Minulla on tietokoneella Lubuntu 12.10. Siinä on koko ajan ollut ongelmana, että internetissä ollessani pomppaa yhtä-äkkiä vaaleanviolettinen ruutu, jonka keskellä on jonkinlainen piirretty ukkelin naama suu vinossa, ja siinä lukee ”Osui ja upposi!”. Silloin meinaa kiehahtaa, sillä siinä saattaa mennä poikki joku mielenkiintoinen juttu, ja se kaatuu siihen. En tiedä mikä tuo ruutu on. Silloin pitää mennä uudestaan samalle sivulle, mutta jos pitkä kirjoitus meni sen takia pipariksi, on melko työlästä alkaa sitä kirjoittamaan uudestaan. Onko muille tullut vastaavaa ongelmaa tietokoneella? Nettiyhteys pelaa Saunalahden mobiililaajakaistalla, eli mokkula Huawei E1820.
Lisäksi hyvin usein kun avaan koneen, niin näytön kuvaruudun oikeaan alanurkkaan ei mokkula lataudu, josta koneen voi yhdistää nettiin. Silloin olen irrottanut koneen takaa mokkulajohdon, ja sen saa välillä tehdä viisikin kertaa, ennen kuin mokkulayhteys tietokoneen ja mokkulan välillä muodostuu. Ja sitten kun olen netissä voi yhteys katketa, vaikka symbolikuvake oikeassa alanurkassa näyttää että nettiyhteys on ”päällä”.
Ja alusta asti on Lubuntu juonitellut sillälailla, että työpöydälle tulee pieni ruutu, jossa lukee: ”Järjestelmäohjelman ongelma havaittu. Haluatko ilmoittaa ongelmasta nyt?”. Sitten painan hiirellä kohdasta ”Ilmoita ongelmasta”. Ruutuun ilmestyy taas: ”Valitettavasti Ubuntu 12.10 kohtasi sisäisen virheen. Auta kehittäjiä korjaamaan tämä ongelma lähettämällä vikailmoitus”. Ja tietenkin haluan vikailmoituksen tehdä. Painan ”Jatka”. Silloin se katoaa jonnekin ja en tiedä onko se mennyt minnekään, koska tämän saa tehdä vähän väliä uudelleen. Vika ei ainakaan ole korjaantunut. Minulla oli noin vuosi sitten Lubuntu 11.10 ja siinä ei tuollaista vikaa ollut olenkaan. Eikä myöskään nettiyhteysonglemaa. Olen uskotellut, ja haluan uskoa, että päivityksissä vika korjaantuisi. Mutta ainakaan vielä se ei ole tullut kuntoon. Siis, tämä olisi myös ubuntulaisten eikä vaan Lubuntua käyttävien ongelma? En tiedä, liittyykö nettiyhteyden katkeilu tähän sisäiseen ongelmaan, mutta voiko uskoa siihen, että jossakin vaiheessa vika tosiaan korjaantuisi? Vikailmoituksia on ainakin lähtenyt eteenpäin, että siitä se ei ainakaan jää kiinni.