Kirjoittaja Aihe: Keskusyksikkö  (Luettu 4006 kertaa)

Matti.A

• Käyttäjä
    • Profiili
Keskusyksikkö
« : 19.10.10 - klo:19.43 »
Iltaa.

Voisiko tämä paketti olla toimiva Ubuntun kanssa? Hintaa tulisi noin 270,00 euroa

AMD Sempron AM3   2,7 GHz
Asrock N68C-S emolevy
Kingston muisti 2 x 800 KVR800D2N5
Compucase virtalähde 400w
Näyttöohjain olisi integroitu
WD caviar 160 GB sata
Sony optiarc DVD/RW

Pitäisikö jotain vaihtaa?  Hinta saisi jäädä alle 400,00 euron, jos joku ehdottaa muutoksia.

Kiitos ;D

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö
« Vastaus #1 : 19.10.10 - klo:20.07 »
Olen epäilevä lähinnä tuon integroidun näytönohjaimen kanssa, voi tietää erilaisia hankaluuksia heti tai myöhemmin.  

Edit:  Kävin katsomassa emon speksejä, näkyy olevan Nvidia näytönohjain eli toimii varmaankin.  
« Viimeksi muokattu: 19.10.10 - klo:20.17 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19.10.10 - klo:20.40 »
En tunne erityisesti juuri noita, mutta odotellessa että joku tuntee niin, yleensä kaikki uudet työasematietokoneiden laitteet kyllä toimivat Linuxissa.

Onkohan tuo muisti ihan oikein - näyttäisi, että emo tukee DDR3 muistiakin, sinulla on nyt DDR2 muistit?

Hyvin pienellä lisähinnalla saat monikertaisen kovalevykapasiteetin - yleensä ei kannata ostaa pienempää kuin sellainen jossa MB:n hinta on alimmillaan.

juyli

• Vieras
« Vastaus #3 : 19.10.10 - klo:21.47 »
Voisiko tämä paketti olla toimiva Ubuntun kanssa? Hintaa tulisi noin 270,00 euroa
AMD Sempron AM3   2,7 GHz
...
Näyttöohjain olisi integroitu
WD caviar 160 GB sata

AMD Sempron on karvalakkimalli - toki edullinen.
Integroitu näytönohjain on ihan kiva, mutta yleensä se halvin piirisarja.
160Gt on todella pieni massamuistilaite nykykoneissa. Toki se riittää
esim. minikannettavissa.
Edullinen paketti, mutta myös tehot sitten ihan peruskäyttöön riittävät,
eikä enempää kannata odottaa.

noname

• Käyttäjä
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
« Vastaus #4 : 20.10.10 - klo:08.33 »
Jos nyt ihan sinne 400 e tienoille sen hinnan hilaa, niin saa jo tuplaytimistä ahtlonia ja erillisnäytönohjaimen. DDR3-muisteja pitäisi olla tosiaan.

Matti.A

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 20.10.10 - klo:09.08 »
Huomenta.

Ihan peruskonetta olohuoneeseen olisin tekemässä, mitään tehokasta konetta en tarvitse. Ubuntu tai yleensä Linux järjestelmät ovat minulle täysin vieraita, siksi kyselin osien sopivuutta. Mielstäni tuo emolevy tukee myös DDR2 muisteja, toki pidän oikeuden itselläni olla myös väärässä ;D Kiintolevy tilaa en tarvitse, riittää kun käyttöjärjestelmä mahtuu ja valokuvia. Prosessori on tosiaankin markkinoiden edullisimmasta päästä, mutta ei kai se tuon suurempi tarvitse olla, kun koneella ei ole tarkoitus pelata, ilmeisesti Ubuntuun ei kaiketi löydy tehoa vaativia pelejä? NVDIA- piiri lukemani mukaan on sellainen jota Linux tukee parhaiten, siksi emolevy valinta oli tuo.

Ilmeisesti uusi kokoonpano pesee nykyisen, Prosessori 1,4GHz socketA, SDRAM 133 512MB....jne, jos ei niin jotain menee pieleen ;D

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 20.10.10 - klo:10.26 »
Huomenta päivää!

Koneen nopeus on suhteellinen käsite. Kun rakennetaan uutta konetta ja verrataan sitä johonkin vanhaan (esim. 5+) vuotta vanhaan, niin pitää toki todeta, että mielestäni tuo koneesi on erinomainen tavanomaiseen peruskäyttöön. Ubuntu (tai Linux tai Debian ... ei nyt puututa tähän) tekee siitä myös sellaisen, että se ei käytössä hidastu ja säilyy hyvänä monet vuodet.

