Hankin itselleni miniläppärin, johon oli asennettuna Wundows 7. Päätin kokeilla uutta ohjelmaa ja valitsin vaihtoehdon: asenna Windowsin rinnalle. Ohjelma puolitti vapaana olevan kovalevytilan windowsille ja Ubuntulle. Koska windows ei osaa lukea ext-formaatteja, mutta Ubuntu osaa ntfs:ää, halusin tehdä pienemmän osion linuxille. Kun klikkasin "tarkenna" vai oliko se nyt "edistyneemmät asetukset", sain esille osiotaulun. Vapaata c-osioista oli noin kaksisataa gigaa, mutta lisää painike oli himmeänä. Klikkasin "muuta" ja määrittelin osion kooksi 45 gigaa ja varasin sen järjestelmälle. Asennusohjelma pyyhki kovalevyn ja asensi Ubuntun isommalle osiolle eikä Windows enää käynnistynyt. Poistin Ubuntun ja siinä meni grub eikä windows suostunut korjaamaan asetustaan. Sitten tein tehdasasetukset windowsille, joka pyyhki koko levyn ja asensin sen uudestaan, minkä jälkeen asensin Ubuntun.
Ehkä minun olisi pitänyt muistaa, koska c-levylle oli asennettu joitakin kansioita, että olisi pitänyt windowsissa käyttää partition magicia. Linuxillakin on qtparted, mutta sitä ei ollut asennusohjelmassa. Ja ennen kaikkea, miksi ohjelma ei nyt voinut erottaa vapaata tilaa käytetystä, kun se teki sen ensimmäisen tarjouksensa kohdalla.
Koneeni on nyt kunnossa, mutta ellen olisi niin pitkäaikainen Ubuntun käyttäjä - kymmenisen vuotta - olisin saman tien jättänyt hyvästit koko Ubuntulle. Jos minulla olisi c-levyllä ollut tärkeitä tiedostoja, kaikki olisivat menneet sähköiseen avaruuteen. Jos ihminen miettii, vaihtaisiko linuxiin, niin ei hän heti ole valmis varaamaan puolta kovalevytilastaan uudelle järjestelmälle. Olen jo vuosia partitioinut itse, ja olen muistavinani, että siellä olisi ollut lisää painike tai tee vapaata tilaa. Mielestäni Nattyn asennusohjelma on surkeasti toteutettu eikä houkuttelee uusia käyttäjiä jatkamaan. Kokeiluversio tietenkin toimii hyvin..