Kirjoittaja Aihe: Pikanäppäimet näppäimiin, gnome/metacity pikanäppäimet ja xmacro  (Luettu 2711 kertaa)

Fitzz

• Käyttäjä
    • Profiili
Terve,

Yritän saada näppäinyhdistelmän <Super>k painamaan ylös-näppäintä, ja niin että se toimisi universaalisesti Ubuntun sisällä. Näin jokaisessa käyttämässäni ohjelmassa, Opera, Gedit, Eclipse, jne voisi käyttää ilman, että hiireen tarvitsee tarttua (ainakaan useasti).

Eli Vim-editorimäiset pikanäpäpimet:
<Super>j nuolinäppäin alas
<Super>k ylös
<Super>h vasemmalle
<Super>l oikealle

Lisää näppäinajatuksiakin olisi, mutta ensiksi pitäisi saada se toimimaan. Olen yrittänyt seuraavia:

1.

Tiedostoon macroUp on seuraavat
Koodia: [Valitse]
KeyStrPress Up
KeyStrRelease Up

Ja kun käynnistän terminaalista...
xmacroplay cat ~/macroUp | xmacroplay ":0.0"

... niin toimii. Periaatteessa se tosiaan painaa nuolinäppäintä ylös, koska sama komento ilmaantuu, kun se käyttää historiaa nuolinäppäimellä ylös.
fitzz@Sally:~$ !462
cat ~/macroUp | xmacroplay ":0.0"
XTest for server ":0.0" is version 2.2.

KeyStrPress: Up
KeyStrRelease: Up
Unknown tag: Up
xmacroplay: pointer and keyboard released.
fitzz@Sally:~$ cat ~/macroUp | xmacroplay ":0.0"

Terminaalissa siis näyttää toimivan, mutta ongelmia tuottaa itse komennon suorittaminen pikanäppäimeksi. gconf-editoriin olen laittanut käynnistyskutsuksi <Super>k ja komennoksi cat ~/macroUp | xmacroplay ":0.0"

Ei toimi.

2.
Olen kokeillut gconf-editoriin laittaa myös suoran komennon:
echo -e "KeyStrPress Up \n KeyStrRelease Up" | xmacroplay :0.0;

Ei toimi.

3.
Olen tehnyt ~/bin/macroUp nimisen tiedoston, joka sisältää bash scriptiä, eli periaatteessa 1. ja 2. kohdan scriptiä ja yrittänyt käynnistää sen laittamalla komennon gconf-editoriin. koska ~/bin tiedostooni johtaa .bashrc:stä polku, sen pitäis käynnistyä. Ja kuten voi jo arvata, ei sekään toiminut. Luku ja käynnistysoikeus oli macroUp tiedostoon asetettu.

Jos tämä saadaan toimimaan, saisi siitä aika kivat mahdollisuudet. Esimerkiksi Eclipsenkin koodin täydennysehdotuksetkin voi nopeasti valita ilman, että tarvitsee käden siirtää nuolinäppäimiin, tai Firefoxin osoitepalkin antamia ehdotuksia voisi selata suoraan <Super>j ja <Super>k näppäimiä käyttämällä!  :)

Ihan kokonaan uutta lähestymistapaakin tähän ongelmaan voi ehdottaa!

Daneli

• Käyttäjä
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Mitä jos käyttäisit Ubuntun omaa pikanäppäin asetus ohjelmaa. Asetukset-->pikanäppäimet ja alareunassa lukee lisää. Sit annat yhdistelmän ja minkä komennon haluat suorittaa.Tietty jos sulla on joku muu kuin Ubuntun gnome versio niin tästä ei ole välttämättä apua.

Fitzz

• Käyttäjä
    • Profiili
Koneessa pyörii Mint 9, jonka perusta on Ubuntu 10.04. Gnome siis pyörii koneellani.

Gnome omaan shortcuttiin kokeilin laittaa Mod4+k ja action macroUp, eli tuon lyhyen scriptin, jonka olen tehnyt bin kansioon, mutta ei toiminut...

Kiva tietää, että Gnomen Shortcuteissa on oma add osionsa, jota en ole jostain syystä huomannut. Voi olla fiksumpi ja helpompaa käyttää kuin gconf-editoria.
« Viimeksi muokattu: 22.04.11 - klo:14.14 kirjoittanut Fitzz »