Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 10.04 Samsung NC 10 kannettavalle.  (Luettu 1539 kertaa)

Andromes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Ubuntu 10.04 Samsung NC 10 kannettavalle.
« : 01.05.10 - klo:22.42 »
Hei,

Olen tässä noin vuoden ajan miettinyt, että asentaisinko ubuntun tälle miniläppärille. En ole uskaltanut asentaa käyttöjärjestelmää vielä, koska en tiedä miten saan toimimaan läppärissä olevan sisäänrakennetun 3G-modeemin. Olen etsinyt neuvoja googlesta, joista ei käytännössä ole ollut apua. Jotta lähtisin asentaa, tarvitsen tietää, että saan varmasti toimimaan kaikki toiminnot koneessa. FN + toiminnot, nettiyhteys sisäänrakennetun mokkulan kautta, wlan yms...

3g-modeemi sen takia tärkeä, koska se on ainoa keino saada tämä laite internettiin juuri nyt.

Onko jollain kokemusta kyseisestä laitteesta ja mahdollisesti idioottivarmoja neuvoja, miten kyseiset jutut saadaan toimimaan.?

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 Samsung NC 10 kannettavalle.
« Vastaus #1 : 02.05.10 - klo:08.11 »
Hei,

Olen tässä noin vuoden ajan miettinyt, että asentaisinko ubuntun tälle miniläppärille. En ole uskaltanut asentaa käyttöjärjestelmää vielä, koska en tiedä miten saan toimimaan läppärissä olevan sisäänrakennetun 3G-modeemin. Olen etsinyt neuvoja googlesta, joista ei käytännössä ole ollut apua. Jotta lähtisin asentaa, tarvitsen tietää, että saan varmasti toimimaan kaikki toiminnot koneessa. FN + toiminnot, nettiyhteys sisäänrakennetun mokkulan kautta, wlan yms...

3g-modeemi sen takia tärkeä, koska se on ainoa keino saada tämä laite internettiin juuri nyt.

Onko jollain kokemusta kyseisestä laitteesta ja mahdollisesti idioottivarmoja neuvoja, miten kyseiset jutut saadaan toimimaan.?

Tämä blogi väittää, että sisäinen 3g pelitää - ja lähes kaikki muukin:

http://my-ubuntu-day.blogspot.com/2010/03/sunday-is-jamday.html

On a smaller scale ,I managed to upgrade a laptop that has had upgrades from Intrepid->Jaunty->Karmic and now Lucid. No small feat as it also had a Xubuntu install. Luckily there were enough experts to help me over the speed bumps. Thank you Hilton and others. I made a Lucid Live Flash disk Netbook Release and tested my Samsung NC10. I am happy to report that almost everything worked out of the box. The list includes:

    * Wired Lan
    * Wireless Lan
    * Onboard 3G
    * Bluetooth file transfer
    * Bluetooth Device browse
    * Bluetooth PAN
    * speakers, mic,
    * webcam
    * USB flash disks
    * USB mouse

The brightness function keys don't work but this didn't surprise me, since they don't work on a vanilla Karmic install either and it is easy to fix with the excellent scripts from VoRia. I can't say I like the little battery icon on it's side on a netbook and I miss the volume scroll functionality but other than that it looks good.

Tuota Voria-linkkiä kannattaa myös seurata. Repositoryssa ei tosin vielä ole kaikkea Lucid-tavaraa.

Itse harkitsen myös Lucid:ia NC10:een. Minua pelottaa eniten hiirilätkä. Karmicissa hiiri / NC10 on sietämättömän sensitiivinen, eikä säätö toimi.

Asensin juuri pöytäkoneeseen Lucid:in, ja huomasin, ettei hiiren herkkyydensäätö pelitä tässäkään versiossa.

redu
Ubuntua 98%, Winkua 2%