Kirjoittaja Aihe: Nattyn asennusohjelma  (Luettu 3441 kertaa)

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Nattyn asennusohjelma
« : 22.06.11 - klo:19.26 »
Hankin itselleni miniläppärin, johon oli asennettuna Wundows 7. Päätin kokeilla uutta ohjelmaa ja valitsin vaihtoehdon: asenna Windowsin rinnalle. Ohjelma puolitti vapaana olevan kovalevytilan windowsille ja Ubuntulle. Koska windows ei osaa lukea ext-formaatteja, mutta Ubuntu osaa ntfs:ää, halusin tehdä pienemmän osion linuxille. Kun klikkasin "tarkenna" vai oliko se nyt "edistyneemmät asetukset", sain esille osiotaulun. Vapaata c-osioista oli noin kaksisataa gigaa, mutta lisää painike oli himmeänä. Klikkasin "muuta" ja määrittelin osion kooksi 45 gigaa ja varasin sen järjestelmälle. Asennusohjelma pyyhki kovalevyn ja asensi Ubuntun isommalle osiolle eikä Windows enää käynnistynyt. Poistin Ubuntun ja siinä meni grub eikä windows suostunut korjaamaan asetustaan. Sitten tein tehdasasetukset windowsille, joka pyyhki koko levyn ja asensin sen uudestaan, minkä jälkeen asensin Ubuntun.

Ehkä minun olisi pitänyt muistaa, koska c-levylle oli asennettu joitakin kansioita, että olisi pitänyt windowsissa käyttää partition magicia. Linuxillakin on qtparted, mutta sitä ei ollut asennusohjelmassa. Ja ennen kaikkea, miksi ohjelma ei nyt voinut erottaa vapaata tilaa käytetystä, kun se teki sen ensimmäisen tarjouksensa kohdalla.

Koneeni on nyt kunnossa, mutta ellen olisi niin pitkäaikainen Ubuntun käyttäjä ­- kymmenisen vuotta - olisin saman tien jättänyt hyvästit koko Ubuntulle. Jos minulla olisi c-levyllä ollut tärkeitä tiedostoja, kaikki olisivat menneet sähköiseen avaruuteen. Jos ihminen miettii, vaihtaisiko linuxiin, niin ei hän heti ole valmis varaamaan puolta kovalevytilastaan uudelle järjestelmälle.  Olen jo vuosia partitioinut itse, ja olen muistavinani, että siellä olisi ollut lisää painike tai tee vapaata tilaa. Mielestäni Nattyn asennusohjelma on surkeasti toteutettu eikä houkuttelee uusia käyttäjiä jatkamaan. Kokeiluversio tietenkin toimii hyvin..

ubunisti

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Nattyn asennusohjelma
« Vastaus #1 : 22.06.11 - klo:21.01 »

Kaikkein kätevin tämän windows tai ubuntu ongelman ainakin itte olen toteuttanut että laitan ihan eri kovolle ubuntun ja jos niin kauhea hinku on windowsin puolelle mennä niin saapahan tuon laitettua sitten sen windows kovon tilalle,eli eipä tuo nyt niin iso vaiva/investointi ole koskaan ollut tuo kovon hommaaminen eri käyttikselle.Enempi se on siitä että mitä itse ajattelee ja haluaa toteuttaa asioitten suhteen,eikä tuollainen yhdistelmä asennus ainakaan mun mieleen ole vielä ollu näinä aikoina.. :)
Ubuntu 11.04 natty+samsung r522+ hp pöytäkone 3.2ghz hyper-threading+ubuntu 11.04 natty+sonera viihdepaketti digiboxi linux ytimellä+telewell adsl wlan kaapeli modeemi.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 23.06.11 - klo:12.37 »
Minä tein silloin virheen asentaessani. Kokeneena käyttäjänä minulla ei ole vaikeuksia asentaa Ubuntua  toiselle osiolle tai kovalevylle, mutta kysymys onkin uusista käyttäjistä. Jos Ubuntun asentaminen halutaan tehdä heille helpoksi, on asia tärkeä. Linkedlnissä käydään Ubuntupiirissä välillä hyvinkin mielenkiintoista keskustelua englanniksi mm. miksi et vaihtaisi Ubuntuun. Eräs ystäväni, jolle suosittelin Ubuntua, menetti asentaessaan tiedostojaan ja käyttää edelleen Windowsia. Jos Ubuntun leviämistä tavallisille käyttäjille ei pidetä tärkeänä, on tietenkin aika samantekevää millainen asennusohjelma on. Voihan linuxin asentaa ilman graafista työpöytääkin ja aikanaan useimmat ohjelmat asennettiin ms-dosissa. Ne jotka eivät osanneet, joutuivat maksamaan, elleivät saaneet kavereilta apua. Minä haukuin asennusohjelmaa, koska toivoisin Ubuntun leviävän mahdollisimman laajalle. Enkä usko, että sen tekeminen selvemmäksi, helpommaksi ja turvallisemmaksi ole kovin vaikea asia alan ihmisille.

