Olen tässä yrittänyt haalia kokoon tietoa siitä mitä tulee ottaa huomioon kun asentaa Ubuntua erilliselle kovalevylle XP:n olessa toisella. Toistaiseksi en ole saanut selvää kuvaa, kun en mikään pro ole, että miten asennus/käyttö käytännössä toimii. Eli ajatus on tämä:
Tällä hetkellä XP on omalla 120G SATA-levyllä. Ajattelin hommata IDE-kovon (olen tulkinnut, että sellaisen saa kiinni mun emoon) johon sitten asentaisin Ubuntun, koska olen ymmärtänyt että Ubuntu ei oikein toimi NTFS muodossa eikä SATA-levyllä. Olen lisäksi käsittänyt, että 32-bit versio Ubuntusta asentuu ja toimii kivuttomammin kuin 64-bit näin alkuun.
Eli mitä taikoja tulee tehdä, että XP ei katoisi johonkin bittiavaruuteen asennettaessa/käytössä ja konetta käynnistettäessä voisin valita haluamani käyttöjärjestelmän. Ja toiseksi onko kyseinen operaatio alla olevalla kokoonpanolla toimivuuden kannalta edes mahdollinen vai unohdanko koko touhun.
Osaako Ubuntun asennusohjelma alustaa IDE-levyn itse FAT-muotoon vai pitääkö se tehdä ensiksi Wintoosassa?
Jos joku ymmärsi mistä kenkä puristaa niin olisin kiitollinen "maanläiheisestä" neuvonannosta ennenkuin lompsin kovalevykauppaan
Kokoonpano on seuraava:
AMD Athlon 64 3000+
Asus A8N-SLI
ATI Radeon X800 XL
120G SATA
1G DDR400
LG DVD+-writer dual layer