Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Xubuntu 12.10:stä  (Luettu 2579 kertaa)

Heikki Ketoharju

• Käyttäjä
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Kokemuksia Xubuntu 12.10:stä
« : 19.02.13 - klo:00.10 »
Minulla on ajossa Xubuntu 12.10, johon oli pakko vaihtaa, kun Unity kaatuili jatkuvasti koneella. Nyt olen käyttänyt tätä ehkä viikon tai pari, ja on kyllä mukava pitkästä aikaa käyttää kevyttä työpöytäympäristöä: ikkunoiden välillä vaihtaminen sujuu salamannopeasti, ja kaikki toimii tahmaamatta, toisin kuin Unityssä.

Jotkut asia tuntuvat toimivankin, ja kehitystäkin näyttää tapahtuneen muutaman vuoden takaiseen verrattuna, mutta esimerkiksi äänikorttien vaihtaminen lennossa aiheuttaa koneen omien volumenappien toimimattomuuden: ohjelma, joka xfce:ssä kuuntelee nappien painalluksia, ei osaa reagoida lennossa PulseAudion muutoksiin. Todella ärsyttävä bugi. Viikonloppuna koko äänijärjestelmä rupesi jostain syystä aliasoimaan, ja piti käynnistää uudelleen. Hyvin ärsyttävä bugi sekin.

Ja ikkunoiden vaihtaminen tuntuu äärimmäisen toimimattomalta:

Olen toistaiseksi pärjännyt yhdellä palkilla, koska en ole halunnut tunkea ruutua täyteen paneeleja, enkä myöskään pysty käyttämään Xubuntussa oletuksena olevaa, piilotettavaa paneelia (koska se tulee tielle aina silloin kun en sitä halua). Yhden paneelin setup ei kuitenkaan toimi lainkaan, koska yläpaneelin ikonit, pager, kalenterikello ja uloskirjausvalikko vievät puolet näytöstä, jolloin ikkunalista on koko ajan täynnä ikkunoita, joiden nimeä ei pysty lukemaan, ja joiden ikonit ovat turhan pieniä. Ikkunalistan asetuksista ei löydy muita vaihtoehtoja kuin "ryhmitä aina" ja "älä ryhmitä koskaan". Kaipaisin kolmatta vaihtoehtoa, eli ryhmitystä, joka kytkeytyy päälle kun ikkunoita on liikaa. Sekään ei tosin ole hirmu mukava vaihtoehto, koska en tunnista ikkunoiden nimistä, mitä ne pitävät sisällään.

Melko lähelle pääsisi jo silläkin, että saisi tuon ikkunalistan vasempaan laitaan pystypalkkiin, jolloin tilaa olisi enemmän. Ties mistä syystä pluginin tekijät ovat kuitenkin ajatelleet, että on hyvä idea kääntää myös tekstin suunta listan suunnan kanssa, joten ikkunoiden nimet pitää tavata kuin kirjan selkämyksistä. Toinen vaihtoehto on ottaa ikkunoiden nimet pois näkyvistä, ja jättää pelkät ikkunoiden ikonit, mikä onkin aika toimivaa. Harmi, ettei ikonien nimeä näe viemällä hiiren niiden päälle ennenkuin vasta pienen viiveen jälkeen, ikoniryhmistä ei ollenkaan. Harmi myös, ettei ikoneista näe lainkaan, onko ikonin takana yksi vai monta ikkunaa. Unityssähän tämä on ratkaistu toimivasti. Harmi on myös, ettei ikoneita pysty Windows seiskan tyyliin "liimaamaan" palkkiin, jolloin ikoni toimisi sekä käynnistimenä, että ikkunanvaihtimena. Tämäkin on Unityssä ihan peruskauraa.

Toivoisin myös, että Xubuntu osaisi näyttää useiden ikkunoiden valitsemiseen valikon sijaan ikkunoiden esikatselukuvat. Periaatteessa siis Unityn ikkunoidenvaihtosysteemi, mutta tehoja säästellen ja ilman 3D-efektejä.

