Kirjoittaja Aihe: Asentelua  (Luettu 2059 kertaa)

nikama75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 357
    • Profiili
Asentelua
« : 04.02.11 - klo:17.54 »
Asensin Ubuntu 10.04 version uudestaan. Kuinkas saan Synaptic -paketinhallintaan uusimmat Javat?

Siellä ei ole kuin 2.3, joku 6 on kai ajankohtaisempi.
Tekeminen on sanomisen korkein muoto.
-joku viisas-

nikama75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 357
    • Profiili
Vs: Asentelua
« Vastaus #1 : 04.02.11 - klo:18.00 »
No sieltä Ubuntun Sovellusvalikoimasta tietty!!

Muistaako kukaan, mikä käsky annettiin Firefoxin selausikkunaan, niin että hiiren keskirullaa painamalla voipi selailla kätevästi sivuja, ylös ja alas päin. Olis tarvinnu laittaa aikoinaan ylös, mutta en huomannut..
Tekeminen on sanomisen korkein muoto.
-joku viisas-

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Vs: Asentelua
« Vastaus #2 : 04.02.11 - klo:18.36 »
Muokkaa->asetukset->Lisäasetukset->Selaus->Vieritä sivua automaattisesti

t: Antti  ;)
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11

nikama75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 357
    • Profiili
Vs: Asentelua
« Vastaus #3 : 04.02.11 - klo:18.56 »
Kiitos! Minulla oli vain polku seuraava: Muokkaa / Asetukset / Lisäasetukset / Vieritä sivua autom. Noh, pääasia että löytyi. Tuo helpottaa elämää kummasti..

 :)

Tarkoitus oli kuunnella Elokuvasoittimella Työpöydällä olevaa kuvaketta: ylepuhe.asx. Ennen Ubuntun asennusta, se toimi hyvin, Siis Vanhalla Ubuntulla. Mikäköhän mulla on tekemättä..?

"Tämän elokuvan näyttäminen vaatii liitännäisen MMSH-protokollalähde, jota ei ole asenettu."

Tuollainen virheilmoitus tulee, kun yritän kuunnella ylepuhe.asx
Aikasemmin tuolla Elokuvasoittimella kanava kuului hyvin.
Tekeminen on sanomisen korkein muoto.
-joku viisas-

nikama75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 357
    • Profiili
Vs: Asentelua
« Vastaus #4 : 23.02.11 - klo:16.13 »
^ Outo juttu, että tuo yle:n "pikakuvake" ei soi enää Elokuvasoittimella. Laitoin VLC:n oletukseksi. Elokuvasoitin on vaan parempi tuossa live-streamien toistamisessa. Lataakin puolet nopeammin, kuin VLC-soitin.


Nyt asennsin Windowsin ihan oikein (ei virtuaalikoneen kautta, eikä wubina [jos edes on Linux-maailmassa mahdollista]). Kävi hieman nolosti. Luulin (koska koneen käynnistysvaiheessa ei voinut valita Ubuntua Windowsin sijaan, vaan Windows käynnistyi mitään kyselemättä) että koneessa on vain Windows. Nyt minulla on sitten koneella kaksi Ubnutua. Koneen käynnistyessä, voi valita kahden Ubunutun ja Wintoosan väliltä. Tämä on jo varmaan jonkin asteen saavutus. Ja varmaan toinen Ubuntu poistetaan Gparted-ohjelmalla, joten asia on siltä osin tukossa. Se ohjelma ei aukea minulle. Sitä ei ole tarkoitettu minulle. Helpompi asentaa käyttis uudelleen ja formatoida ja osioida sitten siinä yhteydessä.

Mutta "asiaan".. Asensin niin minimaamilisen Windowsin, kuin vaan mahdollosta. Kokoa sillä on 350 Mt. Nyt tarvitsisin apua, koska edes näytön aseteuksista en saa valittua oikeaa pixelikokoa (1400x900). Isoin vaihtoehto on jotain 1024×768. Onko olemassa jotain super-pakettia, minkä installoimalla saisin kaikki ajurit ajan tasalle? Ubuntun kun asentaa, niin ei tarvitse huolehtia mistään ajureista yms.

Miksi asensin Windowsin Ubuntun rinnalle? No pelit on varmaan suurin syy, mutta kun jotkin ohjelmat (musiikii, CAD, jne) ovat kertakaikkiaan tehty vain Windowsille ja virtuaalisesti en saanut toosalle tarpeeksi prosssu-tehoja.


kuva levytyökalusta

Osaisiko joku vielä kertoa, kuinka saan asennettua sellaisen toiminnon, että kun painan kuvan pääppä hiiren oik. nappia, niin valikkoon tulee "pienennä kuvia" toiminto?
Tekeminen on sanomisen korkein muoto.
-joku viisas-

