Kirjoittaja Aihe: Äänityssoftia ja plugareita Ubuntulle  (Luettu 4145 kertaa)

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Äänityssoftia ja plugareita Ubuntulle
« : 26.01.11 - klo:23.03 »
Linuxilla kiinnostaisi tehdä musiikkia, mutta tähänastiset kokemukset ovat kyllä olleet hieman negatiivisia. En ole kuitenkaan näillä uusimmilla versioilla kokeillut eli tilanne voi olla eri kuin aikaisemmin.

Käytän Windows-koneessa seuraavia softia ja jos niille löytyisi korvike Linux-maailmasta niin voisi koettaa opetella niitä:

- Sonar Producer Edition (8-versio käytössä tällä hetkellä)
- EzDrummer
- Guitar Rig 3

Noista tuo Guitar Rig ei ole välttämätön. Olen käyttänyt Windowsissa ASIO-ajureita joilla saa viiveen tarpeeksi alas jotta on voinut Guitar Rigillä soittaa ja äänittää samaan aikaan. Ubuntu on tällä hetkellä tässä läppärissä ja muistia on kohtuulliset 3 gigaa, prossu (AMD TL-56) pitäs kyllä riittää kun tehottomimmilakin on tullut näitä harrastelijaäänityksiä tehtyä ihan hyvin.
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16284
    • Profiili
Vs: Äänityssoftia ja plugareita Ubuntulle
« Vastaus #1 : 27.01.11 - klo:01.09 »

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Äänityssoftia ja plugareita Ubuntulle
« Vastaus #2 : 27.01.11 - klo:17.26 »
Ubuntu Studiossa on Ardour, ihan hyvien plukkareiden kanssa. Latenssit pieniksi rt-ytimellä (murto-osaan xp64/cubase5 ).Side-chain compura toimii yms. hyvät limitterit,reverbit....
Myös  kitararäkkiä, rumpukonetta ja jopa masterointiin jotain pientä.

t.Koivukoski1


uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Äänityssoftia ja plugareita Ubuntulle
« Vastaus #3 : 02.02.11 - klo:21.17 »
Mikäs audio interface sulla on? I love ubuntu very muchos, mutta ainoat audiohommat mä teen ubuntun puolella pelkästään winen/Reaperin avulla. Lähinnä editoin joitain raakaraitoja että sit omalla studiopajalla on about suht puhdasta jälkeä lähteä miksaamaan. Tai sit jotain wav->mp3 (haastatteluja tms) juttuja teen Reaperissa pikaisesti. Muuten käytössä Win XP joka EI ole netissä, ei oo ollu about kuuteen vuoteen ja ei oo kertaakaan ollu hickuppia tms nauhotuksissa vaikka on vetäny semmoista 15 raitaa sisään. Mut silti, mielenkiintoinen alue tää linux+nauhoitus-kuviot, paranee koko ajan ja kohta varmaan varsin kelvollinen alusta. Siis kohta, someday.
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16284
    • Profiili
Vs: Äänityssoftia ja plugareita Ubuntulle
« Vastaus #4 : 03.02.11 - klo:00.36 »
Muuten käytössä Win XP joka EI ole netissä, ei oo ollu about kuuteen vuoteen ja ei oo kertaakaan ollu hickuppia tms nauhotuksissa vaikka on vetäny semmoista 15 raitaa sisään.

Varmasti vetää sisään, mutta eri asia vetää läpi efektien kanssa pienillä latensseilla.

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Äänityssoftia ja plugareita Ubuntulle
« Vastaus #5 : 03.02.11 - klo:07.05 »
Huomenta! Interface minulla Phonicin 24 analogi pöytä, josta kanavat ulos firewirellä. Ei tunnu rasittavan konetta toi pelkkä äänitys, pienet latenssit+paljon plukkareita kyllä antaa kuormaa! Joskus olin katsomassa demoa, jossa Apple/Cubase
miksaus koko bändille livenä, olen kokeillut Ardourilla vähän samaa ideaa. Demossa tuntui olevan reilusti >10ms latenssit.
2.6.31rt ja 2.6.38 low-latency on koneessani pyörinyt jo 0.333ms lähtien (muutama kanava muutamalla plugerilla). Näin pieniä latensseja ei tarvita, jos ei nyt äänityksessä monitoroi Ardourin käsittelemää ääntä ja tähänkin käy varmaan suuremmat latenssit.
Äänipuuhastelut muuten xp64cubase5.52/win7cubase6/presonus.
t.Koivukoski1

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Äänityssoftia ja plugareita Ubuntulle
« Vastaus #6 : 03.02.11 - klo:17.07 »
Muuten käytössä Win XP joka EI ole netissä, ei oo ollu about kuuteen vuoteen ja ei oo kertaakaan ollu hickuppia tms nauhotuksissa vaikka on vetäny semmoista 15 raitaa sisään.

Varmasti vetää sisään, mutta eri asia vetää läpi efektien kanssa pienillä latensseilla.

