Kirjoittaja Aihe: Vanhaan htpc:hen uusi näytönohjain  (Luettu 5010 kertaa)

Thrasheri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
    • tabata timer
Vanhaan htpc:hen uusi näytönohjain
« : 15.12.10 - klo:22.01 »
Hei

Minulla on olohuoneessani vanha pöytäkoneeni htpc:nä. Vanha näytönohjaimeni ei jaksa pyörittää 1080p materiaalia ja on aika kova syömään virtaa. Haussa siis tähän minun kokoonpanooni sopiva suht. halpa (<50e) ja vähävirtainen näytönohjain. Käytössä on xubuntu ,joten nvidian näytönohjain jossa on vdpau tuki. Samalla voi kertoa muitakin keinoja ,jolla tätä nykyistä kokoonpanoa saisi vähävirtaisemmaksi.

Eli halpa, vähävirtainen hd-rautapurkua tukeva nvidia hakusessa.

Tätä olen miettinyt:
8400GS
http://multitronic.fi/showprod.php?prod_id=N8400GS-D512H&b=1

Tällaiset lukemat löysin virrankulutuksesta:
lähde :
http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-radeon-power,2122-6.html

GeForce 8400 GS (256 MB)
15.7w 2D Desktop in Watts
26.4w 3D Full Load in Watts


Radeon X1950 Pro (256 MB)
31.3w 2D Desktop in Watts
77.5w 3D Full Load in Watts


Tässä vielä tämä vanhanaikainen kokoonpanoni :

Amd A64 3700+
Radeon x1950 pro
2 gigaa ddr 400
Terratec cinergy C digitv-kortti.
Antec neohe 430w
80 gigan ide levy
ja dvd -asema

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 846
    • Profiili
Vs: Vanhaan htpc:hen uusi näytönohjain
« Vastaus #1 : 15.12.10 - klo:22.09 »
Moi! Itsekin laittaisin NVidian mutta ehkä harkitsisin HDMI-liitännän sisältävää mallia. Miltäs kuulostais?
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi

Thrasheri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
    • tabata timer
Vs: Vanhaan htpc:hen uusi näytönohjain
« Vastaus #2 : 16.12.10 - klo:00.16 »
Joo siis tarkoitus oli linkittää tämä:

http://multitronic.fi/showprod.php?prod_id=CGNX-GS842LCI&b=1

Eli sama näytönohjain, mutta hdmi-liitännällä.. Taidan tilata tuon joululomien jälkeen jossei tule parempia ehdotuksia. Kiitos vastauksestasi!

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Vanhaan htpc:hen uusi näytönohjain
« Vastaus #3 : 16.12.10 - klo:10.06 »
Mieluummin vaikka GT210:
- syö viel vähemmän virtaa kuin 8400GS
- samaa hintaluokkaa
- hiukkasen tehokkaampi

Jos haluaa lisää tehoa (että 1080p pyörii parhailla mahdollisilla lomituksenpoistoilla), pitää olla GT220/GT240/GT430. Viimeisin tuorein ja ehkä järkevin (tsekkaa linkeistä myth ja techpowerup).

Lähteet:
- http://hintaseuranta.fi
- http://www.mythtv.org/wiki/VDPAU
- http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Nvidia_graphics_processing_units
- http://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_GT_430/26.html

Thrasheri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
    • tabata timer
Vs: Vanhaan htpc:hen uusi näytönohjain
« Vastaus #4 : 16.12.10 - klo:21.14 »
tuo GT210 rupesi kiinnostamaan. Ovatko GF210,  EN210 ja GT210 aivan eri näyttiksiä vai vaan eri valmistajan tekemiä?

Thrasheri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
    • tabata timer
Vs: Vanhaan htpc:hen uusi näytönohjain
« Vastaus #5 : 19.12.10 - klo:19.18 »
Kiitos vastauksesta. Taidankin sitten ruveta etsimään käytettynä gt 220 tai sitä tehokkaampaa gt-mallia. Ainakin noita gt 220 näytönohjaimia näyttää olevan 512mb ja 1 gigan muisteilla. Saako huomattavaa hyötyä jos hankkii tuon gigan muistilla olevan?

savinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Vanhaan htpc:hen uusi näytönohjain
« Vastaus #6 : 25.01.11 - klo:18.58 »
hei, laitan tähän vanhaan aiheeseen (toivottavasti joku huomaa :S) Eli minunkin olisi tarkoitus saada uusi näytönohjain tähän htpchen. Koneeni on hp compac jotain..
 vaateita näytönohjaimelta olisi;
-tietysti halpa hinta :D
-matala profiili, ja muutenkin mahdollisimman pienikokoinen.. (kotelo näet ei ole turhan iso)
- tv ulostulo eli s-video
-ja vga myös
-toimii ububtu 10.04

Eli mikä näytönohjain mun kananttaisi ostaa?   Itse olen ihan uuno näissä asioissa, joten toivottavasti joku auttaa :)
Tuottaako minulee ongelmaa uuden näyttiksen kanssa nyt se että tässä on integroitu näytönohjain?
Mitä nippelisäätöä minun täytyy tehdä ? ???

