Kirjoittaja Aihe: Vapaan levytilan lisääminen Ubuntuun?  (Luettu 8790 kertaa)

Storck

  • Vieras
Vs: Vapaan levytilan lisääminen Ubuntuun?
« Vastaus #20 : 20.01.11 - klo:16.51 »
Jos joskus asennat uuden Ubuntun: lue tarkkaan asennusohjeet ja asenna "osioi itse käsin" vaihtoehdolla ja tee levylle dev/sdb 10 gigan / osio, yhden gigan swap osio, lopusta /home osio. Silloin se on selvempi ja seuraavalla kaukaisessa tulevaisuudessa tulevalla käyttöjärjestelmän uusimiskerralla pääset vähemmällä kun uusit vain sen / juuriosion.

Onkos joku periaatteellinen syy, miksi tuota asennusmallia ei tarjota jo automaattisesti? Kuitenkin ainakin mulla olisi säästänyt muutamalta murheelta. Aluksi ei nimittäin ollut kovinkaan luotettavasti hallussa tuo "Osioi itse".

Vastasit itse. Jos Linux on ihan utopiaa niin käsin osiointi alussa karkottaa käyttäjiä. Automaattisesti ei varmaankaan siksi kun ei ole yhtä oikeaa tapaa osioida..

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Vapaan levytilan lisääminen Ubuntuun?
« Vastaus #21 : 20.01.11 - klo:17.04 »
Ainoaa oikeaa tapaa (tm) ei ole, mutta henkilöt jotka osaavat niin paljon, että saavat aikaan käyttöjärjestelmän, osaavat jo toisillekin antaa ehdotuksen. Ainakin tyhjään koneeseen asennettaessa voidaan suosittaa tarvittavaa juuriosion kokoa, sopivaa swapia varmuuden vuoksi ja loppuja /homelle. Levyt ovat nykyisin niin isoja, että aivan tiukkaan optimoituja ei osioiden tarvitse olla. Ja silloinkin asennus voisi kertoa, että nyt ollaan aika rajoilla, eikä /homea tehdä