Mielenkiintoinen raportti. Täytyy sanoa.
Kuitenkin yksi yksityiskohta paistoi silmääni.
Lainaus raportista:
Näi-
den päätteiden kustannus muodostuu palvelimen kustannuksesta sekä noin parinkymme-
nen minuutin työajasta tietokoneen asentamisesta päätteeksi.
Noin parikymmentä minuuttia taitaa olla vähän yläkanttiin arvioitu. Lahden Wellamo-opistossa eräällä Opinsysin järjestelmän esittelyssä pykäsimme Pentium 4 Windows-luokan 20:stä koneesta 18 konetta Opinsysin testijärjestelmään n. puolessa tunnissa kolmestaan. 2 konetta jäi siis asentamatta, koska niihin olisi pitänyt kuulemma paneutua vähän pitempään. Opinsysistä oli paikalla itse Lintu. (Valitettavasti en muista varsinaisen ATK-gurun nimeä).
l. siis konetta kohden aika oli n. 5 henkilötyöminuuttia. Tosin teimme sitä hiki hatussa, koska minä tulin 10 minuuttia vaille kahdeksan ja tapahtuman piti alkaa viisitoista minuuttia yli kahdeksan. Siis myöhästyimme 5 minuuttia.
Työnjako oli luuloni mukaan seuraava: Mä olin se nyyppä, joka ei ollut ennen nähnytkään LTSP-järjestelmää, vaikka käytänkin aktiivisesti Linuxia, joten minä muutin tietokoneita boottaamaan LANista. ATK-guru laittoi loitsuja päätteillä, jotta ne hyväksyttäisiin LTSP-päätteiksi testikäyttäjänä. Lintu laittoi loitsuja serverillä, jotta se ottaisi vastaan päätteitä. Lintu oli tyytyväinen työnjakoon, kun hänen ei tarvinnut pomppia päätteiden väliä.
Tietenkin, jos päätteeksi laittamiseen lasketaan myös aika kiintolevyn kaapelien irrottamiseen ja sen poistamiseen, on varmasti 20 minuuttia jo hivenen optimistinenkin. Sillähän saavutetaan päätteiden pienempi sähkönkulutus.
Minäkin olen mielenkiinnolla seurannut lähinnä Asmon seikkailuja LTSP-ympäristössä, vaikken olekaan koskaan aiemmin nähnyt saati asentanut LTSP-järjestelmää. Pitäisi varmaan kokeilla.
Jos ei päätteet olekaan hyvä juttu, niin ne saa purettua yksinkertaisesti vain poistamalla buuttauksen, ja ottamalla serverin pois välistä. Kuten me palautimme järjestelmät kurssin jälkeen päivän päätteeksi.
Kurssin opetuksesta minulla oli lyhyt opettaminen OpenOfficesta.