Nyt on palattu sähköjen ääreen ja lankaliittymään. Ajattelin kokeilla tuota Salain ohjetta:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=41992.msg323917#msg323917"Minä en kyllä ymmärrä tuota aloittajan rautalankaohjetta, vaikuttaa enemmänkin teräsvillalta kimuranttisuudessaan.
Kävin äsken kaverin luona, jolla oli tuollainen Soneran E353 tikku XP:ssä.
Kopioin siinä tikulla olevan asennuskansion koneeseeni (Acer Aspire 5520, Ubuntu 11.04 pohjautuva Peppermint Two, kernel 2.6.38-13-generic-pae).
readme.txt antoi seuraavan lyhyen, hieman hupaisan ohjeen:
Lainaus
--How to Install----------------------
1. keep your right is "root"
2. Run "./install" in TERMINAL to install
3. if you have installed before , intend to the istalling information
Merkkasin siis tiedoston "install" hiiren oikean näppäimen valikosta suoritettavaksi, avasin päätteen ja annoin komennon
Koodia:
sudo ./install
jolloin skripti asensi koneeseen "mbbservice"-palvelun, käynnisti sen ja kone oli saman tien verkossa.
Mihin tarvitaan ketjun aloittajan mainitsemia "supereita", ym. härpäkkeitä? Eihän tuo E353 vaadi edes mitään usb-modeswitchejä*), koska sitä ei käsitellä lainkaan mokkulana, vaan asentamansa palvelun kautta siitä tehdään tavallisen näköinen kiinteä nettiliitäntä.
*) Itse asiassa poistin ensin usb-modewitchit, jotta sain tikulla olevan virtuaalisen aseman tiedostoineen näkyviin.
EDIT: Tietysti lähes kaikki muut mokkulat tarvitsevat usb-modeswitchit, mielellään viimeisimmät toimivat."
Siinä sanotaan, että "Kopioin siinä tikulla olevan asennuskansion koneeseeni". En löydä mitään tikun tietoja saatikka asennuskansiota mistään. Kone ei reagoi tikun kiinnitykseen muutoin kuin jotain vilahtaa pikaisesti vain työpöydällä. Tikku on Huawei E353 HiLInk.
Komennolla sudo ./install tikun ollessa asennettuna tulee vastaukseksi:sudo: ./install: command not found
Modeswitchit on asennettu. Vai pitäisikö ne poistaa kuten Salai teki?
Työpöydällä ei näy mitään tietoja tikusta kun se on asennettu. Yhteystiedot näyttää dsl-connectionia, joka menee päälle tarvittaessa. Lisäksi näkyy wired-connection, joka ei yhdistä.
Tikku itse toimii WinXP:ssä samalla koneella.
Vähän ymmällä ja apua vailla