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Vanhaan htpc:hen uusi näytönohjain
« Vastaus #7 : 26.01.11 - klo:07.21 »
hei, laitan tähän vanhaan aiheeseen (toivottavasti joku huomaa :S) Eli minunkin olisi tarkoitus saada uusi näytönohjain tähän htpchen. Koneeni on hp compac jotain..
 vaateita näytönohjaimelta olisi;
-tietysti halpa hinta :D
-matala profiili, ja muutenkin mahdollisimman pienikokoinen.. (kotelo näet ei ole turhan iso)
- tv ulostulo eli s-video
-ja vga myös
-toimii ububtu 10.04

Eli mikä näytönohjain mun kananttaisi ostaa?   Itse olen ihan uuno näissä asioissa, joten toivottavasti joku auttaa :)
Tuottaako minulee ongelmaa uuden näyttiksen kanssa nyt se että tässä on integroitu näytönohjain?
Mitä nippelisäätöä minun täytyy tehdä ? ???

Ehdotelmiahan tässä keskustelussa on jo annettu, mutta mitä jäit miettimään? Et myöskään kertonut mihin väylään olisi tulossa (pci-e vai agp)?

S-video tuki kylläkin taitaa olla melko useasta jo poissa. Tuleeko siis putkitelkkariin?
« Viimeksi muokattu: 26.01.11 - klo:07.39 kirjoittanut timbba »

savinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Vanhaan htpc:hen uusi näytönohjain
« Vastaus #8 : 26.01.11 - klo:15.44 »
hei, laitan tähän vanhaan aiheeseen (toivottavasti joku huomaa :S) Eli minunkin olisi tarkoitus saada uusi näytönohjain tähän htpchen. Koneeni on hp compac jotain..
 vaateita näytönohjaimelta olisi;
-tietysti halpa hinta :D
-matala profiili, ja muutenkin mahdollisimman pienikokoinen.. (kotelo näet ei ole turhan iso)
- tv ulostulo eli s-video
-ja vga myös
-toimii ububtu 10.04

Eli mikä näytönohjain mun kananttaisi ostaa?   Itse olen ihan uuno näissä asioissa, joten toivottavasti joku auttaa :)
Tuottaako minulee ongelmaa uuden näyttiksen kanssa nyt se että tässä on integroitu näytönohjain?
Mitä nippelisäätöä minun täytyy tehdä ? ???

Ehdotelmiahan tässä keskustelussa on jo annettu, mutta mitä jäit miettimään? Et myöskään kertonut mihin väylään olisi tulossa (pci-e vai agp)?

S-video tuki kylläkin taitaa olla melko useasta jo poissa. Tuleeko siis putkitelkkariin?

juu putkitelkkariin, pci-e väylä ainakin löytyy..
sitä jäin miettimään että mitä täytyy muuta tehdä kun tökätä tuo näytönohjain tuohon paikkaan?
Ja yksinkertaisesti olisin kysynyt ehdotuksia mikä näytönohjain kannataisi ostaa?

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Vanhaan htpc:hen uusi näytönohjain
« Vastaus #9 : 26.01.11 - klo:17.54 »
juu putkitelkkariin, pci-e väylä ainakin löytyy..
sitä jäin miettimään että mitä täytyy muuta tehdä kun tökätä tuo näytönohjain tuohon paikkaan?
Ja yksinkertaisesti olisin kysynyt ehdotuksia mikä näytönohjain kannataisi ostaa?

Tuota tv-out s-video tukea ei taida löytyä oikein mistään uudesta järkevästä Nvidian kortista enää. Sinuna etsisin Purevideo (väh. VP2) tuella olevia käytettyjä kortteja tv-outin kera. Tässä linkki helpottamaan valintaa.

Itsellä joskus aikoinaan oli MSI:n VP3 tuella oleva 8400GS, jossa oli tv-out. Toimi hyvin.

Rajoitetut ajurit joudut tuolle asentamaan ja en ole täysin varma onko Ubuntussa vakiona NVidian rautatukea tukevia soittimia valmiina (saa kuitenkin melko näppärästi asennettua vaikkapa PPA:sta tarpeen mukaan, esimerkkilinkki).
« Viimeksi muokattu: 26.01.11 - klo:17.58 kirjoittanut timbba »