Linuxin levyjärjestelmä poikkeaa windowsista, joten kysynkin:
- mistä tiedän mille levyosiolle nykyinen Ubuntu on asennettu ja mitä swap se käyttää?
- minkä kokoisia levyosioita kannattaisi tehdä?
- windows käyttikselle olen aina tehnyt oman levyosion omille tiedoille, jotta mahdollinen käyttiksen uudelleen asennus ei jyräis vahingossa omia tiedostoja. Onko linux puolella vastaavaa etua useasta levyosiosta?
/-osion (juuriosion, juuri, järjestelmän osio) ja
Swapin näet fstabista eli käynnistä se asennettu Ubuntu ja tarkista mitä fstabissa sanotaan. Siellä pitäisi olla mainittu sellainen pitkä sekava merkkijono jossa on viivoja (-) tasaisin välein. Sitä kutsutaan UUID:ksi ja se yksilöi osiot. Vastaavalla UUID:llä varustettu osio on oikea. Uuid:t näet komennolla blkid joka tarvitsee root-oikeudet eli 'sudo blkid'.
Fstab (sijainti /etc/fstab) on siis tiedosto, jossa luetellaan käynnistyksessä liitettävät levyosiot (mahdollisesti muitakin).
Itse teen yleensä erillisen /home-osion joka siis liitetään kohtaan /home. Tälle osiolle tallentuvat kaikki käyttäjän tiedostot, jolloin uudelleen asennuksessa tarvitsee vain valita tuo liitettäväksi kohtaan /home ja kaikki tiedostot ja asetukset ovat käytettävissä (edellyttäen, että käyttäjänimi ja sen numero ovat oikein). Home osiosta teen tyypillisesti niin ison kuin mahdollista ja
/-osiolle jätän tilaa tyypillisesti ainakin 20 Gt. Viimeksi tosin asensin 4 Gt:n massamuistille, joten tilaa ei ollut senkään vertaa eikä asennus ollut täysiverinen Ubuntu (minimal, johon lisäsin lubuntu-core:n). Mutta yleisesti ottaen jo 10 Gt riittää asennukseen, jos on nuuka, muuten voi laittaa vaikka 30 Gt, jolle luultavasti tulee myöhemmin käyttöä.
Swappia en yleensä edes laita, jos keskusmuistia on 4 Gt tai kiintolevyllä ei ole tilaa (se 4 Gt esimerkki), paitsi läppäreillä, joissa se on tarpeen lepotilaan. Lepotilaa ei voi käyttää ilman swapia tai swap-tiedostoa, jonka koko pitää olla ainakin yhtä suuri kuin keskusmuisti (itse käytän hieman (joitakin megoja) suurempaa).
Vinkkejä kaivataan millä ohjelmilla tuo kannattaa tehdä ja miten?
Itse käyttäisin Ubuntun osioiden käsittelyyn GPartedia (tarvitset asennuslevyn tai muun LiveCD:n) ja Windowsin osion kutistamisen tekisin Windowsilla itsellään.
http://linux.fi/wiki/Hakemistorakenne