Kirjoittaja Aihe: Osioiden suositellut koot?  (Luettu 3415 kertaa)

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Osioiden suositellut koot?
« : 02.07.06 - klo:11.32 »
Olen etsiskellyt ympäri nettiä, mitkä olisivat sopivat koot Ubuntun osioille, mutten ole löytänyt kattavaa ohjetta, joten:

Minulla on 80 GB kiintolevy ubuntulle. Miten osioin kiintolevyn, eli montako osiota ja minkä kokoisia?

---------------------------------------------
1024 MB DDR2-400
P4 3,2 GHz
WD Caviar SE 80GB (Ubuntu)
Maxtor DMAX10 200 GB (XP+leffat)
Club3D x850xt 256 MB
MSI 915G Combo FR

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Osioiden suositellut koot?
« Vastaus #1 : 02.07.06 - klo:11.58 »
Olen etsiskellyt ympäri nettiä, mitkä olisivat sopivat koot Ubuntun osioille, mutten ole löytänyt kattavaa ohjetta, joten:

ei siihen ole kattavaa ohjetta, sillä tilantarve riippuu hyvin paljon siitä miten konetta käyttää.

Minulla on 80 GB kiintolevy ubuntulle. Miten osioin kiintolevyn, eli montako osiota ja minkä kokoisia?

ehdotellaan sitten kuitenkin jotain...
tee 20Gb juuriosio (/), swappi 1Gt ja loput kotihakemistoille (/home).
Janne

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Osioiden suositellut koot?
« Vastaus #2 : 02.07.06 - klo:12.09 »
Kiitos, jotain tuollaista pientä neuvoa kaipasinkin.

Onneksi osioita kuulemani mukaan voi muokata, jos joltain osiolta tila loppuu kesken.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Osioiden suositellut koot?
« Vastaus #3 : 02.07.06 - klo:12.40 »
Onneksi osioita kuulemani mukaan voi muokata, jos joltain osiolta tila loppuu kesken.

jaa, voi vai? no, ehkä kyse on ollut jostain LVM-systeemistä.
itselläni juuriosiolta on käytössä 18Gt, mutta siitä on 8,5Gt itse asentamiani kaupallisia pelejä, joten luulisi tuon 20Gt riittävän ainakin alkuun ihan hyvin, home onkin sitten toinen juttu ;)
Janne

satsuma

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Re: Osioiden suositellut koot?
« Vastaus #4 : 04.07.06 - klo:19.14 »
Ubuntun cd:llä olevissa dokumenteissa luki mielestäni
jotain seuraavan tapaista

/                  100 MB
/usr              1500 MB
/var              300-500/ 2 -3 GB, riippuu käytöstä. Itselläni n. 400 MB
/tmp             100 MB
/swap            2xRAM muistin koko, paitsi jos paljon muistia niin ei tarvitse ainakaan 1 GB enempää
/home           loput mitä jää

omani on tuon pohjalta ja tuntuu toimivan hyvin.

Ihan aloittelijana, en kyllä minäkään kauaa ole näitä säätänyt,
ei kannata turhaa miettiä paljoa osiointia, varsinkaan jos
kovalevytilaa on reilusti. Itselläni on 10GB, joten olen yrittänyt
käyttää sen mahdollisimman hyödyllisesti.

/home hakemisto kannattaa kuitenkin ehdottomasti laittaa
omalle osiollensa, jolloin mahdollinen distron vaihto on
helpompi tehdä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Osioiden suositellut koot?
« Vastaus #5 : 04.07.06 - klo:20.51 »
Ubuntun cd:llä olevissa dokumenteissa luki mielestäni
jotain seuraavan tapaista

/                  100 MB
/usr              1500 MB
/var              300-500/ 2 -3 GB, riippuu käytöstä. Itselläni n. 400 MB
/tmp             100 MB
/swap            2xRAM muistin koko, paitsi jos paljon muistia niin ei tarvitse ainakaan 1 GB enempää
/home           loput mitä jää

omani on tuon pohjalta ja tuntuu toimivan hyvin.

tuntuu kyllä vähän hassulta jos siinä tuollaista suositellaan. tai siis tuossahan on muulle kuin homelle tilaa 3,7 - 4,7Gt siis maksimissaan. toki tuo riippuu käytöstäkin, mutta ahtaaksihan tuo käy hyvin äkkiä.

itselläni on tällä hetkellä tavaraa jotakuinkin näin:
570M    /var/
62M     /boot
38M     /etc
550M    /lib
14G     /usr/
8.9M    /sbin/

jossa /usr:ssä on kieltämättä yli 8Gt pelejä, mutta nekin pois laskettuna minun /usr ohittaa koossa koko tuon suositellun. toisaalta voi olle, että settini on hieman tavallisuudesta poikkeava.