Storck

• Vieras
« Vastaus #3 : 23.06.11 - klo:12.49 »
Ohje ohje ohje ja ohje. Lue ennen kuin teet mitään. Jos et tiedä mitä tehdä niin kysy.
Silloin ei tule ongelmia eikä itse paina väärää nappia ja tuhoa koneella olleita tiedostoja.

Turha siitä on asennusohjelmaa "syyttää" jos itse tekee jonkin asian kuten ei pitäisi. Asennusohjelmahan tekee juuri kuten koneen käyttäjä määrää.

Tuo Ubuntun asennushan on loppujen lopuksi melko yksinkertainen toimenpide, asentaa sitten toisen systeemin rinnalle tai pelkästään Ubuntun, kunhan tutkii ja tekee itselleen selväksi miten se tehdään.

Minä en välttämättä halua Ubuntun/Linuxin leviävän mahdollisimman laajalle. Laajemmalle ehkä mutten...

8)

gedit. ps - tuo yllä oleva ei ollut sinulle Pontus12 vaan kaikille jotka jotain laitetta käyttää.
« Viimeksi muokattu: 23.06.11 - klo:12.51 kirjoittanut Storck »

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 23.06.11 - klo:13.05 »
Kritiikkiä on ihan hyvä antaa, mutta muutamia havaintoja tein tekstistäsi.

1) ajattelepa asiaa toisin päin: miniläppäri, jossa on linux ja haluat windowsin rinnalle. Mikkisoftan välineet ei osaa tehdä yhtikäs mitään :).. Jännää ettei kukaan mussuta koskaan tuosta yhtää mitää ja linuxilta vaaditaan aina kaikki ;)
2) "jos minulla olisi c-levyllä ollut tärkeitä tiedostoja, kaikki olisivat menneet sähköiseen avaruuteen"... Tässä puhutaan jo käyttäjän tyhmyydestä, jos ei pidä tärkeistä tiedostoista varmuuskopioita
3) kerropa mikä olisi paras tapa sitten tuossa "asenna rinnalle" -tapauksessa puolittamisen sijaan? Sanoit vain että se ei ole hyvä..

Partitioiden muokkaamisessa lennosta on aina oma riskinsä. Itse olenkin aina tehnyt niin, että partitioin levyn valmiiksi kunnolla ja tämän jälkeen asentelen järjestelmät (tai pudotan valmiin imagen) niihin. Säästyy monelta mahdolliselta ongelmalta..

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 23.06.11 - klo:18.17 »
...
Mielestäni Nattyn asennusohjelma on surkeasti toteutettu eikä houkuttelee uusia käyttäjiä jatkamaan. Kokeiluversio tietenkin toimii hyvin..

Makuasia sinänsä koko juttu. Tuo mikä ketäkin "houkuttelee" on äärimmäisen tylsä aihe muutenkin, koska se kuuluu psykologian piiriin eikä teknisillä asioilla ole siinä käytännössä mitään relevanssia.

Jos puhutaan teknisistä asioista ja pysytään jalat maassa, niin itse olen mielestäni tätä mieltä:

- kaikki dual-boot mahdollisuudet pois "tavalliselta" käyttäjältä. Ns. tavallinen käyttäjä ei niistä a) ymmärrä mitään, b) selviytyy pidemmän päälle vain hirveällä tuurilla, c) eihän mitään muutakaan asenneta rinnalle (kuten Applen ja Microsoftin käyttikset), d) Ubuntulle käypä rauta ei maksa käytännössä juuri mitään joten mitään dual-boottia ei tarvita, e) nykyaikainen ohjelmistojen käyttö on virtualisointia eikä dual-boottia (kunnollisilla koneilla)

