Kirjoittaja Aihe: Ubuntu&XP sekä 2 kovalevyä  (Luettu 4935 kertaa)

Justus

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu&XP sekä 2 kovalevyä
« : 23.05.06 - klo:17.57 »
Olen tässä yrittänyt haalia kokoon tietoa siitä mitä tulee ottaa huomioon kun asentaa Ubuntua erilliselle kovalevylle XP:n olessa toisella. Toistaiseksi en ole saanut selvää kuvaa, kun en mikään pro ole, että miten asennus/käyttö käytännössä toimii. Eli ajatus on tämä:

Tällä hetkellä XP on omalla 120G SATA-levyllä. Ajattelin hommata IDE-kovon (olen tulkinnut, että sellaisen saa kiinni mun emoon) johon sitten asentaisin Ubuntun, koska olen ymmärtänyt että Ubuntu ei oikein toimi NTFS muodossa eikä SATA-levyllä. Olen lisäksi käsittänyt, että 32-bit versio Ubuntusta asentuu ja toimii kivuttomammin kuin 64-bit näin alkuun.

Eli mitä taikoja tulee tehdä, että XP ei katoisi johonkin bittiavaruuteen asennettaessa/käytössä ja konetta käynnistettäessä voisin valita haluamani käyttöjärjestelmän. Ja toiseksi onko kyseinen operaatio alla olevalla kokoonpanolla toimivuuden kannalta edes mahdollinen vai unohdanko koko touhun.

Osaako Ubuntun asennusohjelma alustaa IDE-levyn itse FAT-muotoon vai pitääkö se tehdä ensiksi Wintoosassa?

Jos joku ymmärsi mistä kenkä puristaa niin olisin kiitollinen "maanläiheisestä" neuvonannosta ennenkuin lompsin kovalevykauppaan

Kokoonpano on seuraava:

AMD Athlon 64 3000+
Asus A8N-SLI
ATI Radeon X800 XL
120G SATA
1G DDR400
LG DVD+-writer dual layer

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Ubuntu&XP sekä 2 kovalevyä
« Vastaus #1 : 23.05.06 - klo:21.32 »
Lainaus
Tällä hetkellä XP on omalla 120G SATA-levyllä. Ajattelin hommata IDE-kovon (olen tulkinnut, että sellaisen saa kiinni mun emoon) johon sitten asentaisin Ubuntun, koska olen ymmärtänyt että Ubuntu ei oikein toimi NTFS muodossa eikä SATA-levyllä. Olen lisäksi käsittänyt, että 32-bit versio Ubuntusta asentuu ja toimii kivuttomammin kuin 64-bit näin alkuun.
Riittää kun osioit 120gt kovon uudelleen (tyyliin 60gt Windows ja 60gt Ubuntu), eli ei tarvitse ostaa uutta kovoa. Eheytä Windowsin levy ennen kuin osioit sitä. Silloin pitäisi toimia. Eli muokkaat WIndowsin oman osion 60gt osioki, ja kun kuvaan tulee 60gt tyhjä tila, niin valitse "Asenna Ubuntu suurimmalle yhtenäiselle vapaalle tilalle" tjsp. Ja asenna 32-bittinen versio.

Lainaus
Osaako Ubuntun asennusohjelma alustaa IDE-levyn itse FAT-muotoon vai pitääkö se tehdä ensiksi Wintoosassa?
Osaa alustaa ja osaa osioidakkin, ja Ubuntu kannattaa asentaa ext3-muotoon eikä FAT32-muotoon. Tietysti voit tehdä FAT32-osion, jossa säilytät tietojasi jota tarvitset sekä Ubuntussa ja Windowsissa.
alias vililikku

juyli

• Vieras
« Vastaus #2 : 23.05.06 - klo:23.59 »
Riittää kun osioit 120gt kovon uudelleen (tyyliin 60gt Windows ja 60gt Ubuntu), eli ei tarvitse ostaa uutta kovoa.