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Asentelua
« Vastaus #5 : 23.02.11 - klo:18.31 »
Nyt asennsin Windowsin ihan oikein (ei virtuaalikoneen kautta, eikä wubina [jos edes on Linux-maailmassa mahdollista]). Kävi hieman nolosti. Luulin (koska koneen käynnistysvaiheessa ei voinut valita Ubuntua Windowsin sijaan, vaan Windows käynnistyi mitään kyselemättä) että koneessa on vain Windows. Nyt minulla on sitten koneella kaksi Ubnutua. Koneen käynnistyessä, voi valita kahden Ubunutun ja Wintoosan väliltä. Tämä on jo varmaan jonkin asteen saavutus. Ja varmaan toinen Ubuntu poistetaan Gparted-ohjelmalla, joten asia on siltä osin tukossa. Se ohjelma ei aukea minulle. Sitä ei ole tarkoitettu minulle. Helpompi asentaa käyttis uudelleen ja formatoida ja osioida sitten siinä yhteydessä.
Juu, Windowsin asennus ei osaa tunnistaa muita käyttöjärjestelmiä ja lisätä niitä käynnistyslataajaansa puhumattakaan, että se käynnistyslataaja osaisi käynnistää niitä. Siksi oikeaoppinen tapa on asentaa Ubuntun käynnistyslataaja uudelleen Windowsin asentamisen jälkeen. Tästä on kyllä ketjuja varmaan useampikin kappale.

Nyt voit poistella sen ensin asentamasi Ubuntun joko levytyökalulla tai Gpartedilla tai sitten sen viimeksi asentamasi ja asentaa Grubin (Ubuntun käynnistyslataaja) uudelleen. Jos vielä haluat ottaa vapautuneen tilan käyttöön, tarvitset asennuslevyä ja GPartedia jäljelle jääneen Ubuntun osioiden kasvattamiseen.

Grubin uudelleen asennus (versio 2 eli 1.9x): https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Reinstalling%20from%20LiveCD

Mutta "asiaan".. Asensin niin minimaamilisen Windowsin, kuin vaan mahdollosta. Kokoa sillä on 350 Mt. Nyt tarvitsisin apua, koska edes näytön aseteuksista en saa valittua oikeaa pixelikokoa (1400x900). Isoin vaihtoehto on jotain 1024×768. Onko olemassa jotain super-pakettia, minkä installoimalla saisin kaikki ajurit ajan tasalle? Ubuntun kun asentaa, niin ei tarvitse huolehtia mistään ajureista yms.
Enpä tiedä. Valmistajan sivuilla saattaa olla jotain. Tässä syy miksi kannattaa siirtyä Ubuntuun (tai Linux-käyttäjäksi yleensäkään), siis jos on laiska. ;)

Osaisiko joku vielä kertoa, kuinka saan asennettua sellaisen toiminnon, että kun painan kuvan pääppä hiiren oik. nappia, niin valikkoon tulee "pienennä kuvia" toiminto?
Ubuntullehan tuota kyselet? Asenna paketti nautilus-image-converter
Tuo toimii ainakin minulla.
« Viimeksi muokattu: 23.02.11 - klo:18.34 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Asentelua
« Vastaus #6 : 23.02.11 - klo:19.06 »
...
Mutta "asiaan".. Asensin niin minimaamilisen Windowsin, kuin vaan mahdollosta. Kokoa sillä on 350 Mt. Nyt tarvitsisin apua, koska edes näytön aseteuksista en saa valittua oikeaa pixelikokoa (1400x900). Isoin vaihtoehto on jotain 1024×768. Onko olemassa jotain super-pakettia, minkä installoimalla saisin kaikki ajurit ajan tasalle? Ubuntun kun asentaa, niin ei tarvitse huolehtia mistään ajureista yms.
...

Onhan tuo vaihtoehto toki olemassa. Asenna Windows VMware virtuaalikoneeseen. Ajureita ei tarvitse edes erikseen asentaa, puhumattakaan niiden päivityksistä.

Tuossa nimenomaisessa tilanteessa - kaikki ruudun resoluutiot mitä ikkunan kokoa muuttamalla tarvitse ovat käytettävissä - paljon kätevämpää ajaa ikkunassa kuin koko ruudulla.

Harva aikuinen sitä fyysisen koneen Windowsia mihinkään tarvitsee ... paremmin se virtuaalisena toimii. Tällöin voit pyhittää fyysisen koneen pelkään Ubuntu-käyttöön - sekin kokemus paranee kun ei tarvitse näitä dual-bootteja murehtia.

nikama75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 357
    • Profiili
Vs: Asentelua
« Vastaus #7 : 23.02.11 - klo:22.18 »
Kyllä mä varmasti asennan myös virtuaalisen XP:n, pienille ohjelmille. Mutta massiiviset pelit on parempi pelata ihan "oikealla" Wintoosalla.

Ubuntullehan tuota kyselet? Asenna paketti nautilus-image-converter
Tuo toimii ainakin minulla.

Kiitos! Kuuri tuota hain.  :)
Tekeminen on sanomisen korkein muoto.
-joku viisas-

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Asentelua
« Vastaus #8 : 23.02.11 - klo:22.23 »
...
Mutta massiiviset pelit on parempi pelata ihan "oikealla" Wintoosalla.
...

Varmaankin näin, koska grafiikan nopeus tuskin on virtuaalisena samalla tasolla, vaikka VMwaressa onkin OpenGL tuki ja osaa helposti käyttää Ubuntu-koneen nVidia ajureiden kautta kiihdytettyä grafiikkaa. DirectX-tuki on ollut jo kauemminkin, mutta sen toiminnasta ei ole minulla mitään kokemuksia.