Kirjoittaja Aihe: Erillinen /home osio [ratkaistu]  (Luettu 1485 kertaa)

Matti Tuomas

  • Vieras
Erillinen /home osio [ratkaistu]
« : 22.02.10 - klo:18.33 »
Jos on erillinen /home osio käytössä ja asentaa Ubuntun uudestaan (tai toisen distron) niin pitääkö saman nimiset käyttäjät tehdä uudestaan vai tajuaako asennusohjelma käyttää valmiita?
« Viimeksi muokattu: 22.02.10 - klo:19.11 kirjoittanut Matti Tuomas »

Storck

  • Vieras
Vs: Erillinen /home osio
« Vastaus #1 : 22.02.10 - klo:18.41 »
Täytyy tehdä, osioinnin jälkeen kysytään...

Matti Tuomas

  • Vieras
Vs: Erillinen /home osio [ratkaistu]
« Vastaus #2 : 22.02.10 - klo:18.51 »
Ok. Kiitos nopeasta vastauksesta.  :)

Storck

  • Vieras
Vs: Erillinen /home osio
« Vastaus #3 : 22.02.10 - klo:19.03 »
Itse näpyttelin kerran tunnuksen kirjaimet väärin ja ihmettelin kun työpöytä oli tyhjä asennuksen jälkeen - alkoi hiki melkein valumaan että tuliko tuhottua kaikki. Huomasin kirotusvirheen ja asensin uudestaan - oikealla tunnuksella ja kaikki oli entisellään kun oli asennus taas tehty.  :D

tjka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 144
    • Profiili
Vs: Erillinen /home osio [ratkaistu]
« Vastaus #4 : 23.02.10 - klo:16.20 »
Jos käyttäjiä on useita niin tee tunnukset samassa järjestyksessä kuin edellisessä asennuksessa. Linuxin tiedosto-oikeudet nimittäin toimivat uid numeron perusteella (ja käyttäjäryhmien gid numeron perusteella). Eli, jos käyttäjätunnus ja uid eivät olekaan samat kuin edellisessä asennuksessa niin pieleen menee. Komennolla "id käyttäjätunnus" niin näet kunkin käyttäjän uid numeron. Omasi näet pelkällä "id" komennolla. Asennuksen yhteydessä luotava tunnus saa uid:n 1000 ja seuraavat sitten siitä ylöspäin, ellet ole asettanut niitä itse.

-tjka-

Matti Tuomas

  • Vieras
Vs: Erillinen /home osio [ratkaistu]
« Vastaus #5 : 23.02.10 - klo:17.54 »
Kun tutkin sitä että kaksi distroa käyttäisi samaa home osiota niin tuokin tuli selväksi mutta se on hyvä että muistutetaan varsinkin kun olen niin hajamielinen ja malttamaton.

Eniten huolettaisi että toimisiko Firefox jos olisi uudemmat asetus tiedostot kuin versio.