Helpointa ja varmintahan on varata Linuxille oma kovalevy vaikka yhdelläkin levyllä hyvin pärjää, jos on mahdollista osioida levylle Linuxin tarvitsemat osiot (väh. juuri+swap). Kovalevy on kuitenkin senverran halpa investointi, että jos kovalevyn lisääminen ei tuota ongelmia, kannattaa se tehdä. Perusasennus (kaikki tarpeellinen peruskäyttöön) syö levyä muutamia gigoja, mutta ahkera käyttö toki vaatii sitten jo pitemmän päälle gigoja ohjelmia sekä omille datoille tallennustilaa.
Kovalevytila on tunnetusti hupeneva, uusiutumaton luonnonvara.

jamako

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 30.05.06 - klo:22.29 »
Itse olen aikonut aloittaa Linuxin käyttöni myös varovaisesti. Minulla on XP asennettuna 80GB IDE-levyllä. Koneessa on kiinni vanha 8GB levy minkä aioin koemielessä varata Ubuntulle. Varovainen kun olen en haluaisi asentaa toista käyttistä samalle kiintolevylle.
Olenkohan oikeassa kun oletan että Ubuntu asennuksen jälkeen käynnistyy kun tarvittaessa vaihdan BIOS:ssa BOOT-järjestyksessä ensimmäiseksi tuon 8GB:n levyn vai tarvitsenko jonkun mikäsenytolikaan ohjelman mikä kysyy sitten aina käynnistyksen yhteydessä kumpi käyttöjärjestelmä ladataan?

audi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 31.05.06 - klo:00.01 »
Itse olen aikonut aloittaa Linuxin käyttöni myös varovaisesti. Minulla on XP asennettuna 80GB IDE-levyllä. Koneessa on kiinni vanha 8GB levy minkä aioin koemielessä varata Ubuntulle. Varovainen kun olen en haluaisi asentaa toista käyttistä samalle kiintolevylle.
Olenkohan oikeassa kun oletan että Ubuntu asennuksen jälkeen käynnistyy kun tarvittaessa vaihdan BIOS:ssa BOOT-järjestyksessä ensimmäiseksi tuon 8GB:n levyn vai tarvitsenko jonkun mikäsenytolikaan ohjelman mikä kysyy sitten aina käynnistyksen yhteydessä kumpi käyttöjärjestelmä ladataan?

Ubuntu tekee grub-käynnistyslataajan windows-osiolle. Älä muuta käynnistysjärjestystä.

Tähän liittyen: Dapperiin päivityksen jälkeen windowsin uudelleen käynnistys ei toimi, grub on hukassa. Sen sijaan normaali käynnistys molempiin käyttöjärjestelmiin toimii. Käynnistyslataajassa on myös vanhoja kernel-versioita. Miten ne saa pois?
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

amokoura

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 31.05.06 - klo:00.14 »
Käynnistyslataajassa on myös vanhoja kernel-versioita. Miten ne saa pois?

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /boot/grub/menu.lst

juyli

• Vieras
« Vastaus #6 : 31.05.06 - klo:09.30 »
Koodia: [Valitse]
sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Noin saa siistittyä käynnistysvalikon, mutta vanhat kernel-versiot poistetaan paketinhallinnan avulla. Samalla ne poistetaan menu.lst tiedostosta.
Paketinhallinta asentaa uusia kerneleitä, jos niitä on tarjolla, mutta vanha jää toki yhä käytettäväksi, jos uusi kernel ei toimisikaan toivotulla tavalla. Noita vanhoja käyttämättömiä kerneleitä kannattaakin ajoittain poistaa levytilan säästämiseksi.

Tonde

• Käyttäjä
  • Feisty Fawn
    • Profiili
« Vastaus #7 : 31.05.06 - klo:09.52 »
Grupin muokkauksesta on tässä:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=3331.0

Itse tein asennuksen XP:n rinnalle seuraavalla tavalla.

1. Varmuuskopiot kaikista tiedostoista

2. Partition Magic ohjelmalla tein kiintolevylle 10 Gigaa osioimatonta tilaa

3. Asensin Linuxin tähän osioimattomaan tilaan valinnalla "käytä suurinta käytettävissä olevaa osioimatonta tilaa" Ubuntu asennuksen Levyosiontivaiheessa.

