Sattuukohan sulla olemaan 2.6.39 tai uudempi kerneli? Nimittäin tuoreissa kerneleissä monet reaaliaikaominaisuudet on mukana jo ihan vakimallissa. Kerro ihmeessä myös, mihin tarvitset rt-kerneliä.
PREEMPT-kerneli on normikerneli, joka on käännetty asetuksilla, jotka soveltuu hyvin realtime-käyttöön. Nykyisissä kerneleissä monet näistä ominaisuuksista on siis jo ihan vanilla-kernelissä. Itse en ole enää vuoteen tai kahteen käyttänyt rt-kerneliä sen enempää kuin preempt-kerneliäkään, kun normaalilla pärjää ihan hyvin. (Mulla siis musantekoon Arch Linux. Myös Ubuntulla olen ajellut satunnaisesti, ja siinäkin tapauksessa ihan vaan sillä kernelillä, mikä sattuu olemaan asennettuna)
RT-kerneli on kuitenkin erikois-viritelty ydin, johon on käännösvaiheessa laitettu Ingo Molnarin PREEMPT_RT -patch. Siinä monet asiat uhrataan nopeuden alttarille. Näytönohjaimen (etenkin 3d-kiihdytyksen) kanssa saattaa tulla ongelmia, ja on mahdollista, että Nvidian käyttäjänä joudut kääntämään ytimen käsin – homma, joka ei todellakaan ole helpoimmasta päästä, ainakaan jos haluaa saada kunnollisen ytimen käyttöönsä. Mieti tarkkaan, tarvitko todellakin ihan välttämättä rt-kerneliä. Perus musantekoon esimerkiksi et tarvitse.