Geoserver on tuttu, ja sen asennus on perin helppo. Pudottaa vain haluamaansa hakemistoon, ja asettaa pari ympäristömuuttujaa. Java on pakollinen. Mainio ohjelmisto, jonka kehityksestä tiedän Suomesta maksetunkin tukirahaa.
Postgre-rintamalta sen verran, että attimr:n ohjeiden mukaan kanta luotu, postgis-laajennus sille asetettu, ja ensimmäinen kokeilushape saatu viedyksi kantaan. Ensimmäinen epäonnistui merkistökoodauksen epäyhteesopivuuden (UTF-8 - Latin1) vuoksi, mutta itse luomani pieni polygonilayer meni kantaan vaivatta. Nyt pitää konffata vielä omalla koneella oleva testi-Geoserver kaivamaan ko. layer esiin ja WMS-jakoon. Sitten olisi tämä jakso onnellisesti hyvässa välivaiheessa. Tuotantoversio oikealla serverillä on sitten toinen juttu, mutta polku jota seurata olisi nyt selvillä kiitos tämän foorumin ystävällisen avun.
EDIT: Geoserver nappasi yhteyden kantaan heti, loin Storen, jolloin layer näkyi julkaistavaksi heti. Laitoin julkaisuun täyttämällä kentät kuten olen aina tehnyt. Layer previewssä tulee boksi, mutta ei itse layeriä näkyviin. Storea luodessa on Startup SQL kenttä, ja johtuukohan nyt storen vaillinaisuudest, ettei layer näy?
EDIT2: Äh, stylessä oli häikkä, layer postgre-kannasta näkyy Geoserverin välittämänä OK!