En tehny mitään (turhia) eheytyksiä tai muita. Hienosti toimi kaikki, paitsi sekotin omaa tietämättömyyttäni Ubuntun useaan kertaan...  :D

Lainaus
Tähän liittyen: Dapperiin päivityksen jälkeen windowsin uudelleen käynnistys ei toimi, grub on hukassa. Sen sijaan normaali käynnistys molempiin käyttöjärjestelmiin toimii. Käynnistyslataajassa on myös vanhoja kernel-versioita. Miten ne saa pois?

Minulla Dapperiin päivitys ei tehnyt mitään muutoksia Grupiin.

Mitä tarkoitat sillä että Grup on hukassa, mutta normaali käynnistys toimii? Jos grup on hukassa, niin eihän mikään käyttöjärjestelmä enää käynnisty. (paitsi, jos käytössä on esim. XP:n käynnistyslataaja)
« Viimeksi muokattu: 31.05.06 - klo:17.11 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 31.05.06 - klo:13.35 »
Lainaus
En tehny mitään (turhia) eheytyksiä tai muita. Hienosti toimi kaikki, paitsi sekotin omaa tietämättömyyttäni Ubuntun useaan kertaan...
Ei se Levyn Eheytys mikään turha ole. Jos sinulla on levy pahasti pirstoitunut ja osoit levyn lopusta 10gt Ubuntulle, jos siinä 10gt:ssä on jotain tärkeitä tietoja ne tuhoutuvat (Levynmuokkaushojelmathan ottavat tilan aina levyn lopusta?).
alias vililikku

Tonde

• Käyttäjä
  • Feisty Fawn
    • Profiili
« Vastaus #9 : 31.05.06 - klo:17.06 »
En tarkoittanut, että levyn eheytys olisi turha, vaan että halusin päästä mahdollisimman helpolla  ;D Pitää muokata...

Partition magicillä voi päättää ottaako tilan osion alusta vai lopusta. Luulisi, että ohjelma on niin "älykäs" että levytilaa tekemällä kaikki tyhjennettävälle alueelle jäävät tiedostot siirretään samalla osion alkuun, eli ohjelma myös eheyttäsi tarvittaessa.

Mites asia on?  Riippuu varmaan myös ohjelmasta. ;)

« Viimeksi muokattu: 31.05.06 - klo:17.09 kirjoittanut Tonde »

audi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 31.05.06 - klo:17.07 »
Noin saa siistittyä käynnistysvalikon, mutta vanhat kernel-versiot poistetaan paketinhallinnan avulla. Samalla ne poistetaan menu.lst tiedostosta.
Paketinhallinta asentaa uusia kerneleitä, jos niitä on tarjolla, mutta vanha jää toki yhä käytettäväksi, jos uusi kernel ei toimisikaan toivotulla tavalla. Noita vanhoja käyttämättömiä kerneleitä kannattaakin ajoittain poistaa levytilan säästämiseksi.

Poistin synapticilla vanhimman kernelin, jätin 2.6.12-10 ja 2.6.15-23-386. Toimii, valikko  myös siistimpi.

Minulla Dapperiin päivitys ei tehnyt mitään muutoksia Grupiin. Mitä tarkoitat sillä että Grup on hukassa, mutta normaali käynnistys toimii? Jos grup on hukassa, niin eihän mikään käyttöjärjestelmä enää käynnisty. (paitsi, jos käytössä on XP:n käynnistyslataaja)

Kun olin windowsissa (2000), käynnistin koneen uudelleen, tuli ilmoitus error 8603 tms (liittyy hiireen/ näppäimistöön?). Virhe on satunnainen eikä ilmeisesti liity grubiin. Tarkoitin sammutettua konetta, jonka käynnistän.

Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Tonde

• Käyttäjä
  • Feisty Fawn
    • Profiili
« Vastaus #11 : 31.05.06 - klo:17.13 »
OK   :)