Kirjoittaja Aihe: Järjestelmien järjestyksen muuttaminen GRUB-valikossa [RATKAISTU]  (Luettu 3429 kertaa)

Saataja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Hei!

Käytössäni on Windows Vistan rinnalle asennettu Kubuntu 10.04 -versio ja haluaisin nyt tietää, että miten saan muutettua järjestelmien paikkaa GRUB-valikossa siten, että Windows Vista käynnistyisi automaattisesti. Kaverini asensi Kubuntun koneelleni ja hän laittoi Vistan käynnistymään automaattisesti GRUB-valikosta, mutta ladatessani Linuxin tietoturvapäivityksiä, valikko muuttui siten, että memorytest X86 käynnistyy automaattisesti.
 Olen kokeillut Konsole-komentorivissa /boot/grub/menu.1st -komentoa, mutta saan vastaukseksi vain tekstin "Tiedostoa tai komentoa ei ole." Kirjoittaessani pelkästään /boot/grub -komennon, komentoriville ilmestyy teksti: "Bash: /boot/grub: on hakemisto"
 En siis saa näkyviin minkäänlaista valikkoa, josta GRUB-valikon järjestystä voisi muuttaa. Olen vasta opettelemassa Kubuntun alkeita, joten luulen syyn olevan jossakin tekemässäni virheessä. Ratkaisusta olisi minulle hyvin suuri apu ja olisin siitä hyvin kiitollinen.

Voit vastata myös sähköpostiosoitteeseeni: Kubuntuposti@gmail.com
« Viimeksi muokattu: 03.08.10 - klo:13.56 kirjoittanut Saataja »

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Järjestelmien järjestyksen muuttaminen GRUB-valikossa
« Vastaus #1 : 04.07.10 - klo:01.26 »
Asennapa StartUp-Manager pakettienhallinnasta, niin sillä onnistuu helposti muuttamaan boottijärjestystä.

Saataja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Järjestelmien järjestyksen muuttaminen GRUB-valikossa
« Vastaus #2 : 04.07.10 - klo:01.50 »
Ongelma korjaantui, suuri kiitos avustasi. :)

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Järjestelmien järjestyksen muuttaminen GRUB-valikossa
« Vastaus #3 : 04.07.10 - klo:21.08 »
Lisää se [RATKAISTU] juttu otsikkoon että muut näkee homman selvinneen.