kokeilla. Sen kanssa kun pahimmillaan saa järkyttävää tuhoa aikaiseksi, kokemusta on.
Dd-komennoin annoin siinä hyvässä uskossa, että kun koneessa on yksi kiintolevy kiinni, niin uskoin sen olevan /dev/sda. Toinenhan oli usb:ssä.
Kysymyskin jäi leijumaan mieleen; voiko tuollaisen kloonauskomennon antaa suoraan käynnissä olevalta Ubuntulta, eli jos mulla on vaikka usb-adapterilla toinen levy kiinni, niin levykopio sinne käynnissä olevalta koneelta (eli siis se kovo mountattuna). Mäkillä ja CCC:llä tuo onnistui.
Live-levyssä on asennus ja kokeiluosiot päävalikossa, korjaus & pelastus voisi olla kolmas alue, jossa olisi keskeiset levyntarkistus, kopiointi, kloonaus ym. mitä kaikkea nyt järjestelmän pelastuksessa tarvitaan. Varmaan ne itse ohjelmat ovat valmiina siellä cd:llä. Tarvittaisiin vain käyttäjäystävällinen valikko pelastukselle, ja pientä opastusta. WinXP:n olen joiltakin työtovereilta kursinut kasaan vuosia sitten asennuslevyn pelastustoiminnoilla.