Kirjoittaja Aihe: Mokkulayhteyden jakaminen  (Luettu 2758 kertaa)

Silveri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
  • I feel like I could... like I could...
    • Profiili
Mokkulayhteyden jakaminen
« : 20.12.09 - klo:23.44 »
Hei!

Käytössä on 9.10 gnome-ympäristössä ja nettiin yhdistän mokkulalla. Ongelma kuitenkin on siinä, että ennen mokkulayhteyttä oli käytössä ADSL-yhteys, josta kylkiäiseksi jäi dsl-motu/palomuuri/wlan-routteripalikka, jota ajattelin hyödyntää kodin lähiverkon perustamisessa.

Ongelmana on vain se, että kun pistän rj45:sen kiinni läppärini ethernet-liitäntään, yhdistää ubuntu kiltisti kyllä tuohon reitittimeen, mutta sitten ei päästäkään enää nettiin, vaikka nettiyhteys sinänsä toimii kyllä hyvin tuon mokkulan kautta samanaikaisesti. Eli toisin sanottuna tulkitsisin, että ubuntu käyttäisi silloin internet-yhteytenä tuota reititintä, vaikka sen pitäisi toimia vain normaalina lähiverkon kytkimenä eikä internet-yhteytenä.

Yhteydenhallinta menee tuon "comes-in-the-box" Verkonhallinta-sovelman avulla (mikälie se virallinen nimi nyt olikaan) ja kuten sanottua, se yhdistää loistavasti kumpaankin erikseen, muttei molempiin samanaikaisesti. Ongelma kun on se, etten pääse tuohon uusvanhaan verkkokovalevyyni sitten mitenkään käsiksi, joka sinänsä on hieman lannistava asia.

Jatkossa tarkoituksena olisi myös jakaa mokkulayhteys lähiverkkoon samaisen reitittimen kautta ja tähän olen yrittänyt firestarteria huonolla menestyksellä jo ratkaisuksi (ei se auttanut tuohon ylläolevaankaan ongelmaan, koska vaikka ppp-yhteyden valitsisi ensisijaiseksi nettiyhteydeksi ja sillä jakaisi sitten yhteyden ethernetiin, tuo "priorisointi" tuntuisi sotkevan koko homman).

Skriptaamista en sinänsä karsasta, mutta mielellään ottaisin jonkin "elegantimman" ratkaisun, koska vaimolla on tällä koneella käytössä oma profiili ja tuo hemmetin mokkulayhteys kun tuntuisi käynnistyvän vasta kun sen avaa erikseen. Toki jos sen (mokkulayhteyden) saisi käyttöön jo GDM:n avautuessa erillisellä skriptillä ilman, että kenenkään tarvitsisi loggautua sisään, voisi ehkä se olla helpompaakin, mutta nuo usbimokkulat kun tuntuvat olevan yleisesti ottaen vihoviimeisiä murheenkryynejä.

Pitkä ja sekava viesti, mutta toivottavasti ymmärsitte mitä ajan takaa ja osaisitte antaa edes jonkinlaisia neuvoja asian suhteen. Harkitsin jo DSL-reitittimen korvaamista WLAN-kytkimellä, mutten nyt usko korjaisiko sekään tätä ongelmaa.
Santa’s helpers are subordinate clauses.

eraggo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Mokkulayhteyden jakaminen
« Vastaus #1 : 22.12.09 - klo:08.37 »
Mitä olen tietoinen, on myynnissä myös kytkimiä/reitittimiä mihin tuon mokkulan voisi kiinnittää ja sitten siitä reitittimestä tarvittaville koneille kiinni verkkopiuhat.
Tarkoititko, että mokkulasi on kiinni USB-portissa ja rj45 reitittimessä?

Laplinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Mokkulayhteyden jakaminen
« Vastaus #2 : 22.12.09 - klo:20.43 »
elisa kaupassa oli alink musta wlan reititin jossa 4 kpl R45portteja plus wan portti ja paikka usb 3G tikulle mokkulalle.

toi halvin mitä olen loytänyt. 59 ekua.

itse oon kääntymässä tuohon kun netistäkään ei kande tilata kun halvemmalla ei saa.

mustapörssi myy yms k-kaupat 79 ekua vastaavaa valkoista toosaa.

1/2009 oli neljän laitteen vertailu testi mikrobitissä. kirjastossa voi käydä lukemassa. itsekkään en viellä mut toimivia kaikki. hintahaitari on 59-400 ekua veikkaan.

saunalahdella on jokin 36 euron juttu se wippies 3G  sydeemi siinä saa tuon reitittimen tohon hintaan kiinteä maksu.

Silveri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
  • I feel like I could... like I could...
    • Profiili
Vs: Mokkulayhteyden jakaminen
« Vastaus #3 : 23.12.09 - klo:17.46 »
Mitä olen tietoinen, on myynnissä myös kytkimiä/reitittimiä mihin tuon mokkulan voisi kiinnittää ja sitten siitä reitittimestä tarvittaville koneille kiinni verkkopiuhat.
Tarkoititko, että mokkulasi on kiinni USB-portissa ja rj45 reitittimessä?

Mokkula on kiinni USB-väylässä ja koneessa on lisäksi erillinen verkkoliitäntä. Hankin itse asiassa jo uuden WLAN-reitittimen/switchin, joka nyt ainakin paljasti 2 asiaa;
a) vanha DSL-motu oli enemmän tai vähemmän epäkunnossa tai ei ainakaan soveltunut haluamaani tarkoitukseen ja
b) ongelma ei loppujen lopuksi poistunut mihinkään. Saan kyllä nyt yhteyden samballa tuohon verkkokovalevyyn (koska tällä hetkellä en saa siihen mitään muuta yhteyttä - tämä on eri ongelma, mutta kun toimii samballa, niin en rupea nyt sitä ihmeemmin vääntämään)

Toisin sanottuna silloin kun gnome tunnistaa, että ethernet-yhteys on kiinni, ei koneella pääse nettiin, vaikka mokkula on kiinni USB-väylässä ja yhteys toimii. Heti, kun katkaisen yhteyden softapuolelta (eli piuha jää kiinni koneeseen), pääsen taas nettiin kiinni.

Haluaisin kuitenkin edelleen jakaa yhteyden esim. firestarterilla, mutta sisäinen nörttini haluaa tietää miksi hemmetissä tuo verkkoyhteyssofta tekee noin ja miten sen saisi korjattua. Pitäisiköhän kohta kokeilla KDE:n versiolla...
Santa’s helpers are subordinate clauses.