Valituksen aihetta synnyttää myös se, että Xubuntu ei osaa automaattisesti estää noiden paneelien menemistä päällekäin, vaan se(kin) pitää käsin säätää.

Jotain hyvääkin järjestelmässä on: laitoin paneeliin vanhan kunnon Places-menun, ja siitä kyllä tykkään! Myös ulkoasu on paljon parempi kuin ennen, ja lähes yhtä hieno kuin Unityssä. Plussaa myös siitä, että  ikkunoiden sulkemispainikkeet saa asetuksista siirrettyä haluamaansa paikkaan ja järjestykseen.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Xubuntu 12.10:stä
« Vastaus #1 : 19.02.13 - klo:08.16 »
Kuinka leveällä näytöllä sitä Xubuntuasi ajelet ? Mulla on 1280pikseliä vaakaan ja yläpalkissa on jopa kaikenlaista turhaketta ja silti mahtuu ainakin neljän ohjelman lista säällisesti. Tosin käytän pystypalkkia lisäksi kiinteänä oikeassa reunassa, mutta sen vois korvata halutessaan parilla, kolmella ikonilla yläpalkissa. Samoin places-valikkosi voisi korvata kansiovalikon ikonilla. Pystypalkkiin voisit sijoittaa käynnistimet ym. ikoneina pitämäsi tavarat, tällöin saisit ikkunalistalle vaakaan lisää pituutta jos tuo "kirjanselkien" luku ei viehätä.

Yläpalkkini koostumus vasemmalta alkaen:
sovellusvalikko, ikkunalista, ......, sääapletti, Ilmoitusalue, kalenteri&kello, työtilanvaihdin(4), istuntovalikko ja anturiliitännäinen(3 lämpötilaa koneesta).

Noista ainakin anturillitännäisen ja sääappletin voisin poistaa, jos vaakasuuntaan olisi ahdasta.

Minä ainakin olen tykästynyt tähän Xubuntun muokattavuuteen ja vakauteen ja se on nykyään suosikkialustani. Minullakin Unity-kone sammuttaa KDE-ohjelmia kesken työnteon, siihenkin olen vaihtamassa Xubuntun, jolla moista ei tapahdu.

Muokkaus: Oma käyttötapani on pitää eniten käytetyt ohjelmat eri työtiloissa, jolloin vaihto on nopea.

Ystävällisin terveisin

Jallu59
« Viimeksi muokattu: 19.02.13 - klo:08.23 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

pera

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19.02.13 - klo:20.13 »
Taas tässä Linux juttuja aloittelen ja asensin Xubuntu 12-10_n ja hämmästyksekseni totesin, että tässähän toimivat ne asiat, joita tarvitsen.

Toivottavasti käyttöliitymä pysyy sellaisenaan kuin nyt on. Tosin muistelen, että enemmänkin xfce tyyliseksikin X-12-10:n saa asennettua.

Olisi vielä asiaa cpu:n tuulettimen säätämisen hauskuudesta pwmconfig rutiinilla, niin että ei tarvitsisi joka kerta bootin jälkeen ajaa pwmconfigia ja control-c:llä pysäyttää cpu:n tuuletinta korvalle sopivalle kierrosluvulle. Oletusarvoisesti kun  tietokoneen bootauksen yhteydessä biosvaiheen jälkeen tuuletin pyöriin korvinkuultavasti täydellä kierroslukuarvollaan. Toki olen kädellä mitannut n. 100% cpu:n kuormalla, että edes cpu:n jäähdytyssiili ei lämpene tuolla control-c kierrosluvulla.

Eli tällaiset parametrit tulisi laittaa /etc/fancontrol tiedostossa oikeisiin arvoihinsa, jotta cpu:n tuuletin pyörisi "sopivasti" cpu:n erinlaisilla käyttöasteilla :

# Configuration file generated by pwmconfig, changes will be lost
INTERVAL=10
DEVPATH=
DEVNAME=
FCTEMPS=
FCFANS=
MINTEMP=
MAXTEMP=
MINSTART=
MINSTOP=
MINPWM=
MAXPWM=

Tuossa olisi purtavaa tietäville, että kuinka muutujien arvot parametroidaan että milläkin perusteella.

