Tulipa tästä suosittu aihe. Täytyy sitten ottaa osaa.
Selaimena olen Firefoxia käyttänyt ja aika tyytyväinen olen ollut. Siihen vaan täytyy laittaa Adbockplus ja Flashblock lisäkkeet sen omasta valikosta. Muuten se mainosten tulva vie kaiken ajan sekä koneelta että käyttäjältä. Ne ovat niitä laajennuksia, eivät varsinaisia lisäosia. Niistä eräs myöskin tarpeelliseksi osoittautunut on Mediaplayerconnectivity koska toisinaan on webbisivuilla sellaisia videojuttuja, joita Ubuntu ei omillansa osaa toistaa. Voihan se olla, että nuo Ooperat ym ovat parempia, mutta oma kokemus on vielä hankkimatta niistä.
Jos koneessa ei ole Caps Lock merkkivaloa sen voi asentaa paneeliin pikku kuvakkeena komennolla:
sudo apt-get install lock-keys-applet
=Numero- ja iso/pieni kirjain ilmaisin paneelin valikkoon. Jonka jälkeen se on asennettavissa paneeliin.
Joskus kaupasta ostetut elokuvalevyt eivät toimi Totem elokuvasoittimessa kopiosuojauksen takia. En nyt ole aivan varma, onko asia jo korjattu oletus asennus varustukseen (Lumikki on lainassa), mutta ainakin Karmiciin se vielä oli korjattava itse koodilla:
sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh
=Asentaa lisäosan, joka purkaa salattujen (kopiosuojattujen) DVD-levyjen salauksen. Helsingin kääjäoikeuden päätöksen mukaan salauksen purkaminen on laillista, mutta kopioidun levyn levittäminen ei ole laillista.
Huom! Edellistä varten on oltava Totem-xine ja asennettuna paketit: libdvdread4 ja libdvdnav4
En osaa sanoa, mitä eroa on Totemilla ja Totem-Xinellä (elokuvasoittimia), mutta Synaptic työkalulla ne voi kyllä asentaa, kuten nuo kirjastopaketitkin.
(Tässä yhteydessä katson tarpeelliseksi varottaa, että Synaptic on vahva taika hyvässä ja pahassa!)
Onnea harrastukselle!