Joo totta, efektit tekee kuormitusta. Mulla on pajalla vanha dualcore-AMD läppäri jolla teen hommia (ja sit kotona 2,8ghz i7 quad, pitäis viedä sinne...) niin ei paljoa viiti riskeerata äänityksiä "turhan" kuorman kanssa. Kyllä mulla yleensä joku reverb+delay pyörii nauhotuksien yhteydessä 5,3ms/128 samplen latenssilla mut ei niitä equja ja kompuroita yms tarvii ite nauhotushetkessä.
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Äänityssoftia ja plugareita Ubuntulle
« Vastaus #7 : 04.02.11 - klo:07.52 »
Joo, taitaa toi latenssien minimointi olla enemmänkin harrastus. Toki siinä voi oppia rt ytimien "säädöstä" uutta?
Digipöydällä saan aux:in täydet efektit/soundia vähän kasaan, mikä tuntuu auttavan, kun useampi soittaja äänityksessä
yhtä aikaa (äänet "mahtuu" kuulokkeisiin?). Tässä tarkoituksessa pieni latenssinen linuxpaketti voi ehkä korvata  kalliimman digipöydän?  Pluggereista vielä, linuxDSP:t vaikuttivat laadukkailta ja selkeä käyttöisiltä, pikaisella demojen testillä. 
t.Koivukoski1

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Äänityssoftia ja plugareita Ubuntulle
« Vastaus #8 : 04.02.11 - klo:10.11 »
Mulla on ostettu Wavesin C1. Joskus koitin saada sitä toimii Linuxissa huonolla menestyksellä. Vst-pluginit toimaa kyllä muuten winen päällä. Kukaa muu yrittäny?

Pitkän aikavälin tavoite ois luopua Pro Toolsista kokonaan...

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Äänityssoftia ja plugareita Ubuntulle
« Vastaus #9 : 04.02.11 - klo:12.33 »
Eikös Ardourissa ole Vst-tuki ? Se piti ennen kyllä kääntää itse...muistelen. ->Ardour.com!
t.Koivukoski1

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Äänityssoftia ja plugareita Ubuntulle
« Vastaus #10 : 04.02.11 - klo:13.03 »
Mulla on ostettu Wavesin C1. Joskus koitin saada sitä toimii Linuxissa huonolla menestyksellä. Vst-pluginit toimaa kyllä muuten winen päällä. Kukaa muu yrittäny?

Pitkän aikavälin tavoite ois luopua Pro Toolsista kokonaan...

Ootko kokeillu Reaperia? Mä pääsin 2006 eroon Pro Toolsista kun kokeilin ekan kerran Reaperia ja se oli silloin vielä aika lapsen kengissä. En oo sen jälkeen tainnu edes käynnistää toolsia. Plus, Reaper toimii ihan hyvin winen kautta ubuntussa.
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Äänityssoftia ja plugareita Ubuntulle
« Vastaus #11 : 04.02.11 - klo:18.22 »
Tap-plugins,Calf-plugins,Zamaudio....
t.Koivukoski1

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Äänityssoftia ja plugareita Ubuntulle
« Vastaus #12 : 05.02.11 - klo:00.46 »
Guitar Rigistä oli aiemmin puhetta, joten pakko mainita tässä yhteydessä Rakarrack, efektiräkkiohjelma: http://www.youtube.com/watch?v=N9bIElOUOX4&feature=related

Yleensä sitä näkee kitaristien käytössä, mutta toki sen läpi voi ajaa mitä vain, ja efektit ovat aika mukavan kuuloisia.

Myös avaruusmatkailu Rakarrackin kanssa on mahdollista : http://www.youtube.com/watch?v=OKjBJ2Oc5RM&feature=related

Plugareita on tarjolla jonkin verran eri formaateissa, lähinnä LADSPA-muodossa ja uudempaa kamaa jonkin verran LV2-plugareina, mutta aloittelijan on varmasti hankala löytää käyttökelpoisia plugineja (monesti oletuksena asentuvassa swh-paketissakin on kymmeniä plugareja, joista suurin osa ei tunnu tekevän mitään peruskäyttäjän kannalta oleellista, ja EQ:n löytäminenkin voi viedä hetken). Tähän avun tarjoaa Ardourin kehittäjätiimin ylläpitämä plugins-sivu: http://www.ardour.org/plugins

Kannattaa ehdottomasti tutustua, jos ei halua masentua loputtomien plugarivuorien edessä, vaan on kiinnostunut lähinnä leikkaamaan sen alamiddle-kuminan veks. (Oma suosikkiplugarini muuten on Barry's Satan Maximizer, jota käytän aina silloin kun tuntuu että jossain ei ole tarpeeksi asennetta. Kuka väitti, että säröä ei muka voi laittaa kaikille raidoille?)

Niin, ja DAW-ohjelmaksi äänittely- ja miksailuhommiin kannattaa varmaan kokeilla Ardouria, koska se on nykyään sangen hyvä ja helppo käyttää.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org