- käyttiksen asennus ei sovi muutenkaan "tavalliselle" käyttäjälle. Se sisältää monta kertaluokkaa liian vaikeita asioita. Joten mielestäni aivan turha odottaa että 100% yrittäjistä onnistuu teki asennusohjelma AIVAN mitä hyvänsä. Jos hyvällä tuurilla onnistuu 50% vanhojen koneiden kanssa, niin se on jo hyvin

MUUTA:

- osaava käyttäjä onnistuu 100 % tapauksista saamaan Ubuntusta aikaan paremman koneen kuin XP tai Win 7 on, joka 0-budjetilla tai erittäin halvalla kuitenkin. Mihin osaamisen arvostus oikein on kadonnut Suomessa?
- se että sopiiko Linux yleensäkään, riippuu siitä mitä erityisiä riippuvuuksia käyttäjällä on juuri SILLE koneelle jossa Linuxin on "pakko" toimia. Esim. joku typerä Samsungin KIES joka toimii vain Windowsissa ja siinäkin huonosti. Tosin tämä nimenomainen kohta ei tainnut kuulua alunperin keskustelun piiriin.

... joten riippuu siitä haluaako asiaa katsella jalat maassa vai lietsoa epärealistisia odotuksia ...

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 23.06.11 - klo:23.50 »
Mielestäni vastauksissa kuultaa Ubuntu tai ei mitään. Miniläppärissä ei toimi mikrofoni skypessä. Suomenkielistä ocr softaa ei ole paitsi maksullinen Abbyy vanhaversio, En tiedä toimiiko sekään. Miksi kritiikki koetaan vain hyökkäyksenä Ubuntua vastaan? Olen lähes kolmekymmentä vuotta käyttänyt tietokoneita aivan ensimmäisistä Amigoista aloittaen. Tutkikaapa tarkemmin asennusohjelmaa. Ohjeet eivät ole selviä, Kyllä minä pärjään Ubuntulla, vaikka välillä pitää kysyä neuvoa ja olen myös tietoinen sen puutteista erilaisten rautojen suhteen, koska minulla on nytkin käytössä eri ikäisiä koneita. Muta jos asennusohjelma osaa jakaa vapaana olevan kovalevytilan kahtia, niin miksi se ei voisi antaa käyttäjälle mahdollisuutta määrittää uuden järjestelmän tarvitsemaa tilaa?

Minä tosiaan haluaisin että Ubuntu leviäisi mahdollisimman laajalle, koska arvostan sen ideologiaa. Jos olisin atk-ammattilainen, niin yrittäisin auttaa esittämässäni ongelmassa. Mutta koska en ole, toivon, että ne jotka osaavat, ottavat tämän positiivisena kommenttina, vaikka olinkin aika hiiltynyt avatessani tämän aiheen. Ubuntussa on vielä paljon ongelmia, mutta en silti ole vaihtanut edes läppäreitäni Maciin. Winowsia pidän muutaman ohjelman takia, ja muutaman laitteen kuten Samsungin puhelimen, koska   Kies on tarpeellinen puhelimen ohjelmiston päivittämiseen. Muuhun sillä ei ole käyttöä.

Storck

• Vieras
« Vastaus #7 : 24.06.11 - klo:00.29 »
Testasin juuri Nattyn asennusta dualina Nattyn rinnalle. Ei ole minulla mahdollisuutta testata vindoussin rinnalle kun ei ole vindoussia nyt olemassa.
Osiointikohdassa antaa nätisti liukuvalinnalla määritellä uudelle asennukselle annettava tila edellisen asennuksen viereen joten minulla tuo toimii niin kuin pitääkin.

Asennuksen aikana en (siis äsken) ohjeita lukenut koska ne on saatavilla ennen asennusta (mitä minä suosittelen) vaikkapa näistä paikoista: http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen_Windowsin_rinnalle ja http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen.

JarTak

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 24.06.11 - klo:01.07 »
Iso ääni dualbootille ja kiitos niille hemmoille, jotka ovat viitsineet tehdä ohjeet siitä Storckin kertomiin linkkeihin. Niiden avulla sain itse asennettua ongelmitta dualboottini. Kyllähän asennus kieltämättä pelotti peruskäyttäjää, joka on aikaisemmin vain tyyliin surfannut netissä.

Muutama olennainen asia muistuu mieleen: a) varmuuskopiot b) Windowsin eheyttäminen c) Vistassa ja seiskassa sen jonku osion luominen d) Toimiva live-levy, jos jotain menee pieleen e) Tarkka perehtyminen prosessiin ja mahdollisiin ongelmiin etukäteen.

