Olen vähän Ganymedeksen kanssa erilinjoilla dualbootin suhteen. Dualbootit on _erittäin_ toimintavarmoja kahden kiintolevyn tapauksessa jos tietää vähänkään mitä on tekemässä asentaessa käyttiksiä ja on edes jonkinlainen käsitys miten käynnistyslataajat toimivat.
...
Selvyyden vuoksi, tarkoitatko, että juuri kahden levyn tapauksessa bootin saa toimintavarmaksi? Selvityksestäsi päätellen hieman siltä vaikuttaisi.
Tarkoitatko edelleen, että SP1 päivitys Win 7:kaan ei sotke boottia - siitähän on neuvot toisissa säikeissä tällä Foorumilla? Siis tarkoitan, että jos on kaksi levyä, niin ongelmaa SP1:n ajamisessa ei silloin olekaan? Tällöin ei ilmeisesti myöskään Windows 7:n tilttaaminen ja sen ajaminen recovery-moodissa, sotke Ubuntua ja boottia?
/Tässä on tietysti sellainen periaatteellinen kysymys, että jos "Windowsiin tullaan" levyn 2 käynnistyslataajan kautta, vaikka itse Windows onkin levyllä 1, niin onko varmaa, että Windows ei päätä jossakin virhetilanteessa sotkea levyn 2 käynnistyslataajaa. Tämän ilmeisesti voisi eliminoida sillä, että "irrottaa kokonaan levyn 2" tässä tilanteessa (piuhan tai ehkäpä bootin muuttaminen bioksessa riittää), jolloin Windows ei tiedä levystä 2 mitään eikä tällöin sitä sotkekaan./
Tietysti tässä on se paradoksi, että perinteinen Windows-käyttäjä ja aloittava Ubuntu-käyttäjä "ei vähääkään tiedä" mitä on tekemässä kun asentaa Ubuntua ensimmäistä kertaa eikä "jonkinlaista käsitystä" käynnistyslataajan toiminnasta voi olla, tuskin on mitään halua tietääkään mistään "käynnistyslataajasta". Joten tämä ei ole lähtökohtaisesti mikään win-win -tilanne aloittaa Ubuntun kokeilut, joka sinänsä on erittäin helppo ja toimintavarma, jos sitä ei sotketa boottien ongelmilla. Tämä on kyllä ihan OK tilanne henkilölle, joka ei säikähdä uuden, sinänsä tarpeettoman asian opettelua.
Joka tapauksessa kuvauksesi perusteella Windows ja Ubuntu saattavat olla kyllä ihan riittävästi eristettyjä toisistaan, jos on kaksi levyä, ja todella toimii ohjeesi mukaan ... kiinnostaa itseäkin
Itse käytin aikoinaan 90-luvulla, kun dual-bootti oli vielä tarpeellinen minulle, sitä, että bioksesta valitsi SCSI-levyn jos halusi bootata NT:hen. Jos halusi ajaa Win 95:tä, niin boottasin IDE-levyltä. Tällöin nämä kaksi käyttöjärjestelmää olivat toisistaan täysin eristettyjä, eikä mitään ongelmia voinut tulla edes teoriassa näiden välillä - mutta eihän tuo välttämättä ole käytettävyydeltään mikään ideaalitilanne nykypäivänä - no, ei sitä ole dual-boottikaan.