Kirjoittaja Aihe: Ubuntun ensisijaisuus  (Luettu 1487 kertaa)

Mummeli

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntun ensisijaisuus
« : 27.01.11 - klo:13.13 »
Olen asentanut Ubuntu 10.04:n Windows vistan rinnalle. Periaatteessa homma toimii, vaan yksi ongelma on. Ubuntu on ensisijainen, kun käyttis latautuu ja niin on tarkoituskin. Vaan muistelen, että jos päivityksessä tulee uusi ydin (oikea termi?), niin viimeisimmän Ubuntun version käynnistymisen sijaan käynnistyykin muistin tarkistus.

Laite sijaitsee korvessa ja on sellaisten henkilöiden käytössä, jotka eivät itse pysty hommaa korjaamaan, joten juttu pitäisi saada toimimaan myös päivitystilanteen jälkeen jatkossakin ok. Tiedän, että jonkun rivin korvaaminen jollain jossain tiedostossa hoitaa homman kuntoon, vaan kun olen jo sen verran dementti, etten muista tiedostoa enkä riviä, mikä korvataan enkä sitä, mikä rivi korvaa, niin tuohon pyytäisin apuja, kiitos.  ;D

Lisäkysymys: Asensin Startup-managerin ja nyt en löydä sitä mistään. Tarkoituksena olisi lyhentää sitä odotusaikaa, mikä on, ennen kuin Ubuntu lähtee latautumaan. Minne ihmeeseen olen hukannut sen?  >:(
« Viimeksi muokattu: 27.01.11 - klo:13.20 kirjoittanut Mummeli »

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntun ensisijaisuus
« Vastaus #1 : 27.01.11 - klo:13.42 »
Lainaus
Asensin Startup-managerin ja nyt en löydä sitä...

Itselläni ilmestyi Järjestelmä / Ylläpito -menuun tuo StartUp-Manager.   Lähtee se kyllä päätteestäkin käyntiin:

Koodia: [Valitse]
sudo startupmanager
Se ensimmäinen kysymys, en ole itse kohdannut tuota että muistitesti menisi oletusvalinnaksi mutta tuo käynnistysmenu on nykyään tarkoitettu "automaattisesti" päivittyväksi kun antaa komennon:

Koodia: [Valitse]
sudo update-grub
Pystyy sitä suoraankin sorkkimaan (/boot/grub/grub.cfg) mutta sitä käytetään yleensä vain poikkeustapauksessa, päivitykset ajavat kaiketikin itse tehdyt muutokset yli tuolla ja omille muutoksille oli jokin suositeltavampi paikka, oli jossain grub-ketjussa kerrottu täällä foorumilla.  

Edit:  Siihen oli jokin "kikka 2" jolla sai kokonaan (jos halutaan) nuo muistitestit pois näkymästä käynnistysmenusta, se oli jokin "chmod..." -juttu. No joku muistaa sen varmaan heti...
« Viimeksi muokattu: 27.01.11 - klo:13.49 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Mummeli

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntun ensisijaisuus
« Vastaus #2 : 27.01.11 - klo:13.51 »
Kiitos. Noillapa tiedoin homma tulikin kuntoon.