Mielestäni Pontus12 kirjoittamat mielipiteet ovat vain hyviä, vaikka olisikin eri mieltä. Linuxin käytöstä keskusteltaessa tulee ottaa huomioon, että osa käyttäjistä kokee asiat niin itsestään selvinä, ettei niistä tarvitse edes mainita. Toinen puoli taas kokee asiat uutena ja haasteellisina ja tällöin saattaa tulle tehtyä virheitä. Jos pointtina on Linuxin suosion kasvattaminen, niin kumpaa osapuolta kehittäjien olisi järkevää kuunnella?

Mun mielestä hyvä kehitysidea vaikkapa tohon asennus ohjelmaan olisi sellainen, että sieltä hyppäisi jokin pop up ikkuna tms. jossa kerrottaisiin kuinka tärkeää on ottaa huomioon mainitsemani kohdat a-e jne..

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 24.06.11 - klo:07.02 »
Mielestäni vastauksissa kuultaa Ubuntu tai ei mitään. ... Miksi kritiikki koetaan vain hyökkäyksenä Ubuntua vastaan? ... Tutkikaapa tarkemmin asennusohjelmaa. Ohjeet eivät ole selviä,
...

Viitaten muuhunkin ...

Tämä on tukifoorumi. Täällä kyllä neuvotaan hengästymiseen saakka jos on erityinen ongelma johon haluaa ratkaisun.

Tämä on myös keskustelufoorumi, jossa lähtökohtaisesti omien mielipideiden esittäminen on sallittua. Kannattaa huomata sekin, että kun esittää keskusteltavia asoita, niin joku saattaa esittää mielipiteitä joista ei itse pidä. Ongelmien ratkaisuun on useammanlaisia aina ratkaisuja. Monet ongelmat ovat itse hankittuja - tämäkin voi olla ikävä havainto, mutta valitettavasti sekin voi selvitä keskustelussa - kuten tiedostojen tuhoutuminen levyä partitioidessa jos ei ole varmuuskopioita. Tukimielessä tässäkin tilanteessa varmasti yritetään auttaa, mutta keskustelussa mielestäni jokaisen it-ammattilaisen velvollisuus on sanoa, että levyn partitiointi ilman varmuuskopioita on mieletöntä - tämäkin on valitettava mielipide, josta ei ole pakko pitää.

shelby

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 24.06.11 - klo:07.41 »
Asenna tuosta omalle osiolle, tai mieluiten omalle kovolleen. Wintoosan rinnalle ei kannata laittaa, jos haluaa säästyä hankaluuksilta. Tämä alkup. aloittajalle.

http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html#tarkemmin
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 24.06.11 - klo:12.25 »
Kiitos vastauksista. Minulla ei oikeastaan ole enää mitään lisättävää tähän. Tahdoin vain tuoda esille oman näkökulmani, koska olen aika monelle tuttavalleni suositellut Ubuntua. Minä olen käyttänyt Ubuntua noin 10 vuotta ja osioinut sen Windowsin rinnalle. Ja tietysti minulla on varmuuskopiot tiedostoistani. Jatkan edelleen sen käyttöä kuten jo kerroin. Huoleni koski uusia käyttäjiä.

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 24.06.11 - klo:13.06 »
Kiitos vastauksista. Minulla ei oikeastaan ole enää mitään lisättävää tähän. Tahdoin vain tuoda esille oman näkökulmani, koska olen aika monelle tuttavalleni suositellut Ubuntua. Minä olen käyttänyt Ubuntua noin 10 vuotta ja osioinut sen Windowsin rinnalle. Ja tietysti minulla on varmuuskopiot tiedostoistani. Jatkan edelleen sen käyttöä kuten jo kerroin. Huoleni koski uusia käyttäjiä.

Oliko siis ainut huolenaihe tuo "puolitus" rinnakkain-asennuksessa? Et tosin kertonut edelleenkää, mikä olisi sinusta parempi ratkaisu? Kuten Storck kertoi, niin ainakin hänellä toimii liukusäätimellä sen osion koon muokkaaminen, joten mikä tässä nyt on se ongelma? En halua siis puolustaa mitään Ubuntussa, sillä melko usein itsekin annan kritiikkiä ja aika vahvastikin :)

Hyviä pointteja toi JarTak läpi tolla "a-e"-jutullaan. Minusta niitä pitäisi jotenkin korostaa asennuksessa, sillä partitioiden muokkaaminen lennossa on aina riskaabelia.