Kirjoittaja Aihe: Levyllä ei ole tilaa asennukseen  (Luettu 2586 kertaa)

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
Levyllä ei ole tilaa asennukseen
« : 27.11.12 - klo:08.49 »
Muutama uusi Ubuntun asentaja on törmännyt seuraavaan ongelmaan. He ovat asentaneet Ubuntu 12.04:n 250 GB levylle. Kun asennusta yrittää tehdä uudelleen samalle levylle, asennus sanoo, että levyllä ei ole tilaa. Aiemmissa Ubuntun versioissa asennus kysyi, haluatko ottaa koko levytilan käyttöön asennukseen vai vain vapaana olevan osan. Nyt tämä Ubuntun versio 12.04 ei tuota kysymystä tee, vaan ilmoittaa suoraan, ettei levyllä ole tilaa.

Miten tämä tilanne korjataan? Vai onko koko juttu outo?

juyli

• Vieras
Vs: Levyllä ei ole tilaa asennukseen
« Vastaus #1 : 27.11.12 - klo:10.09 »

Levyn voi osioida - tai jättää osioimatta vaikkapa Live-CD:llä, jollainen myös asennuslevy on.
En ole ko. ongelmaa kohdannut.

welmar

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.11.12 - klo:11.25 »
Jos on käyttänyt jotain muuta tiedostojärjestelmää kuin ext2,3 tai 4 niin voi olla ettei onnistu. Esim. itselläni on funtoo ja levy osioituna
Koodia: [Valitse]
boot ext2 500MT
bios_grub 32MT
swap 8G
xfs 111G
Eikä ubuntun asennusohjelma anna muita vaihtoehjoa kuin "korvaa funtoo tai käytä koko levyä" Myöskään live levyllä ei pysty muuttamaan xfs-osion kokoa vaikka xfsprogs on asennutuna. Aikaisemmin toisenlaisella osiotaululla
boot 200MT ext2
bios_grub 32MT
swap 8G
juuri/ ext4 15G
usr/portage ext4 35G
home xfs 62G
Ubuntu asentui portage osiolle ja loi 1M tyhjän tilan ilmeisesti EFI osion. GPT osiotaulu on siis kyseessä.

shelby

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 27.11.12 - klo:12.24 »
Outoa, ettei anna sitä vaihtoehtoa? Levy voi olla joko täynnä tai väärä grub. Onko siinä Wintoosan jäänteitä tms?? Voisi kokeilla
sudo apt-get update-grub
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

jampales

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.11.12 - klo:15.12 »
Onko asennus image kunnossa ? Itse käytän usb-asennusta ja siinä kyllä on kolme eri tapaa asentaa.
1.Poista Linux osio ja asenna vapautuvaan tilaan tms.
2.Asenna jonku toisen rinnalle ( esim: win )
3.Jokin muu / osioi itse.

Pääpiirteittäin näin.

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
« Vastaus #5 : 28.11.12 - klo:08.40 »
Tilanne on syntynyt koulun tietokonelaboratorioluokassa. Siellä on ollut pöydällä valmiiksi poltettuja Ubuntu 12.04 asennusmedioita. Uudelleenasennustarve on tullut kun joillakin 64-bittinen kone on asennuksen jälkeisissä boottauksissa mennyt komentopohjaisen tulkin tilaan. Sitten kun on asenneltu Ubuntua uudelleen, asennus ilmoittaa suoraan, että levy on täysi (aiemmassa asennuksessa on otettu koko levy käyttöön). Minullekin tällainen tilanne asennuksessa on uusi. En ole ikinä kohdannut itse vastaavaa.

Asennusmedioita (dvd-levyjä) on voitu käyttää ristiin rastiin yms. Asentajat ovat aloittelijoita. Jotkut ovat ensimmäistä kertaa tekemisissä Linuxin kanssa. Minun näkökulmastani nämä hässäkät lisäävät heidän kokemusta ja taitoa ratkaista probleemia. Joten nou hätä sinänsä. :)

Postimies

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 03.12.12 - klo:21.11 »
Muutama uusi Ubuntun asentaja on törmännyt seuraavaan ongelmaan. He ovat asentaneet Ubuntu 12.04:n 250 GB levylle. Kun asennusta yrittää tehdä uudelleen samalle levylle, asennus sanoo, että levyllä ei ole tilaa. Aiemmissa Ubuntun versioissa asennus kysyi, haluatko ottaa koko levytilan käyttöön asennukseen vai vain vapaana olevan osan. Nyt tämä Ubuntun versio 12.04 ei tuota kysymystä tee, vaan ilmoittaa suoraan, ettei levyllä ole tilaa.

Valitaan osioi itse vaihtoehto ja asennetaan vanhan päälle. Liitospisteet voi valita melko vapaasti. Se levy jolle Linux asennetaan tietysti formatoidaan uusiksi (ext4). Jos home on eri levyllä niin datoista ei tarvitse murehtia. home kansiolle vaan liitos ja varmitetaan, että sitä ei formatoida. Tärkein kansio on root eli '/' jonka alle koko systeemi tulee. Muut levyt liitetään sen alle esim /home. /media/leffat, /media/win7. Itse vältän vielä skandeja ja erikoismerkkejä nimissä.   

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 03.12.12 - klo:23.28 »
^ Tuossa on tapa mitä henk.kohtaisesti itse aina käytän.

Tosin asennusvelhon tarjouksia en ole muutenkaan käyttänyt, kuin pari hassua kertaa muutamiin linux-only koneisiin. Itse en oikein luota tai pidä näistä tarjotuista valmiista vastauksista.

Juyli kertoi tuolla aiemmin myös toisen mielestäni ihan hyvän ratkaisun. Livecd:llä kone käyntiin ja esim. gpartedilla poistaa nämä pilalla olleiden asennuksien osiot kokonaan. Tosin tämä ei ole se turvallisin vaihtoehto jos koneella pitää säilyttää muita käyttöjärjestelmiä esim. Windows. No toki tuo ylläoleva tapa on myös ihan yhtä vaarallinen muille asennuksille jos käyttäjä ei osaa hahmottaa mitä on tekemässä.

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
« Vastaus #8 : 04.12.12 - klo:00.19 »
Itse olen yleensä gpartedilla (live) poistellut ja säätänyt osiointia kohdalleen etukäteen, ja sitten käyttis päälle. Mint asentui kiltisti olemassaolleiden Ubuntu osioiden päälle ilman mitään säätöä. Osiot vaan formaattiin ja that's it.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.