Moi kaikki!
Tämä vastaus tulee nyt melko myöhässä, mutta parempi kai myöhään kuin ei silloinkaan?
En ole huomannut tätä ketjua, koska seuraan lähinnä Multimedia ja grafiikka -aluetta, jossa yritän parhaani mukaan auttaa ihmisiä musiikintekoon liittyvissä kysymyksissä. Jos tämä viestiketju olisi ollut sillä alueella, olisin vastannut jo aikoja sitten.
Tämän takia ei kannata laittaa yhteen ketjuun useampaa kuin yksi aihe. Ja kannattaa tosiaan mun mielestä aluks tulla juttelemaan yleisesti tonne Multimedia ja grafiikka -alueelle, jos tuntuu, että musaa pitäis tehdä, mut mikään ei toimi. Multa saa toki aina kysyä myös yksityisviestillä tai sähköpostitse: heikki [at] ketoharju.info.
Vastaan muutamiin ketjussa nousseisiin aiheisiin:
1) Mitä AV Linuxissa on, mitä Ubuntu Studiossa ei ole?AV Linux on täysin käyttövalmis paketti, jota ei tarvitse säätää ollenkaan. Siinä on musiikinteko-ohjelmia paljon kattavammin kuin Ubuntu Studiossa. Löytyy suunnilleen kaikki parhaat/käyttämisen arvoiset avoimen koodin multimediasoftat, ja lisäksi kaikkien tärkeimpien Linuxille löytyvien kaupallisten softien demoversiot. AV Linux siis tarjoaa hyvin kattavan kuvan siitä, mikä Linuxilla on mahdollista ja mikä ei.
AV Linuxin ohjelmat on käännetty käsin, eli ne eivät perustu Ubuntun eivätkä Debianinkaan versioihin, vaan distron ylläpitäjä on paketoinut ne kaikki erikseen suoraan ohjelmien tekijöiden tarjoamista lähdekoodeista. Lisäksi AV Linuxissa on oma versio Linux-ytimestä, johon on tehty erilaisia viritelmiä, ja se se on esimerkiksi tukenut Fast Track Pro:ta jo vaikka kuinka pitkään. AV Linuxin ydin myös testataan musiikintekijän näkökulmasta, toisin kuin normaalit Linux-ytimet.
Nämä kaikki yhdessä saavat aikaan sen, että AV Linux on ehkä paras ja helppokäyttöisin multimediatuotantojärjestelmä tällä hetkellä. KX Studio on toinen paljon kehuttu systeemi.
(En ole seurannut, että joko lopultakin se FastTrackPro-patch on päässyt myös tänne normi-Ubuntuun, tai Ubuntu Studion puolelle. Ainakin joku kommentoi pari kuukautta sitten, että uuden Ubuntun kanssa FTPro alkoi toimimaan ongelmitta.)
2) "Poista PulseAudio!"Minä en lähtisi heti neuvomaan tällaisia. Itse en nimittäin koskaan ole Pulse Audiota poistanut järjestelmistäni, eikä minun ole siitä vuosiin enää tarvinnut millään tasolla välittää (poikkeuksena jotkut äänikortit, jotka eivät ole tuettuna, mutta kovin yleistä se ei ole). Jack käynnistyessään pitää huolen, että Pulse katkaisee toimintansa, ja kun Jack sammuu, PulseAudio taas jatkaa.
AV Linuxissa PulseAudiota ei taida olla ollenkaan, ja kyseinen järjestelmä on viritelty niin, että kaikki asennetut ohjelmat osaavat käyttää Jackia kun se on käynnissä. Ainakaan minun ei juuri ole tarvinnut miettiä, miten Youtube-videoiden äänet saa toimimaan: ne ovat vain toimineet suoraan (ilmeisesti libflashsupport-kirjaston avulla).
3) Parempi säätää FastTrack Pro toimimaan Ubuntussa kuin asentaa uusi järjestelmä Olen eri mieltä. Musantekojärjestelmissä on monesti musantekoon viritellyt kernelit, joissa on mukana tarvittavat ajurit äänikorteille ja muuta mukavaa. Ubuntun peruskerneli saattaa toimia musiikinteossa ihan ok, mutta jos ei toimi, toisen järjestelmän asentaminen on varmasti parempi idea.
Kannattaa testata KX Studiota, joka on Ubuntun päälle rakennettava studiojärjestelmä, ja jota on kehuttu paljon. Tällä hetkellä minun käsitykseni on, että AV Linux ja KX Studio ovat parhaat järjestelmät vakavahenkiseen multimediatyöhön. Ubuntu Studion julkaisujen laatu on ollut kai hyvin vaihtelevaa viime aikoina. KX Studion voi asentaa suoraan nykyisen Ubuntu-asennuksen päälle:
http://kxstudio.sourceforge.net/KXStudio:RepositoriesTosiaan veikkaan, et tuo Fast Track Pro:n toimimattomuus johtuu huonoista ajureista. Kyseisen kortin kanssa on ollut pitkään ongelmia, ja siksi kannattaa asentaa musiikintekoon tarkoitettu Linux-ydin, jossa mukana tulee kunnolliset ajurit FTProlle. AV Linuxissa tällainen ilmeisesti on, ja niin taitaa olla KX Studiossakin.