/home hakemisto kannattaa kuitenkin ehdottomasti laittaa
omalle osiollensa, jolloin mahdollinen distron vaihto on
helpompi tehdä.

aloittelijalle (ja vähän pidemmällekin ehtineelle) on varmastikin helpointa tehhä vain juuri / ja /home. itse asiassa en oikein keksi mitään kunnollista perustelua sille miksi kotikäytössä jakaisi tuota tilaa alusta lähtien eri osioille.
Janne

satsuma

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Re: Osioiden suositellut koot?
« Vastaus #6 : 04.07.06 - klo:21.30 »
tuntuu kyllä vähän hassulta jos siinä tuollaista suositellaan. tai siis tuossahan on muulle kuin homelle tilaa 3,7 - 4,7Gt siis maksimissaan. toki tuo riippuu käytöstäkin, mutta ahtaaksihan tuo käy hyvin äkkiä.

Tuon /usr hakemiston koko perustuu siihen, että jos asentaa paljon ohjelmia,
jotka ei löydy apt-get:llä. itselläni /usr on n. 3,7 gigaa josta n. puolet on
käytetty. En tosin kyllä tiedä mikä siellä vie noin paljon tilaa.

aloittelijalle (ja vähän pidemmällekin ehtineelle) on varmastikin helpointa tehhä vain juuri / ja /home. itse asiassa en oikein keksi mitään kunnollista perustelua sille miksi kotikäytössä jakaisi tuota tilaa alusta lähtien eri osioille.

paitsi huvin ja urheilun vuoksi, eli ihan vaan opiskelun vuoksi.

juyli

  • Vieras
Re: Osioiden suositellut koot?
« Vastaus #7 : 04.07.06 - klo:21.47 »

Tuon /usr hakemiston koko perustuu siihen, että jos asentaa paljon ohjelmia,
jotka ei löydy apt-get:llä.


Ihan pientä pilkunviilaamista. Linuxissa oletuksena käytetään ohjelmien asennukseen /usr -hakemistoa.
Sillä ei ole väliä, onko ne asennettu apt-getillä (ohjelmalähteet) tai dpkg:llä (yleensä deb-paketit) tai suoraa tar.gz-paketeista.
Kuten Jannen esimerkistä voidaan huomata, paisuu /usr kyllä melkoiseksi, jos asennetaan paljon ohjelmia,
jotka eivät perustu jakelun omaan valikoimaan - kuten ohjelmien päivitykset tai muut pikkulisäykset varsinaiseen jakeluun.
Useimmiten nimenomaan käyttäjän oma hakemisto /home hakemiston alla tuppaa paisumaan. Esim.
videot, musiikki tai omat hengentuotteet jne. Ja nämä taas riippuvat täysin siitä, mitä koneella tekee.





janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Osioiden suositellut koot?
« Vastaus #8 : 04.07.06 - klo:22.08 »
Ihan pientä pilkunviilaamista. Linuxissa oletuksena käytetään ohjelmien asennukseen /usr -hakemistoa.

juu. paketinhallinnan ohi asennettavien softien kohdehakemisto on puolestaan yleensä /opt.

Sillä ei ole väliä, onko ne asennettu apt-getillä (ohjelmalähteet) tai dpkg:llä (yleensä deb-paketit) tai suoraa tar.gz-paketeista.

tar.gz-paketeista kyllä asentaisin /optiin.

Kuten Jannen esimerkistä voidaan huomata, paisuu /usr kyllä melkoiseksi, jos asennetaan paljon ohjelmia, jotka eivät perustu jakelun omaan valikoimaan - kuten ohjelmien päivitykset tai muut pikkulisäykset varsinaiseen jakeluun.

paitsi, että en ole oikeastaan asentanut oletusrepojen (+plf) ohi /usr:ään kuin uuden vimin ja rhythmboxin, mutta nekin korvasivat järjestelmäst jo löytyneet versiot.

Useimmiten nimenomaan käyttäjän oma hakemisto /home hakemiston alla tuppaa paisumaan. Esim. videot, musiikki tai omat hengentuotteet jne. Ja nämä taas riippuvat täysin siitä, mitä koneella tekee.

juu, on minulla sielläkin 129Gt.
Janne