Tein WinXP -koneeseen täysasennuksen ja sen jälkeen tietenkin Firefox ja Thunderbird.
Kauhistus oli suuri, kun Thunderbird aukeni:
- Tämähän on melkein yhtä kamala, kuin Ubuntussa pyörivä Evolution !
Pienellä googlaamisella löytyi työkalu, jolla sai hävitettyä TB viestien headerit.
Sensijan en löytänyt työkalua, jolla yläpalkin Tabit saisi pois en myöskään tapaa, jolla onnettoman kansiorakennelman saisi toimimaan kuten ennenkin.
NÄIN EI SAISI OLLA !
Kysymys 1: Jos TB on kerran totaalisesti eksymässä raiteiltaan, mitä pitäisi ottaa tilalle ? Itsellä on tietenkin webmail käytössä, mutta kaikki käyttämäni webmailit on rakennettu pikemminkin miellyttämään ohjelmoijansa esteettistä silmää, kuin käyttäjää.
Kysymys 2: Onko näkyvissä, että TB:stä olisi tulossa NOPEASTI versiota, jossa nämä oksettavat koristeet olisi poistettu ? Minun pitäisi pystyä suosittelemaan sähköpostiohjelmaa n. 20.000 käyttäjälle, eikä tekisi mieleni siirtyä takaisin Eudoraan.
Kysymys 3: jos TB todellakin jatkossa jatkaa kehitystään päin helvettiä, mistä saamme jatkossa ladattua versiota 2.06, joka oli kohtuullisen toimiva ?
Ohjelmien kehittelijöillä on ilmeisesti edessään jotain seinän kokoisia monitoreja 4000x7000 resoluutiolla. Ei ilmeisesti ole tullut mieleenkään testata kötöstyksiään esimerkiksi miniläppäreillä 1024x600 resoluutiolla.
Itse olen aikoinaan käynyt pitkän taistelun Nordean ATK-osaston kanssa tästä samasta asiasta: heidän Sohlo-pankkinsa käyttöliittymä oli toimiva 1600x1400 -monitorilla. Sitä pienemmilla käyttö oli toivotonta ja toimintavirheitä paljon.
Ei tunnu esimerkiksi werkosivujen kehittelijöillä tulevan mieleen, että toiminta-alue olisi ruudun VASEMMASSA reunassa ja valikot OIKEASSA reunassa. Jo pelkästään tämäkin muutos helpottaisi aktiivisten sivujen käyttöä paljon. Jos vielä saataisiin yläreunan mainosalueet helvettiin, saisi käyttäjä toiminnallisen sivun joutumatta vierittelemään sinne-tänne.