« Viimeksi muokattu: 19.02.13 - klo:20.27 kirjoittanut pera »

pera

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.02.13 - klo:22.53 »
1 sudo pwmconfig

Aseta ao. arvot (vain minun tapauksessa - ei yleinen tapaus):

# Configuration file generated by pwmconfig, changes will be lost
INTERVAL=10
DEVPATH=hwmon1=devices/pci0000:00/0000:00:18.3 hwmon2=devices/pci0000:00/0000:00:11.0/i2c-0/0-004c
DEVNAME=hwmon1=k8temp hwmon2=lm63
FCTEMPS= hwmon2/device/pwm1=hwmon1/device/temp1_input
FCFANS= hwmon2/device/pwm1=hwmon2/device/fan1_input
MINTEMP= hwmon2/device/pwm1=30
MAXTEMP= hwmon2/device/pwm1=70
MINSTART= hwmon2/device/pwm1=90
MINSTOP= hwmon2/device/pwm1=75
MINPWM= hwmon2/device/pwm1=60
MAXPWM= hwmon2/device/pwm1=105

valitse 1) valitaksesi oikean anturin
(=toimivan- kunnossaolevan anturin) ja
anturiin liityvän säätäjän vastaavuus

Kun olet antanut säätöarvot kuten yllä näytetään
vastaavasti omassa tapauksessasi,  valitse numerolla
valikosta :
 quit and save

2
sudo /etc/init.d/fancontrol resart

3
sudo update-rc.d fancontrol 99 01

Näin fönin (fänin) sääto toimii  liki oikein. Mutta fööni on kohtalaisen
äänekäs - kuitenkin - edelleen.

« Viimeksi muokattu: 20.02.13 - klo:23.04 kirjoittanut pera »

Heikki Ketoharju

• Käyttäjä
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
« Vastaus #4 : 24.02.13 - klo:20.02 »
Kuinka leveällä näytöllä sitä Xubuntuasi ajelet ? Mulla on 1280pikseliä vaakaan ja yläpalkissa on jopa kaikenlaista turhaketta ja silti mahtuu ainakin neljän ohjelman lista säällisesti.

Mulla käynnistyy neljä ohjelmaa jo sisäänkirjautumisen yhteydessä. Näiden päälle sitten varsinaisesti käyttämäni ohjelmat, niin helposti ikkunalistassa on 10-20 ikkunaa. Puolet yläpalkista vie oikea laita, jossa on työtilanvaihdin, kirjautumismenu, ilmoitusalue ja indicator appletit. Ilmoitusalueen kuvakkeita ja indicatoreita on yhteensä vähintään kymmenen.

Yksi yläpalkki on siis minun käyttövolyymillani mahdoton, mutta onneksi jonkinlainen ratkaisu löytyi. Se on Unity/Windows 7 -tyylinen sovellusvaihdin-appletti: http://git.xfce.org/panel-plugins/xfce4-taskbar-plugin

Tuossa on paljon ongelmia ja paranneltavaa, mutta kun tekee sivupalkin, johon laittaa pelkästään kyseisen appletin, alkaa työpöytä muistuttaa yllättävän paljon Unityä. Yhtäkkiä kymmenenkin eri ohjelmaa useine ikkunoineen saa hallittua kohtuu mukavasti. Lisäksi tuo appletti toimii samaan aikaan käynnistimenä. Vähän buginen systeemi kylläkin: ei tunnista kaikkia ikkunoita, eikä myöskään mahdollista laajaa muokkaamista. On se silti parempi kuin vanhanaikaiset ikkunalistaukset.

Virtuaalityöpöytiä minäkin käytin muutama vuosi sitten, mutta ikonipalkki on hiljalleen korvannut ne täysin, ja enää en haluaisi takaisin vaihtaa. (Noissa ikonipalkeissahan on se hyvä puoli, että ne eivät välitä myöskään siitä, missä työtilassa mikäkin ikkuna on). Nykyään käytän työtiloja lähinnä monimutkaisempien ikkunasommitelmien säilyttämiseen.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org