Huomasin kyllä, että emolevysi tukee myös DDR2 muistia, mutta kun pyysit kommentteja  ;D En tunne tätä "sekä DDR2 että DDR3" dilemmaa tarkemmin, mutta kun sinulla on AM3-kantainen prosessori, niin herää kysymys, että mistä on kyse. Varmistaisin tuon yhteensopivuuden joka tapauksessa. Lisäksi DDR3 muistit tuskin maksavat oleellisesti, enempää, ovat nopeampi tuossa konfiguraatiossa ja niiden käyttöarvo jatkossa on paljon parempi kuin vanhentuvilla tuotteilla. Jos noilla ei ole mitään merkitystä sinulle, niin varmista vielä kuitenkin yhteensopivuus. Jos ostat paikasta, jossa on palvelua - missäpä ei olisi - niin voit esittää kysymyksen asiakaspalveluun. Vaikka heti vastaisivat väärinkin, niin tällä kysymyksellä varaat itsellesi oikeuden vaihtaa tuotteen yhteensopivaan. Yleensä esim. Verkkokauppa.com :ssa tietävät tällaiset asiat hyvin.

Ei ole pelkoa, ettei Ubuntulle löytyisi sovelluksia, jotka osaavat käyttää koneen tehoa. Kyse on vain siitä, ajatko itse sellaisia.

Eihän tuo 160 GB ole valokuvillekaan paljon - yksi lyhyt kuvauspäivä vie helposti 2-4 GB tai enemmänkin (ottaen huomioon editoinnit ja konversiot). On lähellä, ettet joudu jo maksamaan lisähintaa saadaksesi noin pienen levyn  ;D. Konfiguraatiostasi puuttuu myös backup-levy, mutta ehkä sellainen sinulla on vanhastaan.

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 20.10.10 - klo:11.22 »
160gb.. tuota en ymmärrä yhtään. Muutama hassu euro päälle ja saat triplaten tilaa. Miksi maksaa suurta gigatavuhintaa?

Toisessa threadissa kyselit viihdekoneesta, joten ilmeisemmin tämä olisi nyt sitten se? Jos näin on, niin harkitsisin kyllä mieluummin erillistä nvidian näytönohjainta (GT220 alkaen on hyvä valinta), jos koneella on vähääkään tarkoitus katsella HD-videoita.

HMi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 20.10.10 - klo:11.49 »
Menee nyt toistoksi eli kompataan muita.

160gb maksaa noin 35€ niin 1000gb maksaa noin 60€, jos kerran olet kasaamassa olohuoneen viihdekonetta ja laitat sinne joskus esim teräväpiirto elokuvia niin 160gb täyttyykin yllättävän nopeasti, tuskin tilaa on koskaan liikaa.

Suosittelisin myös erillisen Nvidia näytönohjaimen hankkimista, vaikka eihän mikään estä hankkimasta sitä myöhemmin.

Minulla on tuollainen Sony optiarc DVD/RW asema eikä se ole oikein toiminut, se ei aina lukenut tai kirjoittanut levyjä, en tiedä onko minulla joku susi versio vai mistä johtuu mutta vaihdoin tilalle LG:n aseman ja kaikki toimii.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 20.10.10 - klo:11.56 »
... en voi vastustaa, pikasilmäys verkkokauppa.com :iin:

1.
Western Digital WD AV 160GB SATA II 8.9ms 7200rpm 3v takuu 7200rpm / 8MB välimuisti.

2.
Western Digital Caviar Blue 500GB SATA2 7200RPM 16MB - sisäinen kovalevy bulk-paketointi. WD Caviar Blue 7200 RPM on seuraavan sukupolven ...

Kumpi noista on mieleisempi? Vaihtoehto 1: saatavuus 2-4 viikko. Vaihtoehto 2: saatavuus heti, myös hyllyssä.

No tuo saatavuus vähän rajoittaa, mutta varmaan näitä saa muualtakin. Vaihtoehto 1 on euron verran kalliimpi kuin vaihtoehto 2 ...

Samsungin peruspolttajat ovat minulla toimineet hyvin (hintaluokka 25-30 euroa).

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #10 : 20.10.10 - klo:12.01 »
160gb maksaa noin 35€ niin 1000gb maksaa noin 60€, jos kerran olet kasaamassa olohuoneen viihdekonetta ja laitat sinne joskus esim teräväpiirto elokuvia niin 160gb täyttyykin yllättävän nopeasti, tuskin tilaa on koskaan liikaa.
Toisaalta mikään ei estä (vissiinkään) hankkimasta sitä 1TB:n kiintolevyä sitten myöhemmin, mutta siitä olen kyllä samaa mieltä, että ei kannata hankkia vain 160GB:n kiintolevyä. Jos nyt et jostain syystä saa sitä uskomattoman edullisesti (minulle se olisi 10€).

Minulla on tuollainen Sony optiarc DVD/RW asema eikä se ole oikein toiminut, se ei aina lukenut tai kirjoittanut levyjä, en tiedä onko minulla joku susi versio vai mistä johtuu mutta vaihdoin tilalle LG:n aseman ja kaikki toimii.
Tuohan on jännä. Minä kuvittelin että optiarcit olivat niitä hyviä asemia. Ainakin täällä se on ollut talon paras asema, vaikka onkin kiinni muuten huonoimmassa koneessa (Amilo Li 1718). LG:itä ei ole yhtään, yksi Samsungin asiansa ajava asema löytyy, yksi, josta en osaa sanoa mitään ja sitten on tämä koneeni Panasonic/Matshita, joka on sökö (ei polta levyjä, eikä aina edes lue niitä, linssi putsattu). Ostin sen tilalle ulkoisen (sisäiset ATAPIt olivat jostain syystä niin kalliita). Tuossa olivat siis vain DVD-asemat (kaikki polttavia).
« Viimeksi muokattu: 20.10.10 - klo:12.03 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 20.10.10 - klo:12.08 »
...
 Jos nyt et jostain syystä saa sitä uskomattoman edullisesti (minulle se olisi 10€).
...

Hyvä homma, varsinaiseksi käyttislevyksi (siis ohjelmistojärjestelmälevyksi) oikein hyviä.

Tilaan noita 2 kpl - miten toimitus?  ;D ;D

HMi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 20.10.10 - klo:12.28 »
Tuohan on jännä. Minä kuvittelin että optiarcit olivat niitä hyviä asemia. Ainakin täällä se on ollut talon paras asema, vaikka onkin kiinni muuten huonoimmassa koneessa (Amilo Li 1718). LG:itä ei ole yhtään, yksi Samsungin asiansa ajava asema löytyy, yksi, josta en osaa sanoa mitään ja sitten on tämä koneeni Panasonic/Matshita, joka on sökö (ei polta levyjä, eikä aina edes lue niitä, linssi putsattu). Ostin sen tilalle ulkoisen (sisäiset ATAPIt olivat jostain syystä niin kalliita). Tuossa olivat siis vain DVD-asemat (kaikki polttavia).

No hyvä tietää että tuo Sonykin on ihan toimiva kapistus, tuo minun yksilö taitaa siis todella ollakkin maanantai versio jonka voi viskaa jonkkaan.

Matti.A

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 20.10.10 - klo:20.37 »
160gb.. tuota en ymmärrä yhtään. Muutama hassu euro päälle ja saat triplaten tilaa. Miksi maksaa suurta gigatavuhintaa?

Toisessa threadissa kyselit viihdekoneesta, joten ilmeisemmin tämä olisi nyt sitten se? Jos näin on, niin harkitsisin kyllä mieluummin erillistä nvidian näytönohjainta (GT220 alkaen on hyvä valinta), jos koneella on vähääkään tarkoitus katsella HD-videoita.

Kyllä se juuri siihen tarkoitukseen on tulossa. Mukavasti on tullut vastauksia, kiitos kaikille tähän astisista. Ostopaikasta sen verran, että kävin paikan päällä tänään (Pirkkalan Verkkokaupassa) ja siellä huomasin, että kiintolevyjen kirjo on aika mittava ja pieni tosiaan on suhteessa kalliimpi kuin isompi. Siellä  ei ollut tuota kyseistä emolevyä mutta vastaava löytyy, myös prosessori sekä muistit olivat hylly tavaraa, samoin polttavat asemat. Tuli vaan hitto olo kun rupesi tekemään mieli uutta telkkaria myöskin ;D

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 20.10.10 - klo:21.16 »
Tuollaistahan se on - vastaavien tuotteiden hakemisessa saatavuuden mukaan on aivan oma pasianssinsa.

Telkkaria tuli tutkittua aika perusteellisesti kesällä ja siinä päädyin kyllä aivan muuhun kuin mitä tuolta kaupasta löytyy - mutta se ei kuulu tähän säikeeseen  ;D

Matti.A

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 29.10.10 - klo:17.41 »
Kaikki komponentit ovat saapuneet, keskusyksikön kasaus on kuumimmillaan. Vaimon läppäri parhaillaan lataa Ubuntun levyä. Kaiken pitäisi olla kunnossa, käyttäjää vaivaa hieman hyppy tuntemattomaan kuinka tässä käy. Kirjaston anti Linux asioissa on hyvin vaatimatonta ja kirjallisuus perin vanhaa, onneksi löysin ilmaisen aloitusoppaan minkä tulostin. Kiitos teille tähän astisista neuvoista.

Tulkaamme tutuiksi, sinutella saa

T: Matti Antero

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 29.10.10 - klo:20.48 »
Hyvä kuulla. Kerro miten kävi  ;D

Matti.A

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 04.11.10 - klo:11.47 »
Hyvä kuulla. Kerro miten kävi  ;D

Pahoittelut vastauksen viipumisestä, en ole mikään palsta aktiivi. Tilanne saattaa muuttua uuden käyttöjärjestelmän myötä :o Alku oli hyvin takkuisaa, uusi koneeni ei lähtenyt päälle, tämä ongelma on ratkennut, ostamani kiintolevy oli viallinen. Kone jämähti aika ajoin, mutta siihen ongelmaan sain tänä aamuna apua, joten kaikki näyttää hyvältä tällä hetkellä :P