Kirjoittaja Aihe: Varmistus... [RATKAISTU]  (Luettu 1855 kertaa)

Jula

• Käyttäjä
    • Profiili
Varmistus... [RATKAISTU]
« : 20.12.09 - klo:14.42 »
Eli olen pari kertaa saanut levyn toiminnot hukkumaan fstabia säätämällä.. Nyt päivitysten jälkeen olisin TAAS liittämässä kahta win-osiota automaattisesti..
fdisk -l näyttää seuraavaa:
Koodia: [Valitse]
Levy /dev/sda: 250.1 Gt, 250059350016 tavua
255 päätä, 63 sektoria/ura, 30401 sylinteriä
Yksiköt = 16065 * 512 = 8225280 -tavuiset sylinterit
Levyn tunniste: 0x6cb9b289

Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/sda1               1         764     6136798+  12  Compaq-diagnostiikka
/dev/sda2   *         765       15606   119218365    6  FAT16 (nimeltään ACER)
/dev/sda3   *       15607       30401   118840837+   7  HPFS/NTFS (nimeltään Ohjelmat)

Eli jos teen seuraavat asiat:
sudo mkdir /media/ACER
sudo mkdir /media/Ohjelmat

Tämän jälkeen lisään /etc/fstabiin seuraavat rivit:
/dev/scd0       /media/ACER   fat16 user,auto,umask=0000,gid=46 0       0
/dev/scd0       /media/ACER   NTFS user,auto,umask=0000,gid=46 0       0

Niin menenkö pahasti hakoteille ?? Noiden rimpsujen loput ovat täyttä hepreaa, joten mistä ne saisin varmasti oikein ???
« Viimeksi muokattu: 21.12.09 - klo:10.44 kirjoittanut Jula »

Lasse.

• Käyttäjä
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Varmistus...
« Vastaus #1 : 20.12.09 - klo:14.47 »
Ensinäkin olet liittämässä cd-asemaa, toiseksi et voi liittää kahta osiota samaan hakemistoon, kolmanneksi suosittelen ntfs-3g ajurin käyttöä jos kirjoitustuen haluat.

Linux.fi:n wikistä lainattu rimpsu
/dev/xdxx        /media/xdxx      ntfs-3g silent,umask=0,no_def_opts,allow_other,locale=fi_FI.utf8 0 0FAT-osioiden liittämisestä en ole aivan varma.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.12.09 - klo:14.53 »
Aika lähellä oikeaa, mutta liitospisteet ei saa olla samat eli vaihdan kummallekin riville omat kansiot eli /media/ACER ja /media/Ohjelmat (itseasiassa yleisempi käytäntö on liittää kansion /mnt alle, mutta ei tuolla käytännön merkitystä ole)

tietysti myös nuo /dev/scd0 pitää korvata oikeilla /dev/sdaX riveillä, joissa X on osion numero, eli lopputulos on jotain seuraavan tyylistä

/dev/sda2       /media/ACER   fat16 user,auto,umask=0000,gid=46 0       0
/dev/sda3       /media/Ohjelmat   ntfs-3g user,auto,umask=0000,gid=46 0       0

Itse jättäisin myös kokonaan umast ja gid parametrit pois. Itse en muistaakseni ole koskaan niitä käyttänyt kun olen tehnyt manuaalisen liitoksen fstabiin, mutta tuohan riippuu ihan siitä missä käytössä asema on. Itse olen halunnut kaikki oikeudet kyseisille asemille ja ilman erillisiä parametrejä näin käy. Tosin viimeisestä liitoksesta nyt on aikaa, eli joku muu voisi vahvistaa tämän.

*edit*
Lasse tuossa onkin maininnut tuon locale pätkän ja se kyllä kannattaa laittaa tuonne perään, muistaakseni verkkoaseman kanssa törmäsin ongelmiin kun sen liitin ilman tuota ja pelkkä ntfs ei tosiaan riitä, vaan tuo ntfs-3g on oikein.
« Viimeksi muokattu: 20.12.09 - klo:14.55 kirjoittanut qwertyy »

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
« Vastaus #3 : 21.12.09 - klo:07.52 »
Aika lähellä oikeaa, mutta liitospisteet ei saa olla samat eli vaihdan kummallekin riville omat kansiot eli /media/ACER ja /media/Ohjelmat (itseasiassa yleisempi käytäntö on liittää kansion /mnt alle, mutta ei tuolla käytännön merkitystä ole)

Tuleeko mnt-kansioon mountatut näkyviin työpöydälle kuvakkeina, kuten media-kansiossa käy?

Jula

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.12.09 - klo:10.43 »
Tällä rimpsulla homma pelittää, kovalevyt näkyvät työpöydällä ja ennenkaikkea linkit asiakirjoihin, jotka sijaitsevat jostain syystä windows-osioilla, toimivat:
/dev/sda2        /media/ACER      ntfs-3g silent,umask=0,no_def_opts,allow_other,locale=fi_FI.utf8 0 0
/dev/sda3        /media/Ohjelmat      ntfs-3g silent,umask=0,no_def_opts,allow_other,locale=fi_FI.utf8 0 0

Omia ongelmia matkan varrella:
Muistaa että kirjainten koko OIKEASTI merkkaa..
Leikkaa-liimaa-askartelussa olla tarkkana, mitä pitää muuttaa..
Katsoa noiden sdax:ien numerot oikein..

Eli huolellisuutta ja tarkkuutta.. Ja muistaa se kirjainkoko... Siinä oikeastaan omien ongelmieni taustat... Kiitos taas kerran avusta..
Ps. 9.10 myötä olen saanut nyt jo 7 ihmistä vakuutettua Ubuntun paremmuudesta vs windows...

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.12.09 - klo:19.20 »

Tuleeko mnt-kansioon mountatut näkyviin työpöydälle kuvakkeina, kuten media-kansiossa käy?
Ei tule. Itsellä on muutenkin tapana suosia esim. Gnomessa Nautiluksen "suosikki" valikkoa, vai mikä nyt viralliselta nimeltään onkaan.