Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU] AMD Athlon II/Phenom X4 pohjainen kone ja virransäästöominaisuudet  (Luettu 1716 kertaa)

iikoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Mahtaako Ubuntu tukea millätasolla uusien AMD:n suorittimien virransäästöominaisuuksia?

Nykyisellään ajelen kotona Ubuntu 10.04 beta:aa Phenom X4 940BE pohjaisella koneella, ja se ei ainakaan tunnu osaavan minkäänsortin frequency cyclingiä tai vastaavaa. Eli täydellä 3ghz tjsp. ajellaan jatkuvasti. Ja lämmöntuotto ja virrankulutus on sen mukainen  >:(. Vai mahtaakohan tuo olla emolevystä kiinni?

Nyt olis ajankohtaista kasailla palvelin johon olen suunnitellut AMD 785G pohjaista emolevyä ja prosessoriksi vähävirtainen Athlon II 250 tai sitten jokin uusi vähävirtainen Phenom X4.

Ennenkuin mitään laitteita ostan, pitää kuitenkin saada varmuus näistä virransäästö ominaisuuksista. Palvelin tulee 24/7 käyttöön, ja kotitaloudessa tuolla virrankäytöllä on merkitystä. Eli kokemuksia ja vinkkejä otetaan mielellään vastaan! :)
« Viimeksi muokattu: 06.04.10 - klo:10.48 kirjoittanut iikoo »

terom

  • Vieras
Jos nyt oikein ymmärsin niin...

Itsellä AMD Athlon X4 630, jota skaalaan powernowd nimisellä ohjelmalla.
Koneessa ei ole ubuntu, mutta ubuntun pakettivarastoista varmaan löytyy sama tai vastaava.

Näillä itse olen hoitanut prosessorin skaalaukset.
powernowd
cpufrequtils.

iikoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Noita kumpaakin ohjelmaa on tullut kokeiltua, mutta frequency scaling ei vaan ota toimiakseen. GNOME plugini ilmoittaa vain tylysti että ominaisuus ei ole tuettu. Vaatiiko noi em. ohjelmat jotain isompiakin säätötoimenpiteitä vai pitäisikö niiden toimia out-of-box (näin ainakin esim. cpufrequtilsin kanssa pitäisi dokumenttien mukaan olla)?

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili

iikoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Ja tämäkin ratkesi. Hölmönä tein monta muutosta samalla kertaa, eli paha sanoa mikä loppujen lopuksi autto. Mm. BIOS tuli päivitettyä ja BIOS:n ACPI-asetuksia ränglättyä...