Olen ladannut ja purkanut valmiin vmwaretiedoston, mutta miten asennus käytännössä?
Asennanko vmwaren ohjeen mukaan ja lisään sinne ko. tiedoston/tiedostot?
Yritän laittaa mukaan kuvankaappauksen puretusta paketista.
Ohjeen löysin ketjusta http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=36260.msg284268#msg284268
Ajattelin asentaa vmwaren ulkoiselle usb-kovalevylle, koska läppäristä tila loppuu.
Luultavasti toimii hitaasti, mutta tässä tapauksessa ei ole kiire..
...
Katsoitko kyseisen ketjun loppuun asti - siellähän on nykyään kaksi ohjetta eli sikäli hieman alkua laajempi ohjeistus?
Ymmärtäisin kysymyksesi niin, että olet jostakin saanut VMware virtuaalikoneen valmiina. Itse VMware ohjelmaa ei ole asennettu ja näiden kahden suhteesta - ohjelman ja virtuaalikoneen suhteessa on jotakin hämärää tai ainakin kysyttävää.
1.
Itse VMware ohjelma asennetaan aina miten asennetaan, ohjeen mukaan. Asennus riippuu käyttöjärjestelmästä, ohjeen mukaan. Kyseessä lienee nyt ilmainen VMware Player, johon ohjekin vastaa suoraan.
2.
Virtuaalikone, eli tuo "paketti" jonka sait ja jonka purit, sijoitetaan jonnekin, sinänsä ihan sama minne. Käytännössä, tapauksessasi, hyvä paikka on USB-levyllä oleva hakemisto, jossa ei ole muuta kuin tuo yksi kone.
USB 2.0 -levyltä toimii toki hitaammin kuin sisäiseltä, hyvältä SATA-II levyltä, mutta kyllä varsin raskaitakin koneita ajetaan ulkoisilta levyiltä, joten tilanteesi ei sinänsä ole edes epätavallinen. Enpä menisi takuuseen, että kone toimii tuolta ulkoiselta USB:lta edes hitaammin kuin läppärin vakiolevyltä ajettuna. (Eri asia olisi jos läppärissä olisi kaksi sisäistä, itse valittua = nopeaa SATA-II levyä, mutta näinhän ei käytännössä (juuri) koskaan ole - työasemat, nehän ovat eri).
3.
Kun olet asentanut itse ohjelman ja virtuaalikone on paikallaan, niin sitä ajetaan ihan normaalisti VMwaren menusta, Open a Virtual Computer (tms).
Sitten kun olet sen avannut, niin kannattaa tarkistaa asetukset - ohjeen mukaan - koska virtuaalikoneen tekijällä on saattanut olla erilainen tilanne kuin sinulla. Hän on esimerkiksi saattanut tehdä valintoja, jotka ei eivät toimi sinulla tai joita et halua käyttää. Ohjeessa on perusasetukset, jotka yleensä ovat toivottavia. Esimerkiksi - jos sinulla on vain 1 GB muistia, niin et varmasti halua allokoida virtuaalikoneelle - perus XP:n tapauksessa aivan turhaankin - 1 GB:n muistia. Samoin et välttämättä halua, että CD ja USB:t allokoidaan automaattisesti - näihin on kaikkiin ohjeessa otettu kantaa.
Mutta noin muutoin - periaatteessa pelkkä Open toimii.
No joo, vielä sekin, että jos kone on peräisin vanhemmasta VMware versiosta, kuin mitä sinulla on, niin VMware Tools kannattaa päivittää ajantasalle. VMware kyllä huomauttaa asiasta, ainakin alanauhassa. Ohjeesta löytyy tapa - Windows--virtuaalikoneen tapauksessa menee menuista ilman sen kummempia komentorivitemppuja.
Ehkä tämä selventää? Mielestäni tapauksessasi ei ole mitään toimimatonta